نسخه Pdf

عیدتان مبارک ملت!

عیدتان مبارک ملت!


اول از همه این‌که عیدتان مبارک و صد سال به این سال‌ها و تا باد چنین بادا و این صحبت‌ها! یکی بلند شود و آن جعبه شیرینی را از وسط اتاق بردارد! این‌طور که شما - و البته ما - در این روزهای گرم قرنطینه به این ظرف شیرینی چسبیده‌ایم عنقریب است که قندخون همگی‌مان بچسبد زیر سقف و افقی شویم! درست است که یک‌سال است و یک عید غدیر و باید سنگ‌تمام گذاشت ولی انصافا شما - و البته ما - هم باید حیای لازم را داشته و حد مربوطه را نگه داریم که کار به عوارض خیش خراشمای بعدی نکشد! خب بگذریم! عید جاری و ولایت حضرت‌امیر(ع) باعث شد که بر و بچه‌های تحریریه قفسه‌‌کتاب هم از دو هفته قبل کک به جانشان بیفتد که مطلب ویژه‌نامه‌ای چه برویم و چه نرویم!
فارغ از اینها به یک نتیجه جالب هم رسیدیم که حیف‌مان آمد با شما در میان نگذاریم. غریبه که نیستید. شما همان مایید و ما همان شماییم دیگر؛ پس حرف مگو بین‌مان نداریم! حالا درست است که ما اینجا خودمان را شرحه‌شرحه می‌کنیم که وضعیت کتابخوانی و ادبیات و داستان و اینها این‌قدر هم قمر در عقرب نیست که مدام غُرناله بزنیم و این و آن را مقصر کنیم و این حرف‌ها اما در فقره تولید متن مناسبتی برای بزرگ‌ترین عید سال یک چیزهای جالبی حالی‌مان شد. قصه از چه قرار است؟! التفات دارید که ضمیمه هفتگی قفسه کتاب قرار بوده تقاطع کتابی روزنامه جام‌جم و شمای مخاطب باشد. این یک! دو آن‌که به لطف جلسات متعدد و مطول و مشروح و مفصلی که با حضرت معاون ضمائم روزنامه داشته‌ایم قرار بر آن بوده که بچه‌های قفسه تمام هنر و شلنگ‌تخته‌بازی‌شان را در حوزه‌های رمان و داستان و روایت و زندگینامه و این چیزها خرج کنند.
این یعنی این‌که قفسه‌کتاب بخواهد توی هر موضوعی ورود پیدا کند باید از این منظرها باشد. حالا این را بگذارید کنار این‌که موضوع مناسبتی این هفته قرار بوده عیدغدیر باشد. همین هم شد که کل بچه‌ها مأمور شدند بروند و حوزه رمان و داستان و زندگینامه را شخم بزنند بلکه بتوانند خوشه‌چین آثاری باشند که معطوف به غدیر بوده و لطف حضرت ابوتراب سلام‌ا...علیه. حالا درست است که بعضی نویسنده‌ها و ناشران حواس‌شان به این مقوله بوده و تک و توک آثاری کمرنگ یا پررنگ در این فقره تولید کرده‌اند اما اجازه بدهید اعتراف کنیم که ادبیات داستانی و روایی ما در این حوزه تا حد زیادی دستش خالی است و سوگمندانه این‌که کمیت قابل‌توجهی برای عرضه ندارد. حالا البته ما هم نخواستیم وسط عیدی کامتان را تلخ کنیم فقط خواستیم از باب این‌که مخاطب یک ضمیمه هفتگی کتابی هستید شما را در جریان بعضی یافته‌هایمان بگذاریم. ۴۵۰کلمه این ستون هم شد تمام! تا هفته بعد!
ضمیمه نوجوانه