نسخه Pdf

تصمیم‌های نادرست با تاوان سخت

تصمیم‌های نادرست با تاوان سخت

دکتر پروانه صفایی مقدم روان‌شناس بالینی، مدرس و تحلیلگر

 در هر موضوع و رخدادی،
یک‌سری عوامل مشترک وجود دارد. یکی از این عوامل، جنبه ژنتیک آن است که زمینه و شرایط را برای انجام عملی فراهم می‌کند. مثلا می‌گویند فلانی انسان بسیار خوبی است و انجام عملی نامتعارف از او بعید است، درحالی‌که ما معتقدیم هیچ غیرممکنی نیست که ممکن نشود، فقط خود غیرممکن است. عوامل دیگر، شامل جنبه اقتصادی، اجتماعی، استفاده از داروهای روانگردان و ابتلا به اختلالات روحی و روانی است که باعث می‌شود برخی افراد به سمت انجام برخی جرم‌ها سوق پیدا کنند. به‌طورمثال زمانی که فرد سومی وارد رابطه میان دو نفر می‌شود، همسر احساس می‌کند حریم خصوصی او خدشه‌دار شده است. در چنین مواقعی برخی افراد معقولانه رفتار کرده و نفر سوم را تحویل قانون می‌دهند یا از همسر خود نیز جدا می‌شوند اما به‌طور معمول، بسیاری از مردم این رفتار معقولانه را ندارند و به گونه‌ای رفتار می‌شود که علاوه‌بر زوجین، فرزند احتمالی آن خانواده نیز آسیب می‌بیند.
در قتل‌هایی که به دلیل وجود نفر سوم رخ می‌دهد، گاهی برخی خانم‌ها با همسر خود همراهی می‌کنند که این همراهی در نتیجه احساس گناهی است که فرد در خود احساس می‌کند.
در چنین شرایطی بروز رفتار پرخاشگرانه در آقایان به‌قدری افزایش پیدا می‌کند که به نابودی طرف مقابل منجر می‌شود. تمام این واکنش‌ها در نتیجه انباشتگی اتفاقات کوچک روی هم است که فرصت تخلیه شدن پیدا نکرده‌ است. با مساعد شدن شرایط نامساعد روحی و روانی، یکدفعه تمام احساسات ناخوشایند تخلیه می‌شود که نتیجه غمبار است.
البته تمام خانواده‌های درگیر با این موضوع اقدام به چنین ‌کاری نمی‌کنند و این اتفاق به‌طور عمده در خانواده‌هایی رخ می‌دهد که از نظر فکری و فرهنگی در سطح پایینی قرار دارند، اقدامی برای تخلیه بار روانی خود انجام نمی‌دهند، مشاوره و روان‌شناس را قبول ندارند و سعی می‌کنند دیدگاه‌ها و تعصبات خود را در تصمیم‌گیری‌ها دخالت دهند. در مجموع به دنبال این هستند که چه کاری حق من است تا آن را انجام دهم که داشتن چنین تفکرات و انجام چنین رفتارهایی، نتایج مثبتی برای خانواده و حتی جامعه در پی نخواهد داشت و مخرب خواهد بود.