وقوع انفجارهای مهیب در پایگاه آمریکا در سوریه

وقوع انفجارهای مهیب در پایگاه آمریکا در سوریه


منابع خبری سوریه از وقوع چندین انفجار مهیب در داخل پایگاه نظامی آمریکا واقع در منطقه «التنف» در جنوب‌شرق سوریه خبر دادند.
تلویزیون سوریه با اعلام این خبر اعلام کرد‌، این پایگاه در نزدیکی مرز با عراق واقع شده است. نهاد موسوم به دیدبان حقوق بشر سوریه نیز در وبگاه خود نوشت که این پایگاه هدف حمله قرار گرفته است. تا زمان تنظیم این گزارش، منابع رسمی آمریکایی واکنشی به این خبر نشان ندادند.
به نوشته این نهاد نزدیک به معارضان، دو انفجار در منطقه «۵۵» در مثلث مرزی سوریه، عراق و اردن رخ داد. انفجار اولی شدت متوسطی داشت اما انفجار دوم بسیار شدید گزارش شده است. هنگام وقوع انفجارها نیز یک بالگرد نظامی ارتش آمریکا بر فراز منطقه در حال پرواز بود.
روز شنبه نیز پایگاه اشغالگران آمریکایی در میدان نفتی «کونیکو» واقع در دیرالزور سوریه هدف حمله راکتی قرار گرفته بود.
منابع محلی در حومه استان الحسکه سوریه نیز در دوم آذر از انفجارهای مهیب در پایگاه غیرقانونی آمریکا در روستای خراب الجیر واقع در پنج کیلومتری شهر مرزی الیعربیه خبر دادند. این انفجارها حاصل شلیک چهار راکت از یک پهپاد بود. بنا بر این گزارش منطقه‌ای که پایگاه خراب الجیر در آن واقع است، نقطه تماس حیاتی بین خاک سوریه و عراق به شمار می‌رود. افسران و سربازان این پایگاه آمریکایی همچنین در سازماندهی قاچاق نفت از سوریه نقش دارند و مسؤول سازماندهی عملیات خارج کردن تانکرهای نفت مسروقه از سوریه و کامیون‌های گندم مسروقه از خاک سوریه هستن. علاوه بر آن، دارای نقش لجستیکی در ورود و خروج کاروان‌های ارتش آمریکا و دیگر نیروهای وابسته به ائتلاف موسوم به ائتلاف بین‌المللی ضد داعش نیز هستند.
در ۲۷ مهر نیز پایگاه التنف هدف حمله پهپادی قرار گرفت و یک پهپاد با چهار راکت این پایگاه واقع در مثلث اردن، سوریه و عراق را هدف قرار داد. پنتاگون پس از آن مدعی شده بود که این حمله تلفاتی در پی نداشته است. سازمان تروریستی سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا) نیز پیش از این مدعی شده بود که واشنگتن در قبال این حملات برای خود حق پاسخگویی قائل است و در زمان و مکان مناسب پاسخ خواهد داد.
حملات متعدد به پایگاه‌های غیر‌قانونی ارتش آمریکا در شرایطی است که دولت سوریه حضور نظامی آمریکا در این کشور را غیر‌قانونی و آن را اشغالگری می‌داند. آمریکایی‌ها که به بهانه مبارزه با داعش به سوریه آمده‌اند، با نابودی این گروهک همچنان در سوریه باقی مانده‌اند.
ارتش آمریکا ۱۰ پایگاه نظامی در سوریه دارد که مهم‌ترین آنها پایگاه فرودگاه رمیلان در استان الحسکه، پایگاه عین‌العرب در شمال حلب، الشدادی بین استان‌های الحسکه و دیرالزور، التنف در جنوب‌شرق سوریه و پایگاه چاه نفتی العمر در استان دیرالزور هستند.
 بیش از ۱۰۰ کشته در حمله تروریستی
به پایگاه نظامی در نیجر
یک مسؤول نظامی نیجر از کشته شدن دست‌کم ۷۹ فرد مسلح و ۲۹ نظامی این کشور در نتیجه حمله مسلحانه به پایگاه «جی ۵» در غرب نیجر خبر داد.
وی تصریح کرد‌: به‌گفته نیروهای مستقر در پایگاه ویانتو در منطقه تیلابری، صدها فرد مسلح ناشناس سوار بر موتور‌سیکلت به این پایگاه حمله کردند.
هنوز هیچ گروهی مسؤولیت این حمله را بر عهده نگرفته است اما تعدادی از گروه‌های مسلح در نیجر و دیگر کشورهای منطقه ساحلی آفریقا فعال هستند.
به نوشته روزنامه رأی الیوم، گروه تروریستی داعش در آفریقا نیز با القاعده بیعت کرده است.
نیجر دارای حدود ۲۵ میلیون نفر جمعیت است و این کشور به‌ویژه در مناطق مرزی با مالی شاهد حملات خطرناکی بوده است.
نیروهای مشترک جی ۵ در سال ۲۰۱۷ از پنج کشور موریتانی، نیجر، چاد، مالی و بورکینافاسو به‌منظور حمایت از مرزهای مشترک و مقابله با گروه‌های تروریستی تشکیل شد.