نسخه Pdf

گزارش‌هایی  به وسعت  همه جهان

گزارش‌هایی به وسعت همه جهان

درگیرجنگ سرد به كلی متلاشی می‌شود و حالا ایران در شمال خود با كشورهایی همسایه است كه گرچه نام مشترك‌المنافع روی آنها نهاده شده اما انگار فرسنگ‌ها از هم دورند. در این سال‌ها مجموعه صداوسیما به اهمیت این منطقه پی می‌برد و سعی می‌كند با كشورهای این منطقه در زمینه همكاری‌های رسانه‌ای به دستاوردهای مشتركی برسد. در این سال‌ها تاجیكستان به‌عنوان كشور اصلی در این منطقه برای نمایندگی صداوسیما معین می‌شود كه زبان مشترك مهم‌ترین دلیل آن است. 
در این سال‌ها خبرنگارهای از جنگ برگشته تلویزیون مانند بیژن نوباوه وطن و مرتضی غرقی به دفاتر ایران در خارج از كشور اعزام می‌شوند. این كار علاوه بر بهره‌گیری از تخصص این خبرنگاران كارآزموده در حقیقت ادامه سیاست تبلیغ انقلاب اسلامی و مقابله با فعالیت‌های رسانه‌ای كشورهای دیگر است. در دهه 70 اتفاقات مهمی در حوزه روابط ایران با كشورهای جهان رخ می‌دهد. اتفاقاتی كه نشان از یك برنامه‌ریزی رسانه‌ای قوی در جهان علیه ایران دارد.  وقایعی همچون به شهادت رساندن خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزارشریف و سكوت رسانه‌های خبری جهان در مقابل این جنایت غیربشری، دادگاه میكونوس آلمان و فراخوانده شدن سفرا از طرف این كشورها و اتفاقات بین‌المللی از این دست كه همگی نیاز به یك كار رسانه‌ای قوی دارد. تلویزیون در این سال‌ها به واسطه همین خبرنگاران مستقر در دفاتر نمایندگی‌های خارجی سعی می‌كند حقایق مربوط به این اتفاقات را به جهان مخابره كند و در این میان یك اتفاق مهم باعث می‌شود دفتر نیویورك هم به یكی از دفاتر مهم در مجموعه نمایندگی‌های صداوسیما تبدیل شود. در این سال‌ها و در میانه دهه 70 حضور رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اهمیت زیادی در سیاست خارجی ایران پیدا می‌كند و به همین دلیل پوشش رسانه‌ای این حضور به‌عهده دفتر مستقر در نیویورك 
گذاشته می‌شود. 
در این سال‌ها و به واسطه پایان جنگ و بهبود نسبی روابط ایران با برخی كشورها دفاتر دیگری در جهان تاسیس یا خبرنگارانی به این كشورها اعزام می‌شوند كه تا پیش از این امكان آن وجود نداشته است. دفاتری همچون آفریقای جنوبی كه به واسطه سقوط رژیم آپارتاید، روابط ایران با كشور آفریقای جنوبی مجددا برقرار می‌شود. 
در این مقطع و در ادامه سیاست اصولی جمهوری اسلامی در حمایت از مردم فلسطین، دفتر لبنان همچنان از اهمیت بسیاری برخوردار است و همراه دمشق از مهم‌ترین نمایندگی‌های سازمان صداوسیما در خارج از كشور محسوب می‌شود. این نكته هزینه‌های بسیاری هم دارد و خبرنگاران ایرانی حاضر در این كشورها دائم در معرض تهدیدات مختلف قرار دارند. 
دهه 70 با یك اتفاق مهم در ساختار خبررسانی تلویزیون به پایان می‌رسد. شبكه‌ای با نام شبكه بین‌المللی خبر در مجموعه تلویزیون آغاز به كار می‌كند كه از همان ابتدا به عنوان مهم‌ترین مرجع خبری صداوسیما شناخته می‌شود و در این میان خبرنگاران جوانی در این شبكه مشغول به كار می‌شوند. شبكه خبر با تعریف بین‌المللی مسلما نیاز به نیروهایی جهت حضور در كشورهای دیگر دارد تا بتواند به صورت در لحظه این اتفاقات را پوشش دهد. اتفاقی كه باعث تربیت نسل جدیدی از خبرنگاران صداوسیما می‌شود كه تجربه حضور بین‌المللی هم پیدا می‌كنند. 

از شایعه تا واقعیت!
خبرنگاران ایرانی مقیم كشورهای خارجی همواره در معرض شایعات گوناگونی هستند كه گاه اتفاقات بامزه‌ای را هم رقم می‌زند. از شایعه پناهنده شدن به آمریكا تا بستن حساب‌های بانكی در آلمان به بهانه تحریم‌های آمریكا كه البته بعدها مشخص می‌شود صرفا یك تشابه اسمی است! این‌ها همه نشان از عجز و ناتوانی جهان غرب برای مقابله با جریان رسانه‌ای ایران دارد. نكته مهم در این میان هوشیاری مجموعه رسانه در مقابل این هجمه‌های ناجوانمردانه رسانه‌ای است كه برای بدنام كردن و ایجاد جو روانی از هیچ حركت غیراخلاقی روگردان نیست و برایشان هدف وسیله را توجیه می‌كند. این نكته در دهه 70 به اوج خود می‌رسد چرا كه جهان غرب از حمله نظامی به ایران ناامید شده و آرام آرام وارد فضای جنگ نرم می‌شود. جنگی كه نشانه‌های آن از این دهه آغاز می‌شود و البته بارها از طرف مقام معظم رهبری بر لزوم شناخت و مقابله با آن تاكید می‌شود. 

سال‌های بحران!
دهه‌های 80 و 90 بحران‌های بین‌المللی به اوج خود می‌رسند. جنگ دوم خلیج فارس، حمله آمریكا به افغانستان، بحران طالبان و پیدایش گروه‌های تكفیری در سوریه و عراق نمونه‌هایی است كه در نزدیكی مرز ایران اتفاق می‌افتد و لزوم خبررسانی درباره آن به‌شدت احساس می‌شود. در این سال‌ها آمریكایی‌ها و متحدانشان زمینه ناآرامی‌های خاورمیانه را طراحی می‌كنند تا محور مقاومت در سوریه و لبنان را از بین ببرند. 
این اتفاق به تحلیل این كشورها از قدرت مقاومت در نبرد 33 روزه و شكست مفتضحانه اسرائیل بازمی‌گردد و به همین دلیل سوریه، لبنان و عراق درگیر تكفیری‌ها می‌شوند و به شكل طبیعی پوشش خبری درباره این كشورها از اهمیت زیادی برخوردار می‌شود. حالا خبرنگاران مجموعه صداوسیما گاه در تیررس مستقیم دشمنی هستند كه به هیچ كدام از قوانین بین‌المللی پایبند نبوده و تلاش می‌كند كمتر تصویر یا خبری از اعمال غیرانسانی مزدورانش به جهان مخابره شود. در این میان شایعاتی مانند شهادت یا اسارت این خبرنگاران توسط تكفیری‌ها پخش می‌شود تا نبرد رسانه‌ای شكل دیگری به خود بگیرد و فشار روانی در سوی دیگر افزایش پیدا كند. 

در میان تانك‌ها!
شاهكار رسانه‌ای تلویزیون در این سال‌ها علاوه بر حضور مستقیم در جبهه‌های درگیری، پوشش رسانه‌ای كودتای تركیه در سال 2016 است به گونه‌ای كه می‌توان گفت خبرنگار صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از اولین خبرنگاران رسانه‌های جهان است كه به شكل مستقیم در درگیری‌ها حضور دارد. صحنه نزدیك شدن تانك‌های كودتاچیان در 
پس زمینه گزارش خبرنگار ایرانی از آن تصاویری است كه هرگز فراموش نمی‌شود. 
این حضور مستقیم البته همیشه با خوش‌شانسی و امنیت همراه نیست و بسیاری از این خبرنگاران هنگام تهیه خبر جراحت‌هایی برداشته‌اند و در این میان محسن خزایی خبرنگار شجاع صداوسیما در جریان پوشش خبری درگیری‌ها در سوریه به شهادت می‌رسد. محمدحسن حسینی، دیگر خبرنگار باتجربه و شجاع صداوسیما در كشورهایی مانند لبنان، سوریه و عراق هم در جریان این درگیری‌ها به شدت مجروح می‌شود كه آثار این حادثه را هنوز با خود همراه دارد. 

لشکر تك نفره!
حمید معصومی‌نژاد ... رم، این آشناترین معرفی خبرنگاران خارجی صداوسیماست. خبرنگاری كه در تمام این سال‌ها و به واسطه علاقه‌اش برای تلویزیون و رادیو گزارش تهیه می‌كند و با لحن خاص و نوع گفتارش به یكی از چهره‌های ماندگار این حوزه تبدیل شده است. 
جالب اینجاست كه او معمولا مصاحبه‌ها و حتی تصویربرداری را هم خود به تنهایی انجام می‌دهد. خبرنگاری كه در یك دوره زمانی خاص توسط ایتالیایی‌ها بازداشت و جلوی فعالیت او گرفته می‌شود. مشابه اتفاقی كه برای كامران نجف‌زاده در فرانسه رخ می‌دهد و این تنها گوشه‌ای از سختی كار در كشورهایی است كه مدعی جریان آزاد اطلاعات هستند. این اتفاقات در كشورهای دیگر هم رخ می‌دهد اما وقوع آن در قاره‌ای كه همواره برای فشار بر كشورهای دیگر از حربه آزادی بیان بی‌هیچ حد و مرزی استفاده می‌كند، جالب و حیرت‌انگیز است. این نكته البته در نیویورك هم وجود دارد و خبرنگاران خارجی صرفا در محدوده چند كیلومتری نیویورك حق تردد دارند و حتی ملزم هستند در تمام مدت ماموریت خود از خاك آمریكا خارج نشوند!
خبرنگاران صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در داخل و خارج از كشور نمایندگان مظلوم رسانه‌ای هستند كه با تمام توان انرژی خود را برای اثبات حقانیت ایران و مردمش به كار می‌گیرد. كشوری كه مردمی دلیر و مهربان دارد. مردمی كه هرگز در مقابل هیچ كشور بیگانه و زورگویی سر خم نخواهند كرد. تاریخ این سرزمین اثبات این ادعا و افتخار است... . 
ضمیمه کلیک