نسخه Pdf

هنر ایرانیزه کردن

هنر ایرانیزه کردن

پیمان پور مقیمی با کپی کاری مشکل ندارد اما از یک طرف معتقد است که نباید همه برنامه را کامل کپی کرد و از طرف دیگر ریسک یک مسابقه کاملا ایرانی را نیز بالا می‌داند. در رابطه با مرز باریک ایرانیزه شدن کارهای خارجی و طراحی برنامه‌های خارجی با او صحبت کردیم.




  خیلی از مسابقه‌های خارجی هستند که حتی برنامه‌ساز نمی‌داند می‌گیرد یا نه اما باز هم آن را در تلویزیون پیاده می‌کند و بعد می‌فهمد جذابیتی هم نداشته است. چرا؟
خیلی از بازی‌ها برای وقت تلف کردن است. بازی‌های زردی هستند که در نگاه اول توجه جلب می‌کنند. بسیاری از گیم‌هایی که بچه‌ها به سمت آنها می‌روند جنگی است و خلاقیت در آنها اهمیت چندانی ندارد. اینها بیشتر بازی‌های تجاری  هستند نه فرهنگی. «هوش برتر» مسابقه برای هوش است و براین اساس طراحی صورت گرفته است. از طرف دیگر همان برنامه‌ها که
کپی کردن‌شان گاهی ریسک است وضعیت بهتری دارند. طراحی صفر تا صدی یک برنامه سخت و پرریسک است و نمی‌دانید می‌گیرد یا خیر و مخاطب از آن استقبال می‌کند یا دوستش ندارد. ذائقه مدیران، کارشناس، مخاطب و حتی رسانه را باید بدانید و اینها سخت است. از جیب‌تان باید خرج کنید، آماده‌سازی کنید و به شبکه نشان دهید. پس بهتر همین است مسابقه‌ای را که جواب داده و نمونه خارجی دارد همان اول نشان دهید؛ یا شبکه قبول می‌کند یا نمی‌کند.
 ابتدا گفتید برای خودتان در تلویزیون مخالف کپی هستید؛ چرا؟
کپی‌کردن اشکالی ندارد. مسابقات در دنیا هم یک نسخه تولید می‌شود و در بسیاری نقاط اجرا می‌شود و اشکالی ندارد اما با کپی صفر تا صد مخالفم، کپی‌ای که بتوانید بومی‌سازی کنید خوب است. «عصر جدید» این کار را کرد با این‌که دست و بالش بسته بود اما خوب توانست کار را ایرانیزه کند.
 دورهمی چطور که تقریبا همه ساختار را کپی کرده است؟
 دورهمی اتفاقا با اجرای حرفه‌ای مهران مدیری خوب درآمده است. مهران مدیری هم نشان داده است فرد خلاقی است و در همه حوزه‌ها خوب عمل کرده است. او خیلی هم تنوع‌طلب است؛ سریال کار می‌کند، تاک‌شو اجرا می‌کند، خوانندگی می‌کند و حالا هم مسابقه اجرا می‌کند و در همه اینها خوب هم عمل کرده است.