مراقب مشهد باشیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

مراقب مشهد باشیم



حال و روز این روزهای مشهد اصلا خوب نیست و وضعیت آن از قرمز هم عبور کرده است. این در حالی است که براساس صحبت‌های مسؤولان ستاد کرونای استان خراسان رضوی، 20درصد آمار مبتلایان به کرونا در مشهد را زائران و مسافران این شهر به خود اختصاص داده‌اند.نکته قابل تامل این‌ که با توجه به جایگاه بالای شهر مشهد در عرصه اجتماعی و سیاسی کشور، حادتر شدن وضعیت ابتلا به کرونا در این شهر، شرایط بسیار دشواری را برای مسؤولان و مدافعان سلامت آن پدید آورده است. بنابراین می‌توان گفت روند صعودی بستری‌ها و جان‌باختگان ناشی از کرونا در مشهد رفته‌رفته کار را از دست مسؤولان این شهر خارج می‌کند و مردم مشهد در انتظار تصمیم صحیح پایتخت‌نشینان برای کنترل هرچه سریع‌تر کرونا هستند. نکته‌ای که محمد حسین بحرینی طوسی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در مصاحبه کوتاهی با جام‌جم روی آن دست می‌گذارد و با اشاره به نزدیک بودن ایام محرم تاکید دارد در صورت نداشتن تدبیر فوری برای مقابله با کرونا در مشهد، در آینده‌ای نزدیک سرایت بیشتر بیماری در این شهر قطعا به شیوع بیشتر آن در کشور منجر می‌شود.
   وضعیت همه‌گیری کرونا در مشهد چگونه است و چند تخت آی‌سی‌یو اشغال شده؟
میانگین پذیرش بیماران جدید و میانگین بستری موجود در بیمارستان‌ها در پیک دوم همه‌گیری کرونا در مشهد نسبت به پیک اول آن افزایش چشمگیری داشته است. اکنون نیز بیش از 200 بیمار بدحال در شهر ما روی تخت‌های آی‌سی‌یو بستری هستند. چند برابر این تعداد هم بیماران با وضعیت مناسب‌تری هستند که در تخت‌های عادی بیمارستان‌های مرجع کرونا  در مشهد بستری شده‌اند.
   چرا اکنون اوضاع مشهد به این وضعیت درآمده است؟
تجمعات و مسافرت‌های مردم در تعطیلی‌های خرداد و رعایت نکردن اصول بهداشتی در این سفرها از مهم‌ترین عوامل رشد بیماری در مشهد بوده است. از سوی دیگر، جهش‌های احتمالی ویروس سبب شده است سرایت‌پذیری آن به شدت افزایش پیدا کند. البته این اتفاقی است که در سراسر ایران رخ داده و نکته دیگر آن که مشهد همواره میزبان مسافران و گردشگرانی از شهرهای دیگر است که اکنون جمعی از این بیماران در بیمارستان‌های دیگر بستری شده‌اند و همه این اتفاقات باعث شده میانگین تعداد فوتی‌ها در پیک دوم بیماری نسبت به پیک اول بیماری آن 60درصد افزایش پیدا کند.
   در شرایط کنونی چه اقداماتی برای کاهش میزان همه‌گیری کرونا باید انجام شود؟
رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل اجبار کامل در استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی و ادارات و سازمان‌ها حرف اول را در کاهش سرایت ویروس کرونا می‌زند. همچنین ما برای بهبود اوضاع کنونی باید هرچه بیشتر از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی رسانه‌های گوناگون و شبکه‌های اجتماعی برای اجرایی شدن بهتر پروتکل‌های بهداشتی و ایجاد آگاهی در عموم مردم برای رعایت بهتر پروتکل‌ها و حفظ نظام ارجاع بیمار استفاده کنیم.
   به نظر شما، اگر همه شرایط به این صورت پیش رود، احتمال قرنطینه مشهد وجود دارد؟
بحث قرنطینه شهری مثل مشهد از مسائلی است که باید در سطح ستاد ملی کرونا درباره آن تصمیم‌گیری شود. اما به هر حال نیاز داریم که همه‌گیری کرونا در شهر ما هرچه زودتر، حتی سریع‌تر از تهران مهار شود، زیرا با توجه به نزدیک بودن ایام محرم احتمالا در هفته‌های پیش‌رو میزان ورودی به این شهر بیشتر شود. بنابراین در آینده‌ای نزدیک سرایت بیشتر بیماری در مشهد قطعا باعث شیوع مضاعف بیماری در کشور می‌شود و به همین دلیل، نیاز فوری به کنترل کرونا در شهر ما وجود دارد. ضمن آن که قطعا بالا رفتن آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در تهران تاثیری زیادی روی آمار کشور می‌گذارد و این مساله برای ایران اصلا خوب نیست مشهد به کانون کرونا تبدیل شود.