«اسپایكوژن» مجوز مصرف اضطراری گرفت

«اسپایكوژن» مجوز مصرف اضطراری گرفت

محمدرضا شانه‌ساز،‌ رئیس سازمان غذا و دارو از صدور مجوز مصرف اضطراری از سوی سازمان غذا و دارو برای واكسن اسپایكوژن خبر داد.
وی گفت: «اثربخشی واكسن‌هایی همچون فایزر در مقابل سویه‌های جدید ویروس كرونا كاهش یافته و در برخی موارد به زیر 50 درصد رسیده است. این در حالی است كه اثربخشی واكسن اسپایكوژن بالاتر از میزان مجاز اعلام شده در دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت بوده است.»
شانه‌ساز افزود: «مطالعه بالینی واكسن اسپایكوژن جزو معدود مطالعاتی در جهان است كه تماما در پیك ویروس دلتا انجام شده، ضمن این‌كه این واكسن در مقابل اكثر سویه‌های موجود ویروس كرونا در كشور، اثربخشی مناسب داشته است.»
 رئیس سازمان غذا و دارو تصریح كرد: «براساس گزارش ارسالی از مطالعه بالینی و نظر كمیته بالینی، در مطالعه بالینی فاز 3 واكسن اسپایكوژن، اثربخشی واكسن در پیشگیری از ابتلا به موارد علامت‌دار و خفیف كووید-19 و در شرایط غلبه واریانت دلتا در كشور حدود 60 تا 65 درصد برآورد شده است.»
به گفته وی، تولید ماهانه اسپایكوژن براساس اظهارات شركت سیناژن، حداقل سه میلیون دوز است. شانه‌ساز همچنین به واكسن مشترك ایران و كوبا اشاره كرد و گفت: «واكسن پاستوكووك یكی از ایمن‌ترین واكسن‌های دنیاست كه برای گروه سنی۱۲ تا ۱۸ سال مناسب است. این واكسن همچنین می‌تواند به عنوان دوز یادآور
 استفاده شود.»
وی افزود: «شش میلیون دوز واكسن پاستوكووك تحویل وزارت بهداشت شده و در آبان‌ماه نیز 10 میلیون دوز تحویل خواهد شد.» شانه‌ساز با بیان این‌كه واكسن پاستوكووك روزبه‌روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، ‌ادامه داد: «در صورت تزریق هر سه دوز این واكسن، می‌توانیم به ایمنی‌زایی بالای ۹۰ درصد آن امیدوار باشیم.»/ وزارت بهداشت