نسخه Pdf

تحقق رویای موبایل‌های بدون باتری

تحقق رویای موبایل‌های بدون باتری

شاید عجیب به نظر برسد، ولی پژوهشگران دنبال راهی برای تبدیل سیگنال‌های رادیویی به برق هستند. این اختراع بزرگ اگر به بار بنشیند، می‌تواند در دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، فناوری‌های پوشیدنی و تجهیزات پزشكی استفاده شود و آنها را از باتری بی‌نیاز كند. محققان، دستگاهی به نام ركتنا (Rectenna) ساخته‌اند كه از نیمه‌هادی‌هایی به اندازه ضخامت چند اتم تشكیل شده است. این دستگاه می‌تواند با استفاده از آنتن یكپارچه خود، سیگنال‌های وای‌فای را دریافت و سپس آن را برای تغذیه مدارهای الكترونیكی به جریان مستقیم برق تبدیل كند. این دستگاه به دلیل انعطاف‌پذیر بودن، قابلیت استفاده در موارد مختلف و ابعاد بزرگ را هم دارد.
پروفسور توماس پالاسیوس از محققان این پروژه كه در موسسه فناوری ماساچوست كار می‌كند، می‌گوید: «تصور كنید بتوانیم یك سیستم الكترونیكی را در اطراف پل بپیچیم یا تمام سطح یك بزرگراه یا دیوارهای یك ساختمان را با آن پوشش دهیم، آنگاه می‌توانیم الكترونیك هوشمند را به همه دستگاه‌های الكترونیكی اطراف خود بیاوریم. ما سیگنال‌های وای‌فای را به دام می‌اندازیم تا بتوانیم همه اشیای اطراف را هوشمند كنیم.» 
محققان در نظر دارند از این اختراع در زمینه ایمپلنت‌های پزشكی نیز استفاده كنند. آنها معتقد هستند دستگاه‌های باتری‌خوری كه در بدن بیماران كار گذاشته می‌شوند به دلیل این‌كه می‌توانند نشست كنند و به مرگ بیمار منجر شوند، خطرناك هستند، بنابراین این فناوری می‌تواند جایگزین خوبی باشد.