یاوه‌گویی مهمان ناخوانده

مقامات عراقی به صورتی گسترده سخنان اخیر دونالد ترامپ را محكوم كردند

یاوه‌گویی مهمان ناخوانده

اظهارات گستاخانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا درباره بقای نیروهای این كشور در عراق به‌منظور كنترل ایران، واكنش‌های گسترده و مخالفت‌های پر حجمی را در عراق به همراه داشت. به‌طوری كه مقامات رسمی و غیررسمی این كشور از صدر تا ذیل اظهارات ترامپ را محكوم كرده و درباره توضیح خواستند. آنها همچنین بر حضور غیر قانونی سربازان آمریكایی در عراق تاكید كردند و از پارلمان خواستند هرچه زودتر تكلیف آنها را روشن كند. نیروهای آمریكایی در عراق مهمانانی ناخوانده هستند كه هرچه زودتر باید خاك این كشور را ترك كنند.

دونالد ترامپ، شامگاه یكشنبه با بیان این‌كه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریكا را از عراق خارج كند، گفت: واشنگتن برای ساخت پایگاه نظامی در عراق هزینه هنگفتی پرداخته و خواستار حفظ این پایگاه‌هاست. وی در ادامه مدعی شد: هدف آمریكا از حفظ پایگاه‌ها این است كه ایران را تحت نظر داشته باشیم. اگر كسی خواست سلاح اتمی یا چیزهای دیگر تولید كند، قبل از این‌كه این كار را كنند، متوجه شویم.
جعفر الحسینی، سخنگوی گردان‌های حزب‌ا... عراق در واكنش به این اظهارات تأكید كرد: دست آمریكا را برای حمله به ایران و سوریه قطع خواهیم كرد. وی كه با شبكه خبری المیادین گفت‌وگو می‌كرد، افزود: ترامپ نمی‌تواند به حمله به ایران از خاك عراق فكر كند، نیروهای آمریكا اهداف مشروعی برای نیروهای مقاومت عراق هستند.در همین حال حسن كریم الكعبی، معاون اول رئیس پارلمان عراق تأكید كرد: اظهارات ترامپ، نقض آشكار حاكمیت و قانون اساسی عراق است. الكعبی با بیان این‌كه عراق محلی برای حمله یا تحت نظر 
قرار دادن هیچ كشوری نیست، تصریح كرد: مسؤولان عراقی باید فورا دست به تحرك بزنند و به حضور آمریكا در عراق پایان دهند.
مایه شرمساری 
همچنین برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق به سخنان رئیس جمهور آمریكا در خصوص باقی ماندن نظامیان این كشور در عراق واكنش نشان داد و از او در این باره توضیح خواست. صالح اعلام كرد دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا درخواستی برای موافقت بغداد در خصوص باقی ماندن نظامیان آمریكایی در عراق نداده است. وی افزود: نظامیان آمریكایی به موجب توافق‌نامه میان واشنگتن و بغداد در عراق حضور دارند و وظیفه آنها مبارزه با تروریسم است. 
از سوی دیگر ،سیدعمار حكیم، رهبر جریان حكمت ملی عراق تاكید كرد این كشور اجازه تحقق خواست ترامپ مبنی بر استفاده از خاك عراق برای زیرنظر گرفتن كشورهای همسایه را نخواهد داد. وی افزود: عراق بشدت با این كه میدانی برای تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و یا نقطه‌ای برای زیرنظر گرفتن كشورهای همسایه یا تعدی به آنها باشد، مخالف است.
در همین حال، هوشیار زیباری، وزیر خارجه پیشین عراق اظهارات دونالد ترامپ را مایه شرمساری دولت بغداد خواند و گفت: اظهارات رئیس‌جمهور آمریكا درباره حضور نیروهای آمریكایی در عراق برای زیرنظر گرفتن ایران برای دولت بغداد شرم آور و مایه خجالت است. وی تاكید كرد چنین اظهاراتی انتخاب‌های سختی پیش‌روی عراق قرار خواهد داد.حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق نیز واكنش شدیداللحنی به سخنان رئیس‌جمهور آمریكا علیه ایران نشان داد و گفت: استفاده از پایگاه‌های آمریكا علیه كشورهای همسایه عراق با قانون اساسی این كشور در تضاد است. توافق‌نامه امنیتی و توافق‌نامه همكاری‌های راهبردی بین آمریكا و عراق در 2008 برای پایان دادن به حضور اشغالگران آمریكا و ترسیم نقشه راه همكاری‌های راهبردی بین دو كشور بعد از خروج نظامیان آمریكا از عراق تدوین شد و به تصویب پارلمان عراق رسید. بعد از حمله گروه تروریستی داعش در 2014، دولت عراق در چارچوب توافق‌نامه امنیتی خواستار كمك نیروهای آمریكایی در این جنگ شد كه به موجب آن، آمریكا ائتلاف بین‌المللی برای مبارزه با داعش را تشكیل داد.
حضور غیرقانونی 
اما بعدها واشنگتن برخلاف توافق‌نامه امنیتی و همچنین توافق‌نامه همكاری‌های راهبردی، قضیه مبارزه با داعش را بهانه‌ای برای بازگشت و اشغال مجدد اراضی عراق قرار داد و اظهارات روز گذشته رئیس‌جمهور آمریكا نیز بیش از پیش اهداف تجاوزگرانه آمریكا را در داخل عراق آشكار ساخت. این مساله در واقع به‌خوبی نشان می‌دهد حضور نظامیان آمریكایی در عراق به كلی غیرقانونی و بدون اجازه عراقی‌ها بوده و در اصل در جهت اهداف توسعه طلبانه و آشوب افكنی آمریكا در منطقه است. روزنامه نیویورك تایمز در گزارشی با اشاره به تشدید مخالفت‌ها با حضور نظامی آمریكا در عراق نوشت: « هرگونه ترتیبات جدید برای آرایش نظامیان آمریكایی‌ها در این كشور بدون تایید بغداد ناممكن خواهد بود. افسران و دیپلمات‌های ارشد آمریكا نیز معتقدند اظهارات اخیر ترامپ مذاكرات پیچیده با عراق را تضعیف خواهد كرد، زیرا موجب هراس عراقی‌ها خواهد شد. این اظهارات، می‌تواند موجب تیره شدن روابط با بغداد شود.»
سفر ناگهانی و برنامه‌ریزی نشده ترامپ به عراق كه ضمن آن با هیچ یك از مقامات رسمی این كشور نیز دیداری نداشت با واكنش‌های منفی زیادی همراه بود و برخی از نمایندگان عراقی این سفر را نقض حاكمیت عراق و توهین به ملت این كشور تفسیر كردند. سخنان اخیر ترامپ و سفر یك ماه پیش او همه سردرگمی، غرور و ندانم كاری‌های دولت آمریكا را نشان می‌دهد. ترامپ بعد از آنكه برابر سربازانش ایستاد و تصریح كرد كشورش نمی‌تواند پلیس دنیا باقی بماند، حالا روبه‌روی مجری شبكه  سی.بی.اس و میلیون‌ها چشم، می‌نشیند و از ضرورت حفظ پایگاه آمریكایی‌ها در عراق برای تحت نظر گرفتن ایران می‌گوید یا درهمان حال احتمال اعزام نیرو به ونزوئلا را نیز بعید نمی‌داند. این‌ها تناقضاتی است كه كابینه ترامپ تا كنون ویترینی از انواع و اقسام آنها را داشته است. این‌كه مسؤولان عراقی چگونه و چه زمانی موفق به اخراج نیروهای آمریكایی شوند هنوز معلوم نیست، اما این مساله قطعی است كه اظهارات اخیر ترامپ به‌شدت عراقی‌ها را خشمگین ساخته و این خشم پیامدهای ناگواری برای آمریكایی‌ها در منطقه خواهد داشت.  مسؤولان عراقی  می گویند سفر آینده  عادل عبدالمهدی نخست وزیر این كشور به آمریكا در این رابطه بسیار مهم و حساس  خواهد بود.