نسخه Pdf

کمک به نیازمندان، پوشش کلاهبرداران سایبری

کمک به نیازمندان، پوشش کلاهبرداران سایبری

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا درخصوص کلاهبرداری سایبری در مناسبت‌های مذهبی به شهروندان و افراد خیر هشدار داد.
سرهنگ علی‌محمد رجبی گفت: فعالیت‌های خیرخواهانه و کمک به نیازمندان در کشورمان سابقه‌ای طولانی دارد و در مناسبت‌های مذهبی شاهد افزایش میزان کمک‌های مردمی به نیازمندان هستیم اما متاسفانه برخی افراد با سوءاستفاده از خیرخواهی مردم اقدام به کلاهبرداری در فضای‌مجازی می‌کنند.
وی شیوع ویروس کرونا را یکی از عوامل افزایش کلاهبرداری اینترنتی در یکسال اخیر دانست و گفت: بسیاری از مردم به دلیل جلوگیری از ابتلا به کرونا از طریق فضای‌مجازی به پرداخت وجوهات و نذورات اقدام می‌کنند که برخی از این افراد به دلیل اعتماد بیش‌ازحد و نداشتن آگاهی‌های لازم در دام شیادان گرفتار می‌شوند. رجبی در ادامه افزود: مجرمان سایبری با ایجاد وبسایت‌ها و صفحات جعلی تحت‌عنوان سازمان‌های خیریه در فضای‌مجازی و شبکه‌های‌اجتماعی به کلاهبرداری از مردم اقدام می‌کنند و با درج تصاویر غیرواقعی از نیازمندان و کودکان بی‌سرپرست، به ترغیب کاربران برای مشارکت در این طرح‌ها در فضای‌مجازی می‌پردازند که این اقدام سبب از بین رفتن اعتماد مردم می‌شود. مردم برای پرداخت نذورات و کمک‌های مردمی فقط از طریق شماره حساب‌های نهادهای معتبر و سازمان‌های مربوطه اقدام و از پرداخت‌های اینترنتی و اعتماد به افراد ناشناس در شبکه‌های اجتماعی جدا خودداری کنند.