طرح‌های تازه ریدلی اسكات برای احیای فیلم موفق خود

بازگشت «بیگانه» با حال و هوای تازه

طرح‌های تازه ریدلی اسكات برای احیای فیلم موفق خود

 اگر یك مجموعه فیلم سینمایی هم بین منتقدان و هم بین تماشاگران محبوب است، پس می‌توان دست به احیای دوباره آن زد و با حال و هوایی تازه و متفاوت، آن را بازخوانی كرد. این همان اتفاقی است كه قرار است برای اكشن علمی - تخیلی و دلهره‌آور «بیگانه» ریدلی اسكات بیفتد. این روزها كه هنرمندان خانه‌نشین شده و در قرنطینه به‌سر می‌برند، زمان خوبی برای فكر كردن به ایده‌های تازه است. اسكات 82 ساله هم بی‌كار ننشسته و ایده احیا و شكوفایی دوباره بیگانه را مطرح كرده است. این در حالی است كه حدود 35 سال از زمان نمایش عمومی اولین قسمت این درام پرتنش ترسناك می‌گذرد. با این وجود، فیلمساز كهنه‌كار انگلیسی بر این باور است كه این داستان را می‌توان در اشكال جدیدی تعریف كرد. ظاهرا تلاش‌های او در زمان ساخت «پرومتیوس» در سال 2012، كافی نبوده و او حالا قصد دارد تلاش متفاوت دیگری انجام دهد.
اسكات در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها چنین می‌گوید: «هنوز هم به این مجموعه فكر می‌كنم و تصورم بر این است كه مقدار زیادی مسافت پیموده نشده در داستان این فیلم وجود دارد، اما تاكید می‌كنم شما در مقام كارگردان مجبورید به آن نگاه تازه‌ای كرده و آن را هر چند وقت یك بار تكامل داده و متحول كنید. وقتی قسمت اول فیلم را در سال 1979 می‌ساختم، این پرسش را از خودم می‌پرسیدم كه چرا چنین موجودی را ساخته‌ام و چرا او تلاش عجیبی می‌كند تا به نقاط مختلف سفر كند؟ به چشم من، او چیزی شبیه ناوی جنگی بود كه تخم‌هایی را حمل می‌كرد كه می‌تواند چیزی مثل بمب‌های مرگبار باشد. هدف از حمل این تخم‌ها چه بود و چرا این ماشین مرگبار به دنبال سفر به نقاط جدید است؟ به باور من، هدف‌های این موجود قاتل می‌تواند الهام بخش قسمت‌های جدید این مجموعه فیلم باشد.»
با این وجود، اسكات زمانی برای تولید قسمت‌های جدید احیا‌شده بیگانه تعیین نمی‌كند. این در شرایطی است كه رسانه‌ها اخباری مبنی بر كار فیلمساز روی پروژه‌های دیگر منتشر كرده‌اند. برای مثال، قبل از شیوع كرونا قرار بود اسكات درام تاریخی «آخرین دوئل» را براساس فیلمنامه‌ بن افلك و مت دیمون جلوی دوربین ببرد. او بازیگران فیلم (دیمون، افلك، آدام درایور و جودی كومر) و محل‌های فیلمبرداری را هم انتخاب كرده بود، اما كرونا مثل تمام چیزهای دیگر، تولید آخرین دوئل را نیز در هاله‌ای از ابهام فرو برد. داستان مجموعه دلهره‌آور بیگانه، درباره یك موجود بیگانه فضایی است كه سرنشینان یك سفینه فضایی را از بین می‌برد و تلاش می‌كند مكان امنی برای تخم‌هایی فراهم كند، كه هر یك می‌توانند تبدیل به یك موجود بیگانه فضایی بی‌رحم و آدمكش شوند. فیلم اسكات خیلی زود الهام بخش تعداد زیادی فیلم دیگر شد كه در آنها موجوداتی شبیه بیگانه‌های فضایی فیلم او، دست به كشتار آدم‌ها در فضای لایتناهی می‌زنند./ هالیوود ریپورتر