عبور از معروفیت و رسیدن  به مرجعیت رسانه‌ای

عبور از معروفیت و رسیدن به مرجعیت رسانه‌ای

شبكه هیسپان تی‌وی به هفت سالگی رسیده و حالا این شبكه تلویزیونی به عنوان یك رسانه شناخته شده در میان مردم اسپانیایی‌زبان به‌ویژه در آمریكای لاتین جای خود را باز كرده است. جایگاه كنونی هیسپان تی‌وی را می‌توان عبور از معروفیت و رسیدن به نوعی مرجعیت رسانه‌ای در قلمرو و جغرافیای رسانه‌ای خود دانست. واقعیت این است كه مردم آمریكای لاتین فاقد رسانه یا مراجع دریافت اخبار و اطلاعات نیستند و حتی شبكه‌ای مانند سی.ان.ان اسپانیایی 
24 ساعته به پخش اخبار در آنجا فعالیت دارد و شبكه هیسپان تی‌وی در یك برهوت اطلاعاتی به این جغرافیای رسانه‌ای ورود نكرده، اما سؤال این است كه چطور توانسته طی هفت سال به جایگاهی بین مخاطبان خود در منطقه برسد كه برخی معتقدند ضعف ما در دیپلماسی عمومی را به یك موضع قدرتمند بدل كرده است.
شاید بتوان راه‌اندازی و تاسیس هر رسانه‌ای را نوعی «غنی‌سازی فرهنگی» دانست كه به تبلیغ و تبیین آرمان‌ها و اهداف بلند اجتماعی و سیاسی هر جامعه‌ای كمك می‌كند. شبكه هیسپان تی‌وی هم از این مقولات و نیازها، قوام می‌گیرد و موجودیت خود را تبیین می‌كند، اما با توجه به ماهیت و كاركردهای فرامرزی این شبكه و نقش و جایگاهی كه از حیث دیپلماسی رسانه‌ای و فرهنگی دارد، اهمیت این شبكه را به دلایل دیگری نیز وابسته می‌كند. در واقع هیسپان تی‌وی، قرائت خود را از تحولات و مسائل خاورمیانه از جمله ایران به زبان خودشان ارائه می‌دهد كه این ظهور و بروز یك زبان رسانه‌ای جدید در آمریكای لاتین است كه می‌تواند به ساختارشكنی پیشرو در گفتمان رسانه‌ای حاكم بر منطقه منجر شود. رسانه‌های بومی آمریكای لاتین بنا به وظایف خود اخبار منطقه را پوشش می‌دهند، اما آنچه هیسپان تی‌وی را متمایز می‌كند و در مركز توجه قرار می‌دهد همین نگاه استراتژیك به اخبار خاورمیانه و جهان اسلام است كه باید توان رسانه‌ای خود را در این زمینه همواره تقویت كند. این نگاه استراتژیك فراتر از یك نگرش رسانه‌ای است و در نهایت به ایجاد و تحكیم همبستگی بین ملت‌های دو منطقه به‌ویژه در مبارزه با امپریالیسم خبری و مقاومت در برابر سلطه رسانه‌ای آمریكا منجر می‌شود. مشتركات تاریخی به‌ویژه سابقه‌ای كه ملت ما با برخی از ملت‌های آمریكای لاتین در مبارزه با امپریالیسم و استكبار دارند، همچنین بیان حقایق درباره مسائل خاورمیانه به عنوان دو عنصر و مولفه مهم در فعالیت‌های خبری و اطلاع‌رسانی این شبكه می‌تواند به عنوان اهداف مهمی تلقی شود كه رسانه‌های سلطه از آنها گریزان بوده یا در جهت پنهان كردن واقعیت‌های مرتبط با آن است. فراتر از یك شبكه تلویزیونی به عنوان یك رسانه استراتژیك، هیسپان تی‌وی می‌تواند نقش مهمی در گسترش گفتمان انقلاب اسلامی در آمریكای لاتین داشته باشد و قطعا تقویت این جایگاه نیازمند حمایت و پشتیبانی‌های مالی و فنی و نیروی انسانی است تا بتوان ضمن حفظ موفقیت‌های موجود، قله‌های دیگری را هم در این آوردگاه رسانه‌ای فتح كند.