نسخه Pdf

 قصه دوستی در اداره

مروری بر 2 سیتکام معروف خارجی که الهام‌بخش سایر آثار این فرم هستند

قصه دوستی در اداره

همان‌طور که در صفحات قبلی پرونده ذکر کرده‌ایم سیتکام نوعی طنز است که تاریخچه و فرمش به کشورهای غربی بازمی‌گردد. آثار سیتکام سال‌هاست که در اروپا و آمریکا تولید می‌شود اما شواهد نشان می‌دهد آمریکایی‌ها تبحر و علاقه بیشتری به این سبک از آثار طنز دارند؛ به همین دلیل منبع اصلی تولید این آثار شده‌اند و در دهه‌های قبلی سریال‌های طنز کم‌نظیری تولید کرده‌اند. در این گزارش هم می‌خواهیم سراغ دو سریال طنز سیتکامی برویم که جایگاه ویژه‌ای در این فرم دارند و نظر مخاطبان زیادی را در تمام جهان جلب کرده‌‌اند. نکته جالب و قابل‌توجه این دو سریال، کپی‌ها و گرته‌‌برداری‌های بسیاری است که در خود آمریکا و حتی سایر کشورها از رویشان صورت گرفته. گرته‌برداری‌هایی که حتی در سینما و تلویزیون کشور خودمان نیز شاهدش هستیم.

دوستان

فرندز یا دوستان یک مجموعه آمریکایی است که توسط دیوید کرین و مارتا کافمن ساخته شده است. تولید این سریال ماندگار به سال ۱۹۹۴ بازمی‌گردد که فصل اول آن روانه آنتن شبکه NBC شد.
دوستان در فصل دهم به کار خودش پایان داد و تولیدش به گونه‌ای بود که هر سال یک فصل ۲۴قسمتی منتشر می‌شد.
آخرین قسمت دوستان در سال ۲۰۰۴ پخش شد و حدود ۵/۵2 میلیون بیننده آمریکایی را به پای تلویزیون کشاند که آن را به پنجمین قسمت آخر پربیننده در تاریخ و اولین در دهه تبدیل کرد. داستان این سریال در مورد زندگی شش دوست است و با این‌که چهره شناخته‌شده‌ای نداشت اما توانست با سبک کمدی دلنشین‌اش، مخاطبان فراوانی را پای تلویزیون بکشاند.
طنزی که دوستان ارائه می‌دهد، فراتر از زمان و مکان بوده و به همین دلیل است که در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر بیننده آن هستند.  سریال دوستان در طول پخش‌اش نظرات مثبتی از منتقدان دریافت کرد و به یکی از پرطرفدارترین کمدی‌موقعیت‌های تاریخ تبدیل شد.
این اثر در مجموع ۶۲ نامزدی جایزه امی و سال ۲۰۰۲ جایزه بهترین سریال کمدی را برای فصل هشتم به دست آورد. این سریال در فهرست «۵۰ سریال برتر تاریخ TV Guide» در رده ۲۱ و در فهرست ۵۰ سریال برتر تاریخ مجله امپایر در رده هفت قرار دارد. رد پای شوخی‌ها و شخصیت‌پردازی‌های سریال دوستان در اکثر سریال‌های سیتکامی بعدی قرار دارد. در ایران هم آثار زیادی براساس همین شوخی‌ها نوشته شده و برادران قاسم‌خانی ازجمله مهم‌ترین کسانی هستند که در آثارشان از سریال دوستان گرته‌برداری کرده‌اند.

محل کار

سریال office یا اداره که ما در اینجا به معنای محل کار ترجمه‌اش کرده‌ایم روایت قصه راجع‌به تعدادی کارمند است که زیردست مدیری کار می‌کنند. اینها کنار هم قرار است برای پیشرفت کسب‌وکارشان هرچه از دست‌شان برمی‌آید انجام دهند.
اتفاقات این سریال در یکی از شعب داندرمفلین، شرکت زنجیره‌ای فروش کاغذ، در شهری به نام اسکرانتون روایت می‌شود که در رأس این شرکت فردی به نام مایکل اسکات قرار دارد. مایکل در همان ابتدا توضیح می‌دهد که باور دارد بامزه‌ترین، بهترین و جالب‌ترین رئیس دنیاست اما همین او و کارمندانش را به دردسر می‌اندازد؛ دردسرهایی که هوشمندانه طی داستان با واکاوی شخصیت مایکل یکی از بهترین کاراکتر‌های طنز تلویزیون آمریکا را برایمان شکل می‌دهد.
این سریال آمریکایی در اصل برگرفته شده از یک سریال انگلیسی به همین نام و در سال ۲۰۰۱ است که تنها با پخش دو فصل متوقف شد اما شبکه NBC بعدتر تصمیم به بازسازی کامل آن گرفت. البته در دو فصل اول سریال آفیس آمریکایی تلاش‌هایی برای ادای دوباره آفیس قبل صورت گرفت اما بعدتر این گروه راه خود را برای ساخت یکی از درخشان‌ترین سیتکام‌های تاریخ پیدا کرد.
به‌طورکلی شخصیت‌های اداره که کم هم نیستند، همگی در روند پیشبرد داستان سهیم‌اند و هرکس تاثیری روی داستان اصلی می‌گذارد و همین باعث آشنایی مخاطب با شخصیت‌های به‌ظاهر کمرنگ‌تر می‌شود که هرچقدر جلوتر می‌رویم متوجه تاثیر و نقش افراد خواهیم شد. سازندگان سریال از همان ابتدا می‌دانستند ساختن سریالی با بیش از 10 کاراکتر که از همان ابتدا با هم وارد داستان می‌شوند ساده نخواهد بود اما همین پس از کمی تبدیل به یکی از نقاط قوت داستان می‌شود. کاراکترهای فراوان داستان دائم در حال صحبت و ابراز وجود و تأثیرگذاری بر همدیگرند. در بعضی صحنه‌ها بیشتر از هفت یا هشت شخصیت در حال دیالوگ هستند و دوربین یکسره در حال چرخیدن  است و همین نکته باعث می‌شود مخاطب تحت بمبارانی از مزه‌پرانی‌هایی قرار بگیرد که در شکل گرفتن داستان و شخصیت‌پردازی هم موثر است!
ضمیمه نوجوانه