ضرر  هنگفت هتل‌ها  با لغو سفرهای نوروزی

ضرر هنگفت هتل‌ها با لغو سفرهای نوروزی

پرهیز از سفر به‌ویژه در تعطیلات نوروز، كه همگان روی آن تاكید دارند و ما خودمان هم در همین صفحه بارها روی آن تاكید داشته ایم، یك روی سكه این روزهای كرونایی است؛ روی دیگرش اما خسارات هنگفتی است كه به مشاغل گردشگری و از جمله هتلداران وارد شده است. این ضرر و زیان فقط شامل صاحبان سرمایه   نمی شود، بلكه كارگران و كارمندان این بخش‌ها را هم شامل می‌شود، كمااینكه چند روز پیش مدیر یكی از هتل‌های مشهد كه در حالت عادی هتل شان اتاق خالی ندارد، به ما گفت كه خلوتی عجیب مشهد در این روزها و نبود مسافر و لغو سفرها، به خالی شدن هتل‌ها از مسافر هم منجر شده؛ اتفاقی كه باعث شده بسیاری از هتل‌های مشهد عذر درصد بالایی از كارگران و كارمندان خود را در شب عیدی بخواهند یا آنها را به مرخصی بدون حقوق بفرستند.
البته در این میان اندك هتل‌هایی هم هستند كه مالكان آنها كارمندانشان را به مرخصی با حقوق فرستاده اند و از جیب خود مایه گذاشته‌اند. در كنار این با لغو سفرهای نوروزی، هتلداران باید به دستور وزیر وزارتخانه گردشگری، هزینه رزرو اتاق‌ها را هم به مسافران برگردانند.    و همه اینها یعنی وارد شدن ضررهای چند صد میلیاردی به هتلداران بدون در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی خاص از سوی دولت برای آنها.
جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران به ایلنا می‌گوید: ضریب اشغال هتل‌های كل كشور به زیر ۵ درصد رسیده است. بسیاری از هتل‌ها به صورت خودجوش تعطیل كرده‌اند، البته در برخی از استان‌ها مانند اردبیل، بخشی از گیلان، مازندران و قم، هتل‌ها بنا بر اجبار و تاكید ستاد ملی كرونا تعطیل كرده‌اند. چه هتل‌ها تعطیل كنند و چه نكنند در حال حاضر مسافر ندارند و ضریب اشغال به زیر ۵ درصد رسیده است. این درحالی ا‌ست كه امسال برای نوروز ۹۹ با تقاضای بسیار زیاد برای سفر روبهرو بودیم، چرا كه نوسان بازار ارز و شرایط موجود سبب شده بود تا با كاهش سفرهای خارجی و افزایش سفرهای داخلی روبهرو شویم و می‌توان گفت یك ماه مانده به آغاز سفرهای نوروزی، رزرو هتل‌های كشور به‌طور میانگین بیش از ۵۰ درصد بود.حمزه‌زاده با اشاره به آنكه در حال حاضر حدود ۲۰۵۰ هتل و هتل آپارتمان در كشور فعال هستند و بیش از ۵۰۰ هتل دیگر نیز در دست ساخت است، می‌افزاید: هتلداران نه تنها در حوزه اقامت، بلكه در حوزه اجاره سالن‌هایشان برای برگزاری همایش‌ها و مراسم‌ها و عروسی‌ها با ضررهای هنگفت روبه‌رو بوده‌اند چراكه تمام این مراسم‌‌ها لغو شده‌اند و بیش از ده برابر هزینه كنسلی اقامت‌ها، به هتل‌ها ضرر رسانده‌اند.رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران  می‌گوید: به نظر می‌رسد معاونت گردشگری در جریان شیوع ویروس كرونا فاقد هرگونه برنامه است و هیچ تعاملی نیز با بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری ندارد. معاونت گردشگری در پی شیوع ویروس كرونا نه تنها جلسه‌ای با فعالان و روسای تشكل‌های گردشگری برگزار نكرد بلكه هیچ تماسی نیز برای دریافت نظر و پیشنهادهای آنها نگرفت. در واقع می‌توان گفت ابلاغیه‌ای كه  در خصوص لغو سفرها و بازپرداخت رزروها انجام شد كاملاً یك‌طرفه از سوی معاونت گردشگری بود، این درحالی‌ است كه می‌توانستند با برقراری تعامل بیشتر با بخش خصوصی این روند را به بهترین وجه ممكن پیش ببرند. بهتر بود در این خصوص با نمایندگان بخش خصوصی رایزنی می‌شد.
بسیاری از هتل‌ها وام‌های كلان گرفته‌اند و اكنون كه هیچ درآمدی ندارند، بیم عدم بازپرداخت این وام‌ها می‌رود.