خندوانه می‌ماند دورهمی برمی‌گردد؟

گزارش جام‌جم از 2 ویژه‌برنامه محبوب سیما برای نوروز

خندوانه می‌ماند دورهمی برمی‌گردد؟

این روزها كه در سراشیبی سال 97 قرار داریم، گمانه‌زنی‌های بسیاری در مورد برنامه‌های صداوسیما در نوروز 98 وجود دارد. در این میان نام چند سریال‎‌ نوروزی كه همیشه جزو پربیننده‌ترین‌ها هستند تا ویژه‌برنامه‌های مفرح و... شنیده می‌شود، اما مهم‌ترین و تازه‌ترین خبر، بازگشت مهران مدیری با دورهمی و باقی ماندن خندوانه است. پخش این برنامه‌های پربیننده امسال با اما و اگرهایی همراه بود چون كه مهران مدیری اوایل امسال با دورهمی خداحافظی كرد و این روزها درگیر ساخت سریالی برای شبكه نمایش خانگی است و رامبد جوان هم چند روز پیش در صفحه اینستاگرامش اعلام كرد پایان امسال مصادف است با پایان خندوانه. دیروز اما معاون سیما حرف تازه‌ای زد و گفت، دورهمی با نوروز بازمی‌گردد و خداحافظی خندوانه هم در حد یك تجدید قوای كوتاه است، نه همیشگی!

 خبر آمد
رامبد جوان در صفحه اینستاگرامش نوشت: «حدود ۷۲۰ قسمت خندوانه ساختیم و پخش كردیم. ما سعی كردیم شادتون كنیم و در كنار این مهم، تا تونستیم كارای مهم و باحال با شما انجام دادیم. ایشالا بعد از عید دیگه در خدمتتون نخواهیم بود.»؛ همین چند جمله بسیاری از دوستداران این برنامه را شگفت‌زده كرد. پس از پیگیری‌های فراوان در مورد سرنوشت برنامه محبوب شبكه نسیم،‌ مرتضی میرباقری، معاون سیما اعلام كرد: «برنامه خندوانه هیچ مشكلی ندارد. هیچ اتفاق جدیدی هم رخ نداده، این برنامه اكنون در حال پخش از شبكه نسیم است و نوروز هم با یك ویژه‌برنامه پخش می‌شود.» میرباقری در ادامه گفته است، خندوانه بعد از تجدید قوا، پس از نوروز هم روی آنتن می‌رود.

 خندوانه، از اوج تا فرود 
ایده خندوانه سال‌ها پیش از تولید و پخش در ذهن رامبد جوان در حال پروراندن بود. ردپای آن را می‌توان در مصاحبه‌های پیشین جوان جست. این بازیگر و كارگردان حتی گاهی خبر از ساخت یك فیلم سینمایی به این نام داده بود، اما بالاخره سال 93 همه چیز رنگ واقعیت گرفت و برنامه شبانه خندوانه در قاب شبكه نسیم به مخاطبانش سلام كرد. این برنامه حیات خود را با آزمون و خطاهای بسیار تا امروز و فصل ششم ادامه داد و در این سال‌ها دستاوردهای زیادی داشت از جمله همین جناب خان كه با این برنامه شهرت بیشتری كسب كرد و شد ستاره بی‌بدیل برنامه، ستاره‌ای كه اگر امروز نبود خندوانه تكرار بیشتری را تجربه می‌كرد. خندوانه در این مدت در اوج باقی مانده بود، زمانی كه جناب خان را برای یك فصل از دست داد نتوانست جایگزین مناسبی برای آن پیدا كند، اما با بخش‌های دیگری برنامه را جذاب و سرپا نگه داشت. این روزها اما جناب خان هست،‌ مهمان‌ها و ادابازی هم هستند و حتی قاچ به عنوان هم‌خانواده این برنامه نیز به آنتن شبكه نسیم اضافه شده است، اما خندوانه دیگر آن طراوت سابق را ندارد و شاید نه آنچنان كه جوان گفته است، بلكه طبق گفته میرباقری، اگر مدتی را دور از آنتن صرف تجدید قوا كند، بد هم نباشد.

 نوروز با خندوانه؟
مصاحبه میرباقری و گفته تهیه‌كننده خندوانه نشان می‌دهد نوروز باید منتظر ویژه برنامه خندوانه باشیم اما این‌كه این برنامه قرار است در ادامه روند فصل ششم و با همین آیتم‌ها پخش شود یا در قالب قاچ و در مدت زمان كوتاه‌تری روی آنتن برود،‌ هنوز مشخص نیست و سیدعلی احمدی در‌این‌باره به جام‌جم می‌گویید: فصل ششم با پایان سال تمام خواهد شد و به احتمال زیاد خندوانه در نوروز نیز پخش می‌شود. در آینده نزدیك جزئیات ویژه برنامه را اعلام خواهیم كرد. 

 دورهمی 
از سلام تا خداحافظی

دورهمی اسفند 94 روی آنتن رفت و تا سال 97 با تغییراتی از جمله كارگردان‌، تهیه‌كننده، گروه‌های نمایشی و دكور ادامه داشت. این برنامه چهار بخش نمایش،‌ استندآپ، مسابقه میان تماشاگران و گفت‌وگو با مهمان داشت كه شاید محبوب‌ترین بخش آن استند‌آپ‌های مهران مدیری به عنوان مجری برنامه بود. او در این بخش با زبانی طنز تلخ‌ترین مشكلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به نقد می‌كشید و ما را در مقابل تصویری كاریكاتوری از خود قرار می‌داد. هر چند بسیاری به محتوای صحبت‌های مدیری انتقاد داشتند و او را به وابستگی به چپ و راست متهم می‌كردند اما در عمل این بخش توانست تا حد زیادی دورهمی را سر پا نگه دارد و آن را از ورطه تكرار برهاند. یكی از بخش‌های جالب و متفاوت این برنامه دریافت هدیه‌ای از مهمانان برنامه برای نگهداری در موزه دورهمی بود،‌ موزه‌ای كه اعلام شد اقلام موجود در آن عید فطر به نفع زلزله‌زدگان كرمانشاه به حراج گذاشته می‌شود، اما با گذ‌شت زمان زیادی از موعد تعیین شده و پخش تیزر آن با حضور مهران مدیری،‌ هنوز خبری از برگزاری‌اش نیست. آنچنان كه ما شنیدیم، این مراسم با مشكلاتی مواجه شده كه هنوز لاینحل مانده‌اند. با تمام این حاشیه‌ها دورهمی ماه‌هاست با خداحافظی مهران مدیری، از آنتن شبكه نسیم رخت بربسته است. 

 نوروز با دورهمی؟
با خداحافظی مهران مدیری كسی فكر نمی‌كرد او و برنامه‌اش دوباره به آنتن بازگردند، اما با خبری كه میرباقری اعلام كرده ظاهرا باید دوباره منتظر پخش این برنامه باشیم. معاون سیما در گفت‌وگویی بیان كرده: با هماهنگی كه انجام شده است برنامه‌های دورهمی و خندوانه نوروز 98 روی آنتن می‌روند و اجرای دورهمی با حضور مهران مدیری خواهد بود.
آنچنان كه مشخص است و ما پیگیری كرده‌ایم تهیه‌كنندگی برنامه مثل سری آخر با سید مصطفی احمدی است كه پیش از این به جام‌جم خبر از برگزاری زودهنگام موزه دورهمی داده بود اما با گذشت ماه‌ها این وعده عملی نشده است. باید دید با ادامه این برنامه آیا خبری از برگزاری موزه دورهمی و حراج آثار آن می‌شود یا خیر؟ ضمن آنكه هنوز مشخص نیست بخش‌های مختلف برنامه چه خواهد بود و آیا سروش جمشیدی، بازیگر ثابت نمایش‌های این برنامه همچنان حضور دارد یا نه،‌ آیا باز چهره‌ها به این برنامه می‌آیند و باز خبری از سوال عاشق شدی، هست یا این‌كه عوامل این برنامه ایده‌های خلاقانه و تازه‌ای برای ادامه دارند.