نسخه Pdf

چطور کتابخوان شویم؟!

چطور کتابخوان شویم؟!


چطور کتابخوان شویم؟! به عنوان کسی که بیش از یک دهه است ولو شده توی حوزه رسانه و از قضا توی رسانه هم حوزه تخصصی‌اش کتاب بوده زیاد با این سوال مواجه شده‌ام که چطور کتابخوان شویم؟ فرقی هم نمی‌کند که سوال‌کننده واقعا از کتاب‌نخوانی وجدان‌درد گرفته بوده یا ژست کتابخوانی‌اش عود کرده بوده یا پدر و مادر جوانی بوده که هرچند خودش در زمره آن دسته از ابنای کتاب‌نخوان بوده اما دوست داشته و دارد که بچه‌اش در زمره آن دسته از ابنای کتابخوانِ بشر باشد. اول از همه این‌که کتاب‌خواندن و کتاب‌نخواندن یک ژست یا به قول امروزی‌ها یک سیس نیست.
همین دم حجله گربه را بکشم کتاب‌خواندنی که نتواند آدم بهتری از من و شما بسازد مفت نمی‌ارزد. بله دوست عزیز درست شنیدی! مفت نمی‌ارزد. کتاب باید بتواند از من و شما آدم بهتری بسازد. آدمی که خواندن و وررفتن با کتاب باعث افزایش مهارت‌های فردی، ذهنی، شغلی، کسب و کار یا هر چیز دیگرش شده است. برای همین دنبال این نباشید که یک کتاب فرهیخته‌وارانه را با قیمت کمرشکن تهیه کرده و بعد بخواهید به زور آن را به خودتان مطالعه‌چپان کنید! نه آقا ... نه خانم! نکنید از این کار.
برای شروع بگردید ببینید از چه چیزی لذت می‌برید. فی‌المثل ممکن است شما از دوستداران حیات‌وحش گینه‌بیسائو باشید و ویدئوها و کلیپ‌های مرتبط با این موضوع را در تلگرام و اینستاگرام شخم زده‌اید. لذت می‌برید از این‌که ببینید شیری به جان زرافه افتاده و دارد او را نخود نخود می‌کند. خب، همین یک شروع خوب است. چرا به این فکر نیفتاده‌اید دنبال کتابی باشید که بتواند علایق شما را در این حوزه تامین کند؟! بله! این‌که راه بیفتید و میخ شوید توی کتابفروشی‌ها تا کتابی مناسب موضوع مورد علاقه خودتان پیدا کنید. قرار نیست برای کتابخوان شدن همه آثار تولستوی و داستایفسکی علیهما‌الرحمه را مرور کنید که!
پس قدم اول این است که علایق خودتان را لیست کنید و ببینید به چه چیزهایی علاقه دارید. بعد به‌جای آن‌که بنشینید و وقت و ترافیک و گیگای اینترنت‌تان را پای دیدن کلیپ‌ها بگذارید، بیفتید دنبال این‌که موضوع مورد علاقه خودتان را از طریق کتاب تامین کنید. لذتی دارد غیرقابل وصف آقا! شما دو سه مرتبه‌ای این مسیر را تجربه کنید و اگر نتیجه نگرفتید بیایید و این صفحه را پاره‌پاره کنید! حرف‌ها و طعنه‌ها و کنایه‌های دیگران را هم نادیده بگیرید که به شما و علایق‌تان می‌خندند و می‌زنند به نیشخند که ههه! از این کتاب‌ها می‌خوانی؟! صاف زل بزنید توی چشم‌هایشان و بگویید و بله از این کتاب‌ها می‌خوانم ... فرمایشی بود؟!
خلاصه که علایق خودتان را دست‌کم نگیرید. یادتان نرود که کتاب قرار بوده از شما آدم بهتری بسازد و به کار شما بیاید نه این‌که شما به کار کتاب بیایید و بخواهید با آویزان شدن از آن کسب آبرو کنید. کتاب باید در خدمت شما باشد نه شما در خدمت کتاب!