نسخه Pdf

افزایش خودكشی ، كاهش سن قربانیان

افزایش خودكشی ، كاهش سن قربانیان

خودكشی ازجمله ناهنجاری‌هــــای اجتماعی است كه با شهرنشینی رابطه مستقیمی دارد. خودكشی بیش از همه ناشی از پیچیدگی زندگی و سردی و بی‌مهری محیط شهری است. تزلزل عقاید و ایمان مردم نسبت به خدا و مذهب از یك‌سو و مشكلات زندگی صنعتی از سوی دیگر، فشردگی جمعیت، نبود تجانس افراد با هم، ‌احساس غربت و تنهایی ناشی از آن، كوچك‌ترشدن ابعاد خانواده‌ها و كاهش محبت خانوادگی، رها شدن فرد به سوی سرنوشت خود، چشم و هم چشمی و رقابت ها، آرزوهای دور و دراز زندگی مادی، خواستن‌ها و نتوانستن‌ها، سرگشتگی در میان ارزش‌های متضاد، بی‌همتی در برابر دشواری‌ها، شكست‌ها و ناامیدی‌ها، محرومیت در عشق، فقر مادی، ضعف یا بیماری شخصیت از جمله عواملی هستند كه زمینه خودكشی را توسعه می‌بخشد.
از مهم‌ترین این عوامل می‌توان به 
دو عامل اقتصادی و عاطفی اشاره كرد. بعد عاطفی نیز دارای علت‌های مختلف است. گاه دیده می‌شود مرد یا زن بعد از جدایی دچار بحران‌های روحی شده و دست به خودكشی می‌زنند. شكست در عشق و مرگ والدین یا عزیزترین فرد در زندگی نیز از عوامل عاطفی است. امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش میزان خودكشی میان افراد روبه‌رو بوده‌ایم.
 از سوی دیگر سن افرادی كه دست به خودكشی می‌زنند كاهش یافته است. حتی شاهد هستیم كه نوجوانان هم دست به خودكشی می‌زنند كه این موضوع ‌
یك زنگ خطر جدی است.
 اغلب،  مردها بیشتر از زن‌ها اقدام به خودكشی می‌كنند. 
افراد برای خودكشی از روش‌های مختلفی استفاده می‌كنند از جمله پرت كردن خود از روی پل، حلق آویزی از روی پل، مسمومیت با قرص‌های ترامادول و برنج و دار زدن. در پرونده‌ای مردی به‌خاطر مشكلات مالی و اخراج شدن از كار از روی یكی از پل‌های تهران خود را با طناب به دار آویخته و به زندگی‌اش پایان داده بود یا در پرونده‌ای دیگر جوانی زمانی كه پاسخ منفی در ازدواج از دختر مورد علاقه‌اش شنید در مقابل دختر جوان با ضربه‌های چاقو خود را كشت.
 در پرونده‌ای زن و شوهری به‌خاطر مشكلات مالی و خانوادگی با خوردن قرص برنج به زندگی‌شان پایان دادند. همچنین پسر دانش‌آموزی به دلیل این‌كه دچار بحران و مشكلات مختلفی در زندگی‌اش شده بود با خوردن قرص برنج به زندگی‌اش پایان داد.
متاسفانه در سال‌های اخیر خودكشی با قرص برنج به یكی از روش‌های معمول خودكشی تبدیل شده است. 
قرص برنج جزو مسمومیت‌های شدید بوده و فقط ساعاتی طول می‌كشد تا فردجان خود را از دست بدهد و مرگ سختی است اما به‌دلیل در دسترس بودن این قرص افراد برای خودكشی از این قرص استفاده می‌كنند. مورد استفاده، قرص برنج برای از بین بردن آفت برنج است، به همین خاطر در برخی مغازه‌های عطاری در دسترس است. 
عطاری‌ها نمی‌دانند واقعا فردی كه برای خرید قرص برنج به آنها مراجعه می‌كند برای استفاده به‌عنوان آفت‌كش می‌خواهد یا برای خودكشی. 
قانونی برای منع فروش قرص برنج در عطاری‌ها وجود ندارد، اما بهتر است صاحبان مغازه‌های عطاری از فروش قرص‌های برنج به افراد زیر 18 سال خودداری كنند تا شاهد این نباشیم كه نوجوانان با خوردن قرص برنج دست به خودكشی بزنند و به زندگی‌شان پایان دهند.
خانواده‌ها نقش مهمی در روند زندگی فرد دارند و می‌توانند از بروز مشكلاتی كه باعث می‌شود او دست به خودكشی بزند، جلوگیری كنند. خانواده‌ها باید شرایط عاطفی میان اعضای خانواده را تقویت كنند، درباره مشكلاتی كه برایشان رخ می‌دهد با هم حرف بزنند و سعی در حل آن داشته باشند و اگر احساس می‌كنند فرد دچار بحران‌های عاطفی یا دچار افسردگی شده برای درمان وی اقدام كنند وامید به زندگی را برای وی افزایش دهند.
 رسانه‌ها نباید صرفا به وقوع یك خبردرباره خودكشی اكتفا كنند بلكه باید در كنار آن به علت‌های وقوع و راه‌های جلوگیری و پیشگیری از آن بپردازند تا افراد آگاهی‌های بیشتری در این باره پیدا كنند و شاهد كاهش وقوع خودكشی در جامعه باشیم. 
خدمات مراكز اورژانس اجتماعی می‌تواند سهم موثری در كاهش موارد اقدام به خودكشی و جلوگیری از مرگ‌های ناشی از آن داشته باشد. 
در برخی از خودكشی‌ها، معضل‌های اجتماعی و اقتصادی تاثیر بسیار زیادی دارد. مسؤولان باید به مسائل اقتصادی مردم توجه كنند، ‌چون هرچه رفاه اجتماعی و اقتصادی بالاتر باشد شاهد كاهش خودكشی خواهیم بود. 
ضمیمه کلیک