حادثه در سایت نطنز

حادثه در سایت نطنز


از روز پنجشنبه كه خبر وقوع حادثه‌ در یكی از سوله‌های در دست ساخت در محوطه باز سایت نطنز منتشر شد رسانه‌های خارجی تلاش گسترده‌ای برای جهت‌دهی به این رویداد كرده‌اند، اما سازمان انرژی اتمی با اطلاع‌رسانی كه از همان ساعات اولیه شروع كرده، بسیاری از شایعات مطرح‌شده در این زمینه را تكذیب كرده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در توضیح این اتفاق گفت:  در این حادثه یكی از سوله‌های در دست احداث در محوطه باز سایت نطنز دچار آسیب شد، این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نكرده است. كمالوندی همچنین با رد شایعات مبنی بر گسترش آلودگی هسته‌ای پس از این حادثه اظهار كرد: از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیرفعال بودن مجموعه ذكرشده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.
مشخص شدن علت حادثه
سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم عصر دیروز از مشخص شدن علت اصلی حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز خبر داد. کیوان خسروی گفت: فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده بررسی و علت اصلی حادثه مشخص شده است، اما به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد. وی تاکید کرد: خسارت وارد شده به سوله در دست احداث در مجتمع هسته‌ای نطنز محدود بوده است.
رمضانعلی فردوسی فرماندار شهرستان نطنز نیز در جمع رسانه‌ها عنوان كرد: یكی از سوله‌های مختص وسایل اسقاطی دچار آتش‌سوزی شده بود كه به‌ محض اطلاع از حادثه، اكیپی از نیروهای آتش‌نشانی شهرستان نطنز در محل حاضر و اقدام به خاموش كردن آن كردند.
 واكنش‌ها به حادثه نطنز
به دنبال حادثه نطنز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام كرد از گزارشات در مورد این حادثه مطلع است، اما انتظار نمی‌رود این حادثه تأثیری روی فعالیت‌های راستی‌آزمایی این نهاد بین‌المللی داشته باشد.
همچنین وزارت خارجه آمریكا در بیانیه‌ای تلاش كرده از حادثه آتش‌سوزی در یكی از سوله‌های در حال تكمیل سایت غنی‌سازی نطنز برای اتهام‌پراكنی علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده كند. در بیانیه وزارت خارجه آمریكا اعلام شده این نهاد در حال رصد گزارش‌های مربوطه است. وزارت خارجه آمریكا مدعی شده است: این رویداد، مجددا یادآوری می‌كند ایران چگونه به جای رفع نیازهای مردم همچنان برنامه هسته‌ای منحرف خودش را در اولویت قرار می‌دهد.