نسخه Pdf

تحقق آرزوی قدیمی نقاش شدن!

تحقق آرزوی قدیمی نقاش شدن!


تا به حال نشده‌بود کتابی را ببینم و در دلم آرزو کنم که‌ای کاش وقتی بچه بودم، این کتاب چاپ شده‌بود و به دستم می‌رسید. ولی مجموعه 20جلدی راز نقاشی‌های قشنگ، این قاعده را شکست. این مجموعه، آرزوی محقق‌شده دوران کودکی‌ام است. ساعت‌های طولانی‌ای که غرق در نقش و رنگ می‌شدم و حتی صدای موشکباران‌ هم نمی‌توانست مرا از عالم زیبایم بیرون بیاورد.
مجموعه راز نقاشی‌های قشنگ، تالیف پدر تصویرگری مذهبی ایران، آقای محمدحسین صلواتیان است که امروز ناخدای کشتی «کیهان بچه‌ها» هستند. آقای صلواتیان را از مجموعه‌ کتاب‌های «فرشته‌های احمد و زهرا» شناختم. کتابی کاملا تصویری که اولین بار در اواسط دهه 70 چاپ شد و من بارها‌و‌بارها آن را برای خواهر کوچک‌ترم خواندم و در مورد تصاویرش با هم حرف زدیم. بعدها شیفته نقش‌ها و خطوط ایشان در تصویرگری کتاب‌هایی با موضوع ائمه اطهار علیهم‌السلام شدم و از روی تصویرسازی‌هایشان، تمرین می‌کردم و لذت می‌بردم. در تصویرگری تخصص ندارم ولی شاید بتوان گفت استاد صلواتیان، هنر نگارگری را در تصویرگری کتاب کودک وارد کرده‌اند. از هنر تصویرگری استاد صلواتیان گفتم ولی در این مجموعه کتاب، هیچ خبری از تصویرگری‌های ایشان نیست. کتاب‌ها پر است از نقاشی‌های بچه‌ها. کودک، در هر جلد از این مجموعه، با یکی از تکنیک‌های نقاشی و تصویرگری، با زبانی بسیار ساده آشنا می‌شود. هر تکنیک، در قالب چند راز به بچه‌ها آموزش داده شده و برای هر مورد هم چند نمونه از نقاشی‌های بچه‌ها آمده. اسامی برخی جلدهای این مجموعه این‌ است: مدادرنگی، ماژیک، کلاژ، اکولین، پاک‌کن، نقاشی خلاق و…
یکی از ویژگی‌های خوب این مجموعه آن است که مولف شرایط مخاطب خود را درنظر گرفته و به جای آن‌که یک کتاب کلفت و سنگین در ۲۰فصل تالیف کند، همان کتاب را در ۲۰جلد نازک و کم‌حجم و طبیعتا با قیمت مناسب عرضه کرده‌است. پس اگر کرونا امان داد و زیارت مشهد مقدس قسمت‌تان شد، فراموش نکنید حتما سری به کتابفروشی‌های به‌نشر در چهار گوشه حرم رضوی علیه‌السلام بزنید که سوغاتی بچه‌های اقوام و دوستانتان تا ۲۰سفر زیارتی، تامین است؛ هر سفر، یک جلد از کتاب. مگر آن‌که کودک مزبور با دیدن همان جلدهای اول، آن‌قدر مشتاق شود که خودش بقیه را تهیه کند یا شما آن‌قدر دیر به دیرطلبیده شوید که کلا کودک مورد نظر، ایام کودکی را طی کند.
این مجموعه، برای کودکان دبستانی تالیف شده ولی به‌نظر من هر فردی که دوست دارد هنر تصویرگری را شروع کند، مخاطب این مجموعه است و با صرف خلاقیت و پشتکار و تنها با کمک همین مجموعه، می‌تواند آثار خوبی تولید کند‌.
به خصوص می‌خواهم این مجموعه را به تمامی مربیان و معلمان نقاشی معرفی کنم تا به جای برخی آموزش‌های نادرست که باعث از بین رفتن خلاقیت کودکان می‌شوند، از آموزش‌های این کتاب استفاده کنند و لحظات به یاد ماندنی برای کودکان رقم بزنند.
هر چند این مجموعه، با ۳۰سال تاخیر به دستم رسید ولی امروز می‌توانم با کمک آن، دوران کودکی دخترم را که مثل خودم شیفته نقاشی است، زیباتر و هدفمندتر کنم و خودم هم از این لذت بی‌بهره نمانم.