10 سوگلی برقی  برای سال جدید

اگر در آغاز سال جدید به فكر خرید موتور برقی هستید با بهترین مدل‌های سال 2020 آشنا شوید

10 سوگلی برقی برای سال جدید

حالا دیگر وقت آن شده كه موتورسیكلت‌های برقی را جدی بگیریم. بیشتر كشورهای دنیا برای حل معضلات ناشی از سوخت فسیلی به فكر استفاده از انرژی برق افتاده‌اند. مثلا آلمان قصد دارد حداقل تا 10 سال آینده، دیگر از موتورهای دارای احتراق داخلی استفاده نكند. از طرفی بریتانیا هم ۱۰ تا ۲۰ سال آینده را نقطه پایانی استفاده از سوخت‌های فسیلی در این كشور می‌داند و می‌گوید تا یكی دو دهه دیگر تنها وسایل نقلیه مورد استفاده آنها و از جمله موتورسیكلت‌ها برقی خواهد بود. شركت خودروسازی تسلا در تولید خودروهای برقی گام‌های مهمی برداشته و قصد دارد زیرساخت‌های شارژ سریع این وسایل نقلیه را بهبود دهد. البته این شركت تاكنون علاقه خاصی به موتورسیكلت‌های برقی نشان نداده است، اما شركت‌های دیگر در این زمینه پیشرفت‌هایی داشته‌اند. در واقع موتورسیكلت‌های برقی متعددی تولید شده كه می‌توانند با هر مرتبه شارژ، دست‌كم ۱۶۰ كیلومتر برانند و این ویژگی، آنها را به وسایلی قابل اعتماد برای رفت‌و‌آمدهای روزانه تبدیل كرده است. با فرارسیدن بهار و آغاز سال نو شاید شما هم به فكر خرید یك موتور برقی شده باشید كه خوشبختانه این روزها در ایران هم تا حد خوبی جا افتاده‌اند. در ادامه این مقاله به 10 موتورسیكلت برقی برتر سال ۲۰۲۰ اشاره می‌كنیم كه این روزها محبوب بازارهای جهانی شده‌اند.

زیرو اس‌آر، كارایی بهتر
جدیدترین موتورسیكلت برقی، مدل زیرو اس‌آر (ZERO SR) است كه توجه افراد بسیاری را به خود جلب كرده‌ است. این موتور از نظر ارگونومی و البته سیستم تعلیق، بهتر و سریع‌تر از موتورهای دارای بادگیر نسل قبل خود است.
دسته‌های این موتور، بلند و پهن‌تر شده و راكب آنها را به‌راحتی می‌تواند بگیرد. همچنین فنرها و ضربه‌گیر‌های آن نرم‌تر و صندلی‌اش جادارتر شده است. روی‌هم‌رفته تغییراتی كه در نسل جدید موتورهای برقی زیرو اعمال شده برای كارایی بهتر آن بوده است.
این نسل از موتور زیرو دارای برد خوب، زمان شارژ مجدد یك تا چهار ساعت و قیمت بسیار مناسبی است. برد آن بسته به نوع رانندگی و سرعت‌تان از ۱۱۰ تا ۱۶۰ كیلومتر متفاوت است. البته اگر از تجهیزات مخزن برق اضافی برای آن استفاده كنید  - كه البته به قیمت موتورسیكلت می‌افزاید - می‌توانید ۴۰ كیلومتر دیگر هم برانید.


كالك‌‌اند، آفرودی سبك‌وزن
موتور كالك اند (Kalk And) كه ساخت سوئد است، فقط ۷۹ كیلوگرم وزن دارد و مناسب رانندگی آفرود است. با وجود این كه برد این موتور با هر مرتبه شارژ فقط ۸۵ كیلومتر است اما به سرعت بالای ۹۰ كیلومتر در ساعت می‌رسد. موتورسیكلت كالك اند فقط در مدت زمان دو ساعت و نیم كاملا شارژ می‌شود و به‌راحتی می‌توان آن را با پریز برق خانه شارژ كرد. این موتور 4/13 اسب‌بخار قدرت دارد و گشتاور آن چنان قوی است كه حتی در سرعت‌های بالا هم تكان‌های كمی حس می‌شود.
همچنین این موتور به ترمز‌های مخصوصی مجهز است. روی اهرم راست فرمان، ترمز جلو و روی قسمت پای چپ هم ترمز عقب قرار داده شده است. البته بیشتر موتورسوارها از ترمز عقب موتورسیكلت چندان راضی نیستند و می‌گویند آن‌گونه كه باید درست عمل نمی‌كند.


انرژیكا ایوا ریبل؛ سریع و جذاب
موتورسیكلت ایوا ریبل ساخت شركت انرژیكا (Energica Eva Ribelle)، مجهز به شتاب‌دهنده‌ای عالی است كه می‌تواند از آن موتوری با سرعت بالا بسازد. ظاهر این موتور كمی خشن و البته جذاب است. صندلی راحت و مناسبی دارد. با این موتور می‌توان نرم و آسان رانندگی كرد. سروصدای زیادی هم ایجاد نمی‌كند. سیستم تعلیق این موتور بسیار قوی است و می‌تواند آن را به باثبات‌ترین موتورسیكلت برقی ساخته‌شده تبدیل كند.
قدرت این موتور ۱۶۰ اسب بخار است و با هر مرتبه شارژ می‌تواند بیش از ۲۰۰ كیلومتر براند. در ضمن فقط در مدت زمان ۴۲ دقیقه، بیش از ۸۰ درصد باتری آن شارژ می‌شود. شاسی این موتور از بهترین نوع شاسی است و كیفیت باتری‌های آن حداقل سه سال ضمانت دارد. این موتور همچنین وزن بسیار بالایی دارد و ۲۷۰ كیلوگرم است.



هارلی دیویدسون لایو وایر
رانندگی نرم و بی‌دردسر
هارلی دیویدسون لایو وایر (Harley-Davidson Livewire)، ما را به یاد موتورسیكلت دوكاتی مانستر می‌اندازد. با این موتورسیكلت می‌توان راندن راحت و نرمی را تجربه كرد. این موتور، مجهز به سیستم ذخیره انرژی احیا‌پذیر است و پیشرفته‌ترین فناوری روز را دارد. دارای بسته باتری‌های لیتیومی ولتاژ بالای 5/15 كیلووات‌ساعت بوده و در مدت زمان فقط یك ساعت كاملا شارژ می‌شود. می‌توانید آن را به برق ۲۴۰ ولت خانگی متصل كنید. شاسی این موتور آنقدر قوی است كه هرگز با شكستگی سیستم تعلیق مواجه نمی‌شوید. شتاب صفرتاصد آن فقط سه ثانیه است. البته لایووایر مناسب مسافرت نبوده اما برای رفت‌و‌آمدهای روزانه درونشهری مناسب است.



زیرو مدل اس‌آر/ اف، سریع و پیچیده
این مدل از موتورهای زیرو به نام مدل اس‌آر/ اف (Zero SR/F)، گام بلندی در سرعت گرفتن برداشته و در مقایسه با موتورهای نسل قبلی خود، پیچیده‌تر است. نتیجه این شده كه با موتوری با قدرت بالا، رانندگی عالی و هیجان‌انگیز روبه‌رو می‌شوید. سیستم تعلیق عالی و لاستیك‌های بی‌نقص و وزن مناسب ۲۲۶ كیلوگرم، زیرو مدل اس‌آر/ اف را به یكی از موتورهای برگزیده در اندازه متوسط تبدیل كرده است. مدت زمان شارژ این موتور نسبت به روش شارژتان متفاوت است. اگر با استفاده از پریز خانه آن را شارژ كنید، چهار ساعت طول می‌كشد تا ۹۵درصد باتری‌های آن شارژ شود اما با استفاده از منبع برق سه فاز، این مدت به دو ساعت كاهش می‌یابد. موتور آن ای‌سی (AC) هواخنك است و قدرتی معادل ۱۱۰ اسب‌بخار دارد. گشتاور آن هم
 ۱۸۹ نیوتن‌متر است. این موتور با حداكثر سرعت ۱۹۰ كیلومتر در ساعت حركت می‌كند.



موتور برقی چزتا، اسكوتری كلاسیك
طراحی موتور برقی چزتا (Cezeta) كه البته به آن اسكوتر هم می‌گویند، كلاسیك است و به دوران جنگ سرد برمی‌گردد. این موتورسیكلت مناسب رفت‌وآمدهای با فاصله كم است. پیشرانه آن كه
۱۵ اسب‌بخار قدرت دارد و درون چرخ عقب آن تعبیه شده، توان سفرهای طولانی را ندارد. باتری‌های آن هم از نوع لیتیومی شش كیلووات‌ساعتی پاناسونیك و درون بدنه موتور قرار گرفته است. وزن چزتا حدود ۱۸۷ كیلوگرم و شتاب صفر تا صد آن، فقط 7/2 ثانیه است و می‌تواند به سرعت ۷۵ كیلومتر در ساعت دست یابد. برد این موتورسیكلت با هر مرتبه شارژ ۷۵ كیلومتر است. البته این موتور سیستم ترمز ای‌بی‌اس ندارد، اما برای سفر درون‌شهری ایده‌آل است.



وسپا الكتریكا، برای سفرهای درون‌شهری
موتور الكتریكی وسپا (Vespa Elettrica) قدرت خود را از یك باتری لیتیوم ــ یونی سبك می‌گیرد كه می‌تواند 5/3 تا 0/4 كیلووات برق تولید كند. شارژ كامل این موتور چهار ساعت طول می‌كشد و آن را می‌توان در خانه یا در ایستگاه‌های مخصوص شارژ كرد. طول عمر باتری موتور وسپا طی كردن مسافتی میان ۵۰هزار تا ۷۰هزار كیلومتر است.
موتور الكتریكی وسپا گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر دارد و برای استفاده درون‌شهری ساخته شده است. آن را می‌توان روی دو حالت رانندگی اكو (Eco یا اقتصادی) و پاور (Power یا قدرتی) قرار دهید. در حالت اول، از استهلاك موتور كم می‌شود و حالت دوم مناسب رانندگی‌های پرشتاب است.



انرژیكا‌ ــ ایگو، پرقدرت
پیشرانه موتورسیكلت انرژیكا‌ ــ ایگو (Energica Ego) از پرقدرت‌ترین موتورهایی است كه تاكنون ساخته شده است. رانندگی با این موتور با وجود ظاهر سخت و محكم آن، بسیار آسان است. این موتور به پیشرانه الكتریكی آهنربایی دائمی ای‌سی (AC) سه فاز با خنك‌كننده روغن مجهز است. بسته‌های باتری لیتیومی 7/11 كیلووات‌ساعتی آن هواخنك است و می‌تواند از پس این موتور سنگین ۲۵۸ كیلوگرمی برآید.
این موتور برای شارژ كامل در خانه، به سه ساعت و نیم زمان نیاز دارد اما اگر از ایستگاه‌های شارژ سریع استفاده كنید، ۸۵درصد باتری در ۳۰ دقیقه شارژ می‌شود. برد این موتور با هر بار شارژ، با توجه به نوع رانندگی‌تان ۱۴۴ تا ۱۹۳ كیلومتر است. این موتور به ترمز ای‌بی‌اس بوش، دنده معكوس، ترمز‌های برمبو (Brembo)، سامانه تعلیق قابل تنظیم، اتصال بلوتوث و داشبورد دیجیتال چندكاره مجهز است.



سوپر سوكو تی‌سی ــ مكس، سریع‌ترین موتور سوپر سوكو
سوپر سوكو تی‌سی ــ مكس (Super Soco TC_Max)، موتوری است كه می‌تواند ما را قانع كند داشتن یك موتور سبك و ساده با برد كم بسیار بهتر از موتورهای سنگین است. زیرا این موتورها می‌توانند از فناوری باتری‌های امروزی بهتر استفاده كنند. بنابراین اگر قصد دارید رفت‌وآمدهای درون‌شهری‌تان را انجام دهید این موتور مناسب‌تان است. برد این موتور با هر بار شارژ ۹۶ كیلومتر است. همچنین مقدار درصد باقیمانده شارژ موتور روی داشبورد آن نمایش داده می‌شود. قدرت موتور الكتریكی سوپر سوكو تی‌سی ــ مكس
7/6 اسب‌بخار است و در میان موتورهای سوپر سوكو، سریع‌ترین‌ و قوی‌ترین نمونه است. وزن باتری لیتیوم - یونی 24/3 كیلوواتی این موتور 6/21 كیلوگرم است. خود موتور صد كیلوگرم وزن دارد.


سوپر سوكو سی‌یوایكس، شیك و دوست‌داشتنی
موتورسیكلت سوپر سوكو سی‌یوایكس (Super Soco CUx) ساخت شركت موتورسازی ایتالیایی دوكاتی، ظاهری دوست‌داشتنی، شیك و بانمك دارد. طراحی‌های هوشمند متعددی روی این موتور صورت گرفته و كارایی آن را بالا برده است.
طراحی U شكل و متقارن آن با چراغ جلوی موتور و چراغ‌های راهنمای آن یكپارچه شده است. البته یك چراغ ال‌ای‌دی ضد‌آب و ضدگردوغبار هم دارد. این موتور نیروی خود را از یك باتری
ده كیلوگرمی لیتیوم - یون می‌گیرد و با هر بار شارژ می‌تواند ۸۰كیلومتر را با سرعت ۴۸ كیلومتر در ساعت براند. زمان شارژ آن بسیار طولانی و هفت ساعت است. این موتور، بهترین وسیله برای سفرهای درون‌شهری است.