نسخه Pdf

روی فرش‌های حرم

ماجرای تولید یک برنامه کوچک و خوش‌ساخت

روی فرش‌های حرم

سال1394 سه روز مانده به آغاز محرم، جرقه شکل‌گیری ایده‌ای زده می‌شود. ایده‌ای که آدم‌ها را مقابل دوربین قرار دهد اما آنها در مقابل‌شان دوربینی نبینند و تنها فرصتی برای‌شان باشد تا با خودشان خلوت کنند؛ خلوتی که در آن خودشان باشند و خودشان تا آنچه در دل دارند را همانطور که هست بیرون بریزند و به زبان بیاورند اما این خلوت و حرف دل برای چه کسانی فراهم باشد و با چه کسی باشد؟ امام‌حسین(ع) بهترین شخصیتی است که در این زمان می‌توان سراغش رفت و با او خلوت کرد. تجربه‌ای که برای نخستین‌بار به شکل کوتاه و محدود در آپارات انجام شد و اتفاقا همین تجربه کوچک مورد استقبال هم بسیار قرار گرفت و جواد شکوری‌مقدم را بر آن داشت تا به دنبال راهی باشد که این ایده را پخته‌تر کند و فضایی فراهم شود تا در آن برنامه،‌ آدم‌های معمولی که شاید چندان اهل روضه و هیات رفتن نیستند بتوانند خلوتی برای خود به دست آورند و تامل کنند و چه جایی بهتر و بزرگ‌تر و جادویی‌تر از قاب تلویزیون که مخاطب‌های بسیاری از طیف‌های گسترده دارد و این‌گونه شد که از سال94 مقدمات شکل‌گیری برنامه «با حسین(ع) حرف‌بزن» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محمدامین پرواس شکل گرفت تا کاری متفاوت نسبت به کارهای محرمی کلید بخورد؛ برنامه‌ای به منظور تولید محتوای متناسب با فضا و دنیای آدم‌های معمولی که شاید ارتباطی آنچنان قوی با امام‌حسین(ع) ندارند و بر این تصور هستند که برای ورود به دنیای امام‌حسین(ع) نیاز به تشریفات و فضای خاصی است.

 جایی که زبان دل به صدا درمی‌آید
اتاق فکری که برای ساخت فصل‌اول با حسین(ع) حرف‌بزن شکل گرفت چند محور اصلی را تشکیل می‌داد؛ یکی از مهم‌ترین محورهایی که اساس برنامه روی آن محور شکل گرفت این بود که در این برنامه به مخاطب نشان داده شود امام‌حسین(ع) برای گروه، دسته، نهاد، نگاه، ایدئولوژی، دین و... خاصی نبوده و هر شخصی با هر نگاه و دیدگاهی با هر شغل و منسبی، با هر زبان و رنگی می‌تواند با امام‌حسین(ع) ارتباط برقرار کند. همین نگاه به اما‌م‌حسین(ع) نیز باعث شد طیف وسیعی از آدم‌ها برای ورود و دعوت به این برنامه وجود داشته باشد و همان‌طور که به اندازه تک‌تک آدم‌ها راه برای رسیدن به خدا وجود دارد تک‌تک آدم‌ها نیز می‌توانند با روش خودشان با امام‌حسین(ع) خلوت کرده، حرف زده و ارتباط برقرار کنند. از همین رو از سال94 تا امروز
شش فصل از با حسین(ع) حرف‌بزن می‌گذرد و نزدیک به 600 مهمان به خود دیده و همچنان پتانسیل آن را دارد تا مهمان‌های بیشتری در این برنامه حضور داشته باشند و فرصتی پیدا کنند تا با زبان دل‌شان با امام‌حسین(ع) حرف بزنند.
سازندگان این برنامه بر این باورند وقتی با شخصیت بزرگی مانند امام‌حسین(ع) ارتباط دوستی شکل بگیرد و از در محبت با ایشان ارتباط برقرار شود آن‌وقت است که این احساس نزدیکی بهتر و بیشتر احساس خواهد شد؛ ارتباط نزدیکی که حتی از ارتباط نزدیک با پدر و مادر هم نزدیک‌تر بوده و برای همین فرد می‌تواند در این خلوت و ارتباط خودش باشد و این ارتباط، ارتباطی خالصانه را به ارمغان می‌آورد.
 جایگاه امام‌حسین(ع)
در زندگی اجتماعی کجاست؟

تجربه شش‌ساله سازندگان این برنامه باعث شد تا ایده شکل‌گیری با حسین(ع) حرف‌بزن هر سال بهتر، پخته‌تر و سنجیده‌تر پیش برود. به گفته کارگردان و تهیه‌کننده این برنامه دو سه سالی می‌شود به کارکرد اجتماعی ارتباط با امام‌حسین(ع) نیز پرداخته می‌شود. به طوری که یکی از اصلی‌ترین سوالات از مهمان‌های برنامه این است امام‌حسین(ع) در زندگی امروز هر فرد چه اثری دارد و ارتباط و رفاقت با امام‌حسین(ع) بعد از ایام محرم و صفر که بسیاری در فضا و جو معنوی این روزها قرار می‌گیرند چه تاثیری بر زندگی فردی و اجتماعی افراد خواهد گذاشت؟ از همین رو سازندگان این برنامه معتقدند برنامه‌ای که می‌سازند و در حال ساخت آن هستند تفاوت بزرگی با دیگر برنامه‌های مربوط به امام‌حسین(ع) دارد و آن این است که هر مهمانی را در هر جایگاه و هر سن و جنسیتی بر آن می‌دارد تا به خود، اعمالش‌ و اجتماعی که در آن زندگی می‌کند بیشتر و بهتر فکر کند و این خلوص، خلوت و رفاقت با امام‌حسین(ع) او را بر آن می‌دارد تا بیشتر از هر زمان دیگری صادقانه با خودش خلوت کند.
استقبال از این برنامه که در ایام محرم از شبکه نسیم پخش می‌شود انگیزه سازندگان را برای ایده‌پردازی تا جایی پیش برده که امسال دکور برنامه مزین به فرش‌های حرم امام‌حسین(ع) شده و از مهمان‌های حاضر در برنامه با این فرش‌ها پذیرایی می‌شود. فرش‌هایی که در دل خود حرف‌وحدیث نفس‌های بسیاری را شنیده و در تاروپود خود جای داده و حالا که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسیاری از رفتن به کربلا محروم هستند با آوردن فرش‌ها که نمادی از حرم امام‌حسین(ع) است و بسیاری تجربه خلوت‌کردن روی گوشه‌ای از آن فرش‌ها را داشته‌اند تلاش‌کرده بخشی از این دلتنگی را با این روش برطرف کند. به‌طوری که مهمان‌ها با حضور در این دکور بهتر از هر زمان دیگری می‌توانند خود را در کربلا و حرم امام‌حسین(ع) تصور و رفع دلتنگی کنند.
ضمیمه نوجوانه
تیتر خبرها