نسخه Pdf

 شهـدای  زاگــرس

یادی از رزمندگان و هنرمندان کرمانشاهی که در جنگ تحمیلی به شهادت رسیدند

شهـدای زاگــرس

کرمانشاه استانی غربی است که در دوره‌های مختلف مورد هجوم ارتش صدام واقع شد و از گزند حملات منافقین نیز در امان نبوده. در کنار رزمندگان و دلاور مردانی که در این استان از میهنمان دفاع کردند و شهید شدند گروه‌های مختلف دیگری نیز حضور داشتند که در حین انجام وظایف خود توسط نیروهای بعثی به شهادت رسیدند. برخی از شهدا نیروهایی هستند که در دوره جنگ در سنگر رسانه مشغول فعالیت بودند. بزرگمردانی که یاد و خاطره‌شان روشنگر مسیر همکارانشان در شبکه زاگرس بوده و هست.

شهید منوچهر کریمی مؤید
شهید منوچهر کریمی‌موید یکی از شهدای ایثارگر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران است. شهید کریمی‌موید فرزند علی‌اکبر، متولد هفتم اردیبهشت سال 1324 بود که در ایلام دیده به جهان گشود. شهید کریمی‌موید در یک خانواده متوسط متولد شد و توانست در مقطع فوق‌دیپلم تحصیلات خود را ادامه دهد. شهید کریمی‌موید قبل از شهادت مجرد بود و از او فرزندی به یادگار نمانده است. این شهید والامقام قبل از شهادت فیلمبردار صداوسیمای کرمانشاه بود تا این‌که در تاریخ 8/4/1361 براثر اصابت ترکش به تمام بدن در قصرشیرین به مقام شهادت نایل آمد و پیکر مطهرش در مزار شهدای کرمانشاه مدفون  است.


شهید علی چقازردی
شهید علی چقازردی سال 1315 در روستای گراوندبالادربند کرمانشاه به دنیا آمد. شهید چقازردی در خانواده‌ای مذهبی تربیت شد و تا کلاس ششم قدیم تحصیل کرد و به علت نبود امکانات از ادامه تحصیل بازماند. شهید چقازردی بعد از ترک تحصیل به کشاورزی پرداخت. پس از آن به استخدام صداوسیمای کرمانشاه درآمد. این شهید گرانقدر در تاریخ هشتم آبان‌ماه 1365 به درجه رفیع شهادت نایل گردید و پیکر پاکش در گلزار شهدای کرمانشاه به خاک سپرده شد.

شهید فریدون کریمی
شهید فریدون کریمی سال 1339 در شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود و دوران کودکی را در کانون گرم و بامحبت پدر و مادر سپری کرد.
این شهید عزیز پس از اخذ مدرک دیپلم و در حال ادامه تحصیل بود که به استخدام صداوسیما درآمد و به علت علاقه شدید به کار گزارشگری مشغول شد. شهید کریمی مورخ 20/3/64 در منطقه ایلام هنگام دفاع از مملکتش شربت شیرین شهادت را نوشید. این شهید والامقام بر اثر بمباران شدید منطقه ایلام به طوری مورد اصابت ترکش قرار گرفت که به‌سختی شناسایی شد و پیکر پاک و مطهرش را در گلزار شهدای کرمانشاه به خاک سپردند.


شهید احمد حجتی‌پور
شهید احمد حجتی‌پور در سال 1325 در شهر مذهبی قم دیده به جهان گشود و دوران کودکی را در کنار پدر و مادرش سپری کرد. سپس وارد مدرسه شد و تا کلاس سوم راهنمایی تحصیل نمود.
وی کارمند صدا و سیمای جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه بود که در تاریخ هفتم آبان‌ماه 1365 در حمله هوایی دشمن بعثی به شهر کرمانشاه مجروح و سپس به بیمارستان انتقال یافت.
 شهید حجتی‌پور از مداحان و مبلغان دینی بود. این شهید عزیز در سال 1355 به استخدام صداوسیما درآمد. شهید حجتی‌پور در دوران جنگ تحمیلی 10بار به جبهه اعزام شد. او هنگام ماموریت در شهر کرمانشاه حین عملیات فنی در تاریخ 11/8/65 طی حمله هوایی دشمن بعثی به فیض شهادت دست یافت. پیکر پاک این شهید در زادگاهش قم به خاک سپرده شد. از این شهید گرانقدر چهار فرزند به یادگار باقی مانده است.
این شهید بزرگوار دارای شخصیت ویژه‌ای بود که ابعاد گوناگونی داشت.  ویژگی‌های شهید حجتی‌پور در وصیت‌نامه خاص این رزمنده  اهل رسانه به خوبی مشهود است. به همین خاطر به سراغ فرازهایی از وصیت‌نامه این شهیدبزرگوار رفتیم تا با روحیات او بیشتر آشنا شویم. وصیت‌نامه‌ای که جمله‌بندی‌هایش  نگاه عارفانه این فرد را به خوبی نشان می‌دهد و گواه توانایی او در نگارش و ادبیات است.
فرازی از وصیت‌نامه این شهید:
ای صاحب‌اختیار مؤمنان، ای نهایت آرزوهای عارفان، ای فریادرس فریادخواهان، اى محبوب دل‌هاى صادقان و ای خدای جهانیان: گواه باش! در این دنیا به ظاهر در تنهایی زیستم ولی تو را بهترین دوست‌ها، آمان‌ها و عشق‌ها یافتم. پس مرا به سوی خودت
فرا خوان. شاهد باش که از تمامی مظاهر مادی بریدم. خدایا شاهد باش به عشق تو در مسیر تو حرکت کردم و اینک فقط پیوستن به تو را انتظار دارم.
خدایا! من خواهان شهادت هستم، نه به این معنی که از زندگی خسته شده‌ام و یا خواسته باشم که از دنیا فرار کنم بلکه می‌خواهم گناهانی که انجام داده‌ام به وسیله رنج کشیدن در راه تو و ریختن خونم به خاطر تو پاک گردد. می‌خواهم شهید شوم تا اگر زنده‌ام موجب رشد دیگران نشده خونم بتواند این موضوع را جبران کند و درخت انقلاب را آبیاری نماید.
می‌خواهم شهید شوم تا خونم به علی(ع) و حسین(ع) گواهی دهد که رهرو راه‌شان بوده‌ام.
فرزندانم! در سنگر علم و مدرسه فعالانه بکوشید و درس را با هدف بخوانید، هدفی در رشد به سوی ا... . درس نخواندن شما خیانت به جامعه، ملت مستضعف ایران و به آینده ایران اسلامی و انقلابی است. امروز ایران و اسلام ما به جوانانی که بتوانند به وسیله پیروی خلاق خود دست به ابتکار بزنند نیاز دارد.
 امروز صدور انقلاب در سطح بین‌المللی احتیاج به فرهنگ غنی اسلامی دارد. پس ای فرزندانم بکوشید در همه زمینه‌ها نه‌تنها در زمینه درس، در همه زمینه‌ها رشد کنید. امروز دنیای مستضعف تنها امیدش به انقلاب اسلامی ایران است.
روی مسائل اسلامی تکیه کنید. همیشه به فکر رشد دیگران و خود باشید و بیشتر به یاد خدا باشید و رابطه خود را با او نزدیک کنید. مبادا دوستی‌های این دنیا باعث غفلت شما شود.
ضمیمه چار دیواری
تیتر خبرها