نسخه Pdf

 سریال‌باز حرفه‌ای هستم!

پدرام کریمی از اجرای برنامه خاص و متفاوت «سریالیست» می‌گوید

سریال‌باز حرفه‌ای هستم!

فصل جدید برنامه «سریالیست» از نیمه دوم تیرماه با سبک و سیاق متفاوت و با اجرای پدرام کریمی روی آنتن رفته است؛ برنامه‌ای که تلاش می‌کند به‌صورت تخصصی به سریال‌هایی که در صدا و سیما پخش می‌شود، بپردازد. به‌خصوص که در فصل قبل خود با مشارکت و استقبال بسیاری از سوی مخاطبان مواجه شد. در نتیجه روال برنامه به‌صورتی پیش می‌رود تا بتواند بهتر و تخصصی‌تر از قبل به سریال‌های ساخته شده نگاه کند؛ نگاهی که از یک‌سو انگیزه‌ای شود برای سریال‌سازها و از سوی دیگر تاثیر مثبتی نیز بر تصمیم‌گیران بگذارد. پدرام کریمی، مجری نام‌آشنا در فصل جدید با این برنامه به عنوان مجری-کارشناس همکاری داشته و از این همکاری نیز به‌دلیل نگاه تخصصی و ویژه‌ای که به سریال‌ها می‌شود ابراز رضایت کرده و امیدوار است حالا که «سریالیست» به‌صورت هفتگی هر پنجشنبه ساعت 23 و 15 دقيقه روی آنتن شبکه یک سیما پخش می‌شود بتواند مخاطب‌های بیشتری را با خود همراه کند.

 از تجربه اجرای‌تان در «سریالیست» بگویید که چه تفاوتی با اجراهای دیگر دارد؟
برنامه‌هایی که پیش از این داشتم برنامه‌های ترکیبی با محوریت تفریحی یا سرگرمی بود، حتی اگر در گروه اجتماعی تدارک دیده می‌شد و من صرفا مجری بودم اما «سریالیست» تجربه کاملا متفاوتی است. در «سریالیست» بیشتر از آن‌که جذابیت برنامه برایم مهم باشد محتوای برنامه در اولویت است. البته ما در فرم هم تلاش می‌کنیم برنامه دیدنی داشته باشیم و در شکل ایده‌آل هم مخاطب عام، هم مخاطب جدی و هم مخاطب خاص و تخصصی تلویزیون به‌خصوص علاقه‌مندان مجموعه‌های نمایشی و سریال‌ها را جذب کرده و مدنظر قرار دهیم. یک تفاوت عمده این برنامه با برنامه‌های دیگر من این است که تهیه‌کنندگان جوان، خوشفکر
و حرفه‌ای دارد.
 خودتان سریال‌بین هستید؟
رشته تحصیلی من ادبیات نمایشی است و پیش از اجرا در زمینه نویسندگی، به‌خصوص در رادیو فعال بودم به همین دلیل و به‌طور طبیعی برای من دیدن انواع سریال‌ها چه داخلی و چه خارجی جدی، حرفه‌ای و اجتناب‌ناپذیر است. مواردی هم هست که در مورد سریال‌های داخلی به‌دلیل کیفیت بسیار پایین آن رغبتی به دیدن‌اش نداشته‌ام اما به‌واسطه برنامه «سریالیست» تمام قسمت‌ها را از ابتدا تا انتها به‌دقت نگاه می‌کنم تا در مورد آنچه قرار است تحلیل یا بررسی شود مسلط باشم.
 کدام سریال‌ها را خودتان هم دوست دارید مخصوصا در حال حاضر که به قول خودتان به شکل جدی‌تری نسبت به گذشته به تماشای آنها می‌نشینید؟
سریال‌های خوب تقریبا از گذشته تا به امروز مشخص است؛ این‌که من موردی را مثال بزنم ممکن است در آینده چنانچه اگر قرار باشد در برنامه به آنها بپردازیم شائبه طرفداری یا جانبداری ایجاد کند؛ از میان سریال‌هایی که در گذشته داشته‌ایم همچنان معتقدم سریال «هزاردستان» به لحاظ کیفی، محتوایی و غنای فرهنگی با سریال‌های دیگر ما در آن دوران فاصله بسیاری دارد و با توجه به شرایط زمان خودش، امکانات و وقفه‌هایی که به‌دلایل مختلف دچارش شد جزو سریال‌های زیبا و ماندگار به‌حساب می‌آید.
 لزوم  وجود برنامه‌ای همچون «سریالیست» چقدر احساس می‌شد و چه میزان این برنامه توانسته براساس رسالتش پیش برود؟
اصولا از دیرباز نگاهی وجود داشت که تولیدات تلویزیون به‌خصوص در بخش سریال و فیلم‌های تلویزیونی جایی برای ارزیابی جدی، فنی و تخصصی ندارد و صرفا ارزیابی آثار محدود به چند یادداشت (و نه نقد) در مطبوعات و یکی دو جشنواره کم‌اثر و محفلی است. در واقع به‌نوعی عنوان می‌شد عوامل تولید سریال‌های تلویزیونی پاسخگوی اثری که می‌سازند در جایی نیستند؛ در نتیجه مدیران ارشد تلویزیون تصمیم گرفتند ضمن معرفی تولیدات خود و به نوعی قدردانی از زحمات عوامل به‌خصوص در زمان شیوع ویروس کرونا، شرایطی فراهم کنند تا آثار نمایشی سیما با حضور عوامل نقد و بررسی شود. با تولید برنامه «سریالیست» از یک جهت این تصور که تولیدات دولتی به هیچ کجا - به لحاظ فنی و کیفی - پاسخگو نیستند منتفی شد و از جهت دیگر عوامل سریال‌ساز با این تلقی بر این‌که در‌نهایت باید از نظر فنی و تکنیکی جوابگوی بینندگان باشند حساس‌تر و جدی‌تر به کارهایی که می‌سازند نگاه می‌کنند. بدون شک این روند در کیفیت تولیدات سیما تاثیرگذار خواهد بود. چنانچه در دوره‌ای که برنامه «هفت» رونق داشت و به‌صورت حرفه‌ای تهیه و تولید می‌شد تاثیر مثبت و سازنده‌ای روی سینما  - به‌خصوص مخاطبان سینما-  می‌گذاشت.
 تیم محتوایی برنامه چطور برای سریال‌های مختلف تصمیم می‌گیرد؟
هسته اصلی برنامه «سریالیست» اتاق فکری است که پیشنهادات برای هر بخش را به‌صورت هفتگی مطرح می‌کند و با بررسی همه جوانب و مشورت با مدیران و برخی منتقدان که عوامل غیر‌ثابتی هستند به نتیجه نهایی چه در مورد عناوین سریال‌ها، چه دعوت از مهمانان و ... می‌رسیم.
 بازخوردهایی که از این برنامه دیده‌اید چطور بوده؟
بازخوردها چه از طرف مخاطبان تلویزیون، چه عوامل حرفه‌ای و دست‌اندرکاران سریال‌ها و حتی بچه‌های سینما، بی‌نظیر بوده و باعث شگفتی ما شد. ان‌شاءا... در آینده آمار و ارقام میزان مخاطبان «سریالیست» منتشر خواهد شد. فقط به‌عنوان مثال عرض می‌کنم که میزان مخاطب ما در هفت برنامه هفتگی «سریالیست» به اندازه برخی برنامه‌های هر روز و روتین و اسم‌دار شبکه‌ها در مدت دو سال  است. نکته قابل توجه دیگر در برنامه «سریالیست» با پخش هفت برنامه، ابراز تمایل برخی از گروه‌های سریال‌ساز است که در مورد سریال آنها در برنامه «سریالیست» صحبت کنیم.

جای خالی علی حاتمی
در خلال مصاحبه، پدرام کریمی از هنرمندان فقید صحبت می‌کند و بعد نام علی حاتمی را پیش می‌کشد. کریمی حسرت حضور ايشان را در برنامه دارد و می‌گوید:«به‌طور قطع دوست داشتم مرحوم علی حاتمی در قید حیات بود و از ایشان دعوت می‌کردیم تا در مورد ادبیات، زبان و ویژگی‌های خاص آثار  صحبت کند. به جرات می‌توانم بگویم بعد از این همه سال هنوز کسی نتوانسته جا پای ایشان بگذارد یا حداقل به نگاه و زبان ایشان نزدیک بشود. بماند که در زمان حیات به او کم‌لطفی بسیاری شد؛ با وجود این جای علی حاتمی در «سریالیست» بسیار خالیست.»
ضمیمه نوجوانه