اکسیری برای محرومیت‌زدایی

اکسیری برای محرومیت‌زدایی


 کارآفرینی چند سالی است چنان وارد ادبیات کشورمان شده و آنقدر در محافل مختلف درباره‌اش حرف زده شده که بعید به‌نظر می‌رسد این واژه لااقل برای یک‌بار به گوش همه مردم نخورده باشد. کارآفرینی را می‌توان با چند ویژگی شناخت مثلا ایجاد اشتغال، خلق ثروت،‌ خطرپذیری، ارزش‌آفرینی، آینده‌نگری، خلاقیت و پیشروبودن. طبیعی است کسانی که این ویژگی‌ها را در خود جمع دارند کارآفرین محسوب می‌شوند که طبق یک تعریف ساده کسانی هستند که مخاطرات یک فعالیت اقتصادی را می‌پذیرند و آن‌ را سازماندهی می‌کنند.
البته کارآفرین‌ها فقط در محیط‌های شهری و صنعتی حضور ندارند بلکه آنها را می‌توان در محیط‌های کوچکی مثل روستاها نیز پیدا کرد؛‌ افرادی که به کوچکی فضایی که در آن حضور دارند فکر نمی‌کنند بلکه به بزرگی برنامه‌ها و نقشه‌هایی که در ذهن دارند، می‌اندیشند.
بی‌دلیل نیست که کارآفرینی روستایی نیز مثل انواع کارآفرینی‌ها مدنظر است و درباره نقشی که این نوع از فعالیت‌های خلاقانه و هدفمند در رونق روستاها و توسعه اقتصادها دارد،‌ زیاد بحث می‌شود. در یک تعریف گفته شده که کارآفرینی روستایی عبارت از ایجاد کسب‌وکار با بهره‌گیری از فرصت‌های محلی همراه با نوآوری، تلاش، پشتکار زیاد و پذیرش خطرهای مالی و روحی و اجتماعی است. در تعریف دیگر نیز تاکید شده است که کارآفرینی روستایی هیچ فرقی با کارآفرینی شهری ندارد جز این که باید آن را در فضای روستا تصور کرد.
اما با وجود اندک تفاوت هایی که درتعاریف وجود دارد صاحبنظران درباره نقش کارآفرینی در توسعه روستاها و بهبود معیشت جوامع محلی اتفاق‌نظر دارند. گفته می شود کارآفرینی روستایی بستری برای ایجاد فرصت‌های شغلی است. همچنین تاکید می‌شود که این نوع از کارآفرینی راه‌حلی برای پیشگیری از آشفتگی روستاهاست، همچنین از کارآفرینی روستایی به‌عنوان ابزاری برای افزایش درآمد حاصل از کشاورزی یاد می‌شود، ضمن این که کارآفرینی روستایی می‌تواند برای زنان فرصت‌های شغلی ایجاد کند تا در جایی نزدیک به منازل خود به کسب‌وکار مشغول‌شده و صاحب درآمد شوند.
 اقتصاددان‌ها معتقدند توسعه کارآفرینی روستایی باعث توسعه متوازن منطقه‌ای، افزایش اشتغال‌عمومی، ارتقای درآمدها و استانداردهای زندگی و حتی خوداتکایی ملی می‌شود، ضمن این که ایجاد شغل در روستاها مانع از مهاجرت افراد و درگیری روستاییان با آسیب‌های اجتماعی نیز می‌شود.
به این ترتیب واضح است که رونق کارآفرینی در روستاها می‌تواند تاثیرات مهم محلی و ملی داشته باشد؛ فعالیت‌هایی که از آنها به‌عنوان اکسیری برای محرومیت‌زدایی و کاهش فقر یاد می‌شود.