زنگ جشنواره کودک به صدا درآمد

با پاسداشت نوجوان فداکار ایذه‌ای

زنگ جشنواره کودک به صدا درآمد



سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ایران روز گذشته به‌طور همزمان در تهران و اصفهان آغاز به کار کرد.
به گزارش جام‌جم، این جشنواره که به عنوان مهم‌ترین رویداد مرتبط با سینمای کودک و نوجوان شناخته می‌شود، با شعار «سینما، سرزمین خیال» و به دبیری علیرضا تابش تا 21مهرماه ادامه خواهدداشت.
محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته و در نخستین روز برگزاری جشنواره، پیامی را منتشر کرد که بخشی از آن به این شرح است: «از آنجا که سینمای ملی ایران‌زمین، جایگاهی شایسته در عالم هنرهای ماندگار در سطح جهان به خود اختصاص داده است، اهمیت جشنواره‌ کودک و نوجوان بر کسی پوشیده نیست.
امید است هنرمندان و فیلمسازان متعهد ایرانی با بهره‌گیری از فرهنگ ناب و انسان‌ساز اسلامی، پرورش دهنده‌ نسل‌هایی باشند تا علاوه بر این‌که در تقابل با نظام‌های سلطه، یارای ایستادگی و مقاومت داشته باشند، نقشی موثر و پیشتاز در بازسازی تمدن نوین اسلامی و حرکت به سمت قله‌های تعالی و پیشرفت ایفا کنند.
شعار امسال جشنواره با عنوان «سینما سرزمین خیال» بیانگر رسالت خطیر هنر هفتم در حفظ روحیه رویاپردازی و نشاط آفرینی برای کودکان و نوجوانان سرزمین ما و همه جهان است تا در دوران سختی که به واسطه همه‌گیری بیماری کرونا بر ما گذشت، با جادوی سینما به فردایی سرشار از آرامش و دوستی بیندیشیم و از داغ کودکان و نوجوانان و خانواده‌های سوگوار و آسیب‌دیده‌ این بلای عالم‌گیر بکاهیم.»
فیلم‌های پسران دریا ساخته مشترک افشین هاشمی و حسین قاسمی جامی، یدو ساخته مهدی جعفری و اشکنه ساخته وحید پاکزاد، از جمله فیلم‌هایی بودند که در روز اول جشنواره و در سینمافرهنگ تهران به نمایش درآمدند. لیپار ساخته حسین ریگی، داستان‌های هزار و یک روز ساخته حبیب احمدزاده و برلبه پرتگاه ساخته حسین فرخنده طینت فرد هم از جمله فیلم‌هایی هستند که امروز در سینمافرهنگ نمایش داده می‌شوند. نشست‌های پرسش و پاسخ هم بعد از نمایش فیلم‌ها با حضور عوامل برگزار خواهدشد.
از دیگر اتفاقاتی که باید در این دوره جشنواره منتظر آنها باشیم، یکی فیلم پربازیگر شهر گربه‌ها به کارگردانی سیدجواد هاشمی است که بازیگرانی چون امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی، علیرضا خمسه، یوسف تیموری، امیر غفارمنش، نیوشا ضیغمی، میرطاهر مظلومی، داریوش موفق و فرهاد آییش در آن بازی می‌کنند. همچنین باید به حضور فیلمی به نام خبرنگار به کارگردانی ابراهیم فروزش اشاره کرد که یکی از مهم‌ترین فیلمسازان عرصه سینمای کودک و نوجوان است و او را با فیلم‌هایی چون کلید و خمره به یاد می‌آوریم.
به جز نمایش فیلم‌ها، بحث کارگاه‌ها و جلسات آموزشی هم از بخش‌های مهم سی‌و‌چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود و چهره‌هایی چون پوران درخشنده، حبیب احمدزاده و بهروز شعیبی در این دوره، نشست‌های انتقال تجربه برگزار می‌کنند. اولین نشست انتقال تجربه به فیلمسازان پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران، امروز و با حضور بهروز شعیبی، کارگردان سینما و تلویزیون و آثاری چون سیانور، دارکوب، پرده‌نشین و دهلیز برگزار می‌شود. این جلسه از ساعت ۱۶و30دقیقه تا ۱۷و45دقیقه دایر خواهد بود.
سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان ساعت 18 و 15دقیقه روز گذشته ه‌طور رسمی با مراسم افتتاحیه در اصفهان آغاز به کار کرد. مراسمی با اجرای محمد سلوکی و هنرنمایی گروه جناب خان و یادبود و پاسداشت شهید علی لندی، قهرمان نوجوان فداکار ایذه‌ای که با رونمایی از تمثال‌هایی از چهره و قهرمانی او در سالن افتتاحیه به اشکال مختلف به نمایش درآمد.