یک پاکت مــــــــــــرگ

بعد از 20 سال سیگار كشیدن از هر 4 نفر سیگاری یك نفر فوت می‌كند

یک پاکت مــــــــــــرگ

همین الان كه در حال دود كردن سیگار یا به فكر روشن كردن سیگار بعدی‌تان هستید، نمی‌توانید تصورش را بكنید كه با هر پك اضافه به هر سیگار در روز با چه سرعتی از عمرتان كم می‌شود. خوب است بدانید كه تنباكو همراه با كاغذ و فیلتر و برخی افزودنی‌ها، مواد تشكیل‌دهنده اصلی سیگار هستند. سوختن این مواد با هم موجب پدید آمدن بیش از 4000 ماده سمی و 40 ماده سرطان‌زا می‌شود. استعمال دخانیات عامل بروز 90 درصد سرطان‌های ریه، 80 درصد برونشیت مزمن و 25 درصد بیماری‌های ریوی است . براساس گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت مشخص شده است بعد از 20 سال سیگار كشیدن، از هر چهار نفر سیگاری یك نفر فوت می‌كند و سه نفر دیگر به یك بیماری ناشی از سیگار كشیدن مانند انواع سرطان‌ها مبتلا می‌شوند.به بیان دیگر، مصرف دخانیات به‌طور متوسط ده تا هشت سال از عمرتان كم می‌كند و این میزان برای افرادی كه در میانسالی فوت می‌كنند به حدود 22 سال می‌رسد. اگر سیگار می‌كشید، اما حداقل كمی به حفظ سلامت‌تان علاقه‌مندید، گفت‌وگوی ما را با دكتر حسن بركتی، دكترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت و دبیر همایش سیگار و سیاستگذاری سلامت محور بخوانید تا بدانید سیگار كشیدن با سلامتی ما چه می‌كند .

قلب‌های خسته از دود سیگار
بیماری‌های قلبی و عروقی، سكته‌های مغزی، بیماری‌های تنفسی و بسیاری از بیماری‌های كشنده براثر استعمال دخانیات دیر یا زود در افراد سیگاری و افرادی كه با آنها زندگی می‌كنند، اتفاق می‌افتد. 
آترواسكلروز (گرفتگی عروق) می‌تواند موجب باریك شدن شریان‌های پا و در نتیجه درد حین راه رفتن، لنگیدن و با ادامه مصرف دخانیات موجب سیاه شدن عضو و در نهایت قطع انگشتان پا یا اندام می‌شود. مطالعات متعدد مشخص كرده‌اند مهم‌ترین علت قطع اندام تحتانی بیماری‌های عروق محیطی است كه قوی‌ترین عامل خطر آن مصرف دخانیات است. اگر جزو افرادی هستید كه سیگار می‌كشند، باید سیگار را فوری ترك كنید و در واقع این موضوع یكی از بهترین كارهایی است كه برای سلامت قلب می‌توانید انجام دهید.

پوست زرد و خسته سیگاری‌ها

اثرات مصرف سیگار روی پوست موجب تیرگی و چین و چروك و پیری زودرس می‌شود، نازكی و قابل رویت شدن عروق خونی، از دست رفتن چربی زیر جلدی و گود افتادگی گونه و كاسه چشم‌ها، ریزش مو با الگوی مردانه، سفید شدن زودرس موها، تغییر رنگ پوستی و ایجاد لكه‌های پوستی، كاهش قدرت ارتجاعی پوست و نازك شدن صفحات ناخن‌ها از دیگر عوارض پوستی مصرف دخانیات هستند.

جفای مادر باردار سیگاری  بر فرزندش!
سیگار كشیدن در طول بارداری موجب عوارض زیادی از جمله مرده‌زایی، سقط خود به‌خود، مرگ جنین، مرگ در دوران نوزادی و مرگ ناگهانی نوزاد می‌شود. وزن نوزادان مادران سیگاری 200-170 گرم كمتر از نوزادان مادران غیرسیگاری است.    سایر موضوعات مرتبط با سلامت زنان كه تحت‌تأثیر استعمال دخانیات هستند شامل سرطان گردن رحم، بیماری‌های استخوان و افزایش مرگ و میر ناشی از سرطان سینه می‌شود .

عامل سرطان؛ بین انگشتان و لب‌ها
سیگار به‌عنوان عامل بروز حداقل 14 سرطان مختلف در انسان شناخته شده است كه مهم‌ترین آنها عبارتند از: سرطان ریه، سرطان پوست، سرطان سینه، سرطان مثانه، سرطان خون، سرطان لوزالمعده، سرطان حنجره، سرطان كبد، سرطان لب، سرطان زبان و دهان .

اختلالات جنسی در سیگاری‌ها

ورود نیكوتین به بدن و آثار تخریبی دود سیگار بر عروق می‌تواند موجب اختلال عملكرد نعوظ در مردان شود.  تحقیقات مختلف نیز حاکی از ارتباط بین كیفیت اسپرم و استعمال دخانیات در حاملگی بوده و شامل مشكلات حین زایمان، كاهش میزان شیردهی و آثار دراز مدت احتمالی بر رفتار كودك و استعداد اعتیاد به نیكوتین در سال‌های بعدی زندگی هستند.

دود دادن به خورد اطرافیان 

زندگی با یك فرد سیگاری به منزله مصرف مستقیم 80 نخ سیگار است. ریه‌های افراد غیرسیگاری كه در كنار افراد سیگاری زندگی می‌كنند به‌مراتب عملكرد ضعیف‌تری نسبت به افراد سالم غیرسیگاری دارند.  قرار گرفتن در معرض دود سیگار، خطر بیماری‌های تنفسی را در بالغین تا حدود 25درصد و در بچه‌ها تا حدود 50 تا 100درصد افزایش خواهد داد.  طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بیش از 30 درصد بیماری‌های قلبی و عروقی و یك‌سوم بیماری‌های تنفسی در بین سیگاری‌های تحمیلی ایجاد می‌شوند.  میزان بروز سرماخوردگی، عفونت گوش میانی، گلودرد، سرفه و گرفتگی صدا در كودكانی كه والدین سیگاری دارند بیش از كودكان دارای والدین غیرسیگاری است.