نسخه Pdf

سرگذشت متفاوت 2 قاتل در دادگاه جنایی

سرگذشت متفاوت 2 قاتل در دادگاه جنایی

هفته‌گذشته به دو پرونده قتل در
 دادگاه‌کیفری یک استان تهران رسیدگی
شد و قاتلان با سرنوشت‌های متفاوتی
روبه‌رو شدند. در پرونده اول، مرد افغان که دوست خود را با ادعای خیانت به قتل رسانده‌بود، با حکم قضات کیفری به قصاص محکوم شد اما پرونده دوم برای تعیین تکلیف روی میز رئیس قوه قضاییه
قرار گرفت.
رسیدگی به پرونده قتل مرد افغان از دو سال قبل و همزمان با کشف جسد مقتول در حوالی پارک چیتگر آغاز شد. ماموران با حضور در محل متوجه شدند این مرد با ضربه‌های چوب به قتل رسیده‌است.
کارآگاهان در ادامه متوجه وقوع قتل توسط یکی از دوستان مقتول به نام یاشار شده و پسر 22ساله بازداشت شد. او در بازجویی‌ها به قتل اعتراف کرد و گفت: من در افغانستان نامزدی داشتم و رابطه‌مان خوب بود. یک بار مقتول به نام نعیم قصد داشت به افغانستان برود. به همین دلیل کادوهایی خریده و به او دادم تا به نامزدم بدهد. وقتی نعیم از افغانستان برگشت، اخلاق نامزدم تغییر کرد و بعد از مدتی ارتباطش را با من قطع کرد. به موضوع مشکوک شده و با بررسی ماجرا متوجه ارتباط نعیم با نامزدم شدم. او از اعتماد من سوءاستفاده کرده و توانسته‌بود نامزدم را جذب خود کند.
وی ادامه داد: بدون این‌که با نعیم حرفی بزنم او را به پارک جنگلی چیتگر دعوت کردم. در فرصتی مناسب و در منطقه‌ای خلوتی از پارک، با چوب به سرش زدم و بعد با بند کفش او را خفه کردم.
 با تکمیل تحقیقات، پرونده برای محاکمه به شعبه دهم دادگاه کیفری یک استان تهران ارسال شد. در جلسه محاکمه یاشار جرمش را گردن گرفت و گفت: نعیم به من خیانت کرده و مستحق مرگ بود.
پس از دفاعیات متهم، قضات دادگاه وارد شور شده و یاشار را به قصاص محکوم کردند.
قتل برادر با اسید
پرونده دوم که هفته گذشته رسیدگی شد، مربوط است به قتل مردی توسط برادرش با اسید. این پرونده که یک بار برایش حکم قصاص صادر شده‌بود، حالا برای تعیین‌تکلیف روی میز رئیس قوه قضاییه قرار گرفته‌است.
پرونده مرد میوه‌فروش که متهم به قتل اسیدی برادرش است، برای تعیین‌تکلیف به دفتر رئیس قوه قضاییه ارسال شد.
به گزارش خبرنگار حوادث جام‌جم آنلاین، رسیدگی به این پرونده از تیر ماه ۹۸ با شکایت زنی از برادرشوهرش به اتهام قتل آغاز شد. وی در شکایت خود گفت: برادر شوهرم به‌دلیل اختلافی که با شوهرم داشت روی او اسید ریخت و باعث مرگ او شد.
زن جوان در شکایتش گفت: همسرم و برادرش با هم اختلاف داشتند و چندبار با هم درگیر شده‌بودند. ۲۰روز قبل همسرم نزدیک میوه‌فروشی برادرش با اسید سوخت و وقتی با همسایه‌ها صحبت کردم، دریافتم او آن روز با برادرش درگیر شده‌بود. همسرم بعد از ۲۰روز به‌علت شدت سوختگی جان باخت. اگر همسرم زنده می‌ماند من شکایتی نداشتم اما حالا با مرگ او من مانده‌ام و پسری شش‌ساله که نمی‌دانم چطور او را بزرگ کنم.
پس از این شکایت، ماموران از بیمارستان تحقیق‌کرده و متوجه شدند مرد میوه‌فروش از پشت‌سر دچار سوختگی شدید شده و تلاش پزشکان برای نجات جان او موثر واقع نشده‌بود.
با تکمیل تحقیقات مقدماتی برادر مقتول دستگیر شد اما منکر قتل شد و گفت: برادرم وانت داشت و مقابل مغازه من میوه می‌فروخت و همین باعث درگیری و اختلاف ما شده‌بود. روز حادثه با هم درگیر شدیم و او می‌خواست روی من اسید بریزد که نتوانست و احتمال می‌دهم روی خودش اسید ریخته‌است.
این ادعا در حالی مطرح شد که ماموران در تحقیقات خود دریافتند، متهم چند روز قبل از حادثه اسید خریده‌بود. همچنین مقتول از ناحیه کمر سوخته‌بود که نشان می‌داد نمی‌توانست روی خودش اسید بریزد.
 پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کیفری یک استان تهران فرستاده‌شد. در جلسه محاکمه مادر مقتول، از قصاص گذشت کرد اما رئیس قوه‌قضاییه از طرف فرزند صغیر مقتول درخواست قصاص کرد. متهم در این جلسه منکر قتل شد و ادعاهای قبلی خود را تکرار کرد و گفت: من نمی‌خواستم باعث مرگ برادرم شوم. او به من حمله کرد و من دفاع کردم.
در پایان حکم به قصاص مرد اسیدپاش داده و پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال شد. قضات دیوان عالی پس از بررسی پرونده اعلام کردند با توجه به گذشت مادر مقتول پرونده باید دوباره رسیدگی شود. قضات دادگاه کیفری هم پرونده را به دفتر رئیس قوه قضاییه ارسال کردند تا نظر نهایی درباره سرنوشت متهم از طرف فرزند صغیر مقتول اعلام شود.