نسخه Pdf

كاربری ساده‌تر با دكمه ویندوز

كاربری ساده‌تر با دكمه ویندوز

بسیاری از ما با دستگاه‌های ویندوزی كار می‌كنیم، ولی استفاده از این دستگاه‌ها را به‌صورت بهینه و سریع یاد نگرفته‌ایم. سیستم‌عامل ویندوز ترفندهای مختلفی را در خود پنهان كرده است، این ترفندها همیشه دشوار نیستند و می‌توان به‌سادگی از برخی آنها برای كاربری بهتر استفاده كرد. یكی از دكمه‌هایی كه روی دستگاه‌های ویندوزی كمتر استفاده می‌شود، دكمه ویندوز است كه به شكل لوگوی این سیستم‌عامل در صفحه‌كلیدهای استاندارد دیده می‌شود. این دكمه به‌تنهایی موجب باز شدن منوی استارت می‌شود، ولی استفاده تركیبی از آن با دكمه‌های دیگر می‌تواند قابلیت‌های ویژه‌ای را به‌سرعت در دسترس كاربر قرار دهد. در این ترفند، تعدادی از این مسیرهای میانبر را به شما آموزش خواهیم داد.

 نكته: به یاد داشته باشید این مسیرهای میانبر برای نسخه‌های مختلف ویندوز قابل دسترس هستند. به همین دلیل از قدیمی‌ترین نسخه‌ها شروع می‌كنیم و به جدیدترین نسخه ویندوز یعنی ویندوز 10 می‌رسیم. 
 نكته: استفاده از ترفندهای ویندوزهای قدیمی روی نسخه‌های جدید امكان‌پذیر است، ولی قابلیت‌های یك نسخه جدید از این سیستم‌عامل روی نسخه‌های قدیمی قابل استفاده نخواهد بود.

  میا‌نبرهای كلید ویندوز در ویندوز95  به بعد
فشردن كلید ویندوز و D به‌صورت همزمان موجب می‌شود تمام برنامه‌ها به پس‌زمینه انتقال پیدا كنند و بتوان صفحه دسكتاپ را مشاهده كرد، به‌صورت بدیهی تكرار این فرآیند، برنامه‌ها را بازمی‌گرداند.  فشردن كلید ویندوز و E به‌صورت همزمان موجب می‌شود برنامه فایل اكسپلورر روی سیستم شما اجرا شود. فشردن كلیدهای ویندوز و R به‌صورت همزمان موجب می‌شود سیستم كاربردی Run روی دستگاه شما باز شود.

  میانبرهای كلید ویندوز در ویندوز XP به بعد
فشردن كلید ویندوز و L به‌صورت همزمان موجب می‌شود بتوانید دستگاه خود را قفل كرده و برای بازگشایی آن باید رمز ورود را در دستگاه وارد كنید.

  میانبرهای كلید ویندوز در ویندوز 7 به بعد
فشردن كلید ویندوز و كلید جهت بالا به‌صورت همزمان موجب می‌شود برنامه‌ای كه باز است، به اندازه تمام صفحه در بیاید. فشردن كلید ویندوز و پایین به‌صورت همزمان موجب می‌شود برنامه‌ای كه باز است، به كوچك‌ترین ابعاد درآمده و به اصطلاح Minimize شود. فشردن كلید ویندوز و چپ به‌صورت همزمان موجب می‌شود برنامه‌ای كه در حال حاضر روی سیستم شما باز است، در نیمه سمت چپ صفحه جای بگیرد. فشردن كلید ویندوز و راست به‌صورت همزمان موجب می‌شود شاهد عملكردی مشابه گزینه قبلی باشیم، ولی این‌بار برنامه به سمت راست انتقال خواهد یافت.

  میانبرهای كلید ویندوز در ویندوز 10
فشردن كلید ویندوز و C به‌صورت همزمان موجب می‌شود سیستم كورتانا فراخوانده شود و به دستورات صوتی شما گوش بدهد.
فشردن كلید ویندوز و I به‌صورت همزمان موجب می‌شود بخش تنظیمات دستگاه باز شود.
فشردن كلید ویندوز و tab به‌صورت همزمان موجب می‌شود تمام نرم‌افزارهای باز دستگاه در یك فهرست كوچك نمایش داده شوند تا بتوان برنامه دلخواه را از میان آنها به‌راحتی انتخاب كرد.