كشف 2 سیاهچاله در فاصله‌ بی‌سابقه نزدیك از زمین

كشف 2 سیاهچاله در فاصله‌ بی‌سابقه نزدیك از زمین

یك جفت سیاهچاله كلان‌جرم كه به‌زودی با یكدیگر ادغام می‌شوند در فاصله‌ای بی‌سابقه از زمین كشف شدند. این دو سیاهچاله در مركز كهكشان «ان‌جی‌سی ۷۷۲۷» (NGC7727)  به دور یكدیگر می‌چرخند و در فاصله ۸۹ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلكی برج دلو قرار دارند. دانشمندان می‌گویند كه تاكنون دو سیاهچاله به این اندازه نزدیك به زمین و نزدیك به یكدیگر مشاهده نكرده بودند.
به گزارش جام‌جم آنلاین، این دو سیاهچاله ۲۵۰ میلیون سال دیگر با یكدیگر ادغام شده و تبدیل به یك سیاهچاله بزرگ می‌شوند. تشخیص آنها برای مدتی طولانی امكان‌پذیر نبود، زیرا آنها تشعشات ایكس زیادی منتشر نمی‌كنند. این تشعشعات به طور معمول برای تشخیص وجود سیاهچاله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این جفت سیاهچاله به وسیله تلسكوپ «وی‌ال‌تی» متعلق به رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی و تلسكوپ ‌فضایی هابل كشف شده و مورد بررسی قرار گرفتند.
كارینا ووگل، ستاره‌شناس رصدخانه استراسبورگ (Strasbourg Observatory)  در فرانسه و نویسنده اصلی این مقاله جدید، در بیانیه‌ای گفت: «این اولین باری است كه ما دو سیاهچاله كلان‌جرم كه تا این حد به یكدیگر نزدیك هستند، كشف می‌كنیم. فاصله آنها نصف فاصله ركورددار قبلی است.»
دو سیاهچاله پیشین كه ركورددار نزدیك‌ترین فاصله بودند، در مسافت
۴۷۰ میلیون سال نوری از زمین قرار داشتند، یعنی پنج برابر دورتر از سیاهچاله‌های كنونی كه به‌تازگی كشف شده‌اند. فاصله كم كهشكان ان‌جی‌سی ۷۷۲۷ با زمین، برای اولین‌بار به ستاره‌شناسان این امكان را می‌دهد تا جرم این دو سیاهچاله را با اندازه‌گیری اثر گرانشی آنها بر ستاره‌های مجاور، تشخیص دهند. جرم سیاهچاله بزرگ‌تر تقریبا ۱۵۴ میلیون برابر خورشید بوده و جرم سیاهچاله كوچك‌تر كه تنها در فاصله ۱۶۰۰ سال نوری از همتای دیگر خود قرار دارد، 3/6 میلیون برابر خورشید است.
سیاهچاله‌های كلان‌جرم به طور معمول در مركز كهكشان‌ها قرار می‌گیرند و با ادغام و برخورد كهكشان‌ها، ساهچاله‌ها نیز ادغام می‌شوند.
به گفته دانشمندان، این كشف بینشی در مورد نحوه تشكیل سیاهچاله‌های كلان‌جرم فراهم می‌كند و نشان می‌دهد كه سیاهچاله‌های بیشتری در كهكشان‌های نزدیك به زمین در معرض ادغام هستند.