ایران و روسیه  مدیریت اختلافات

هدف از شایعه پراکنی درباره اختلاف ایران و روسیه در سوریه چیست؟

ایران و روسیه مدیریت اختلافات

بركسی پوشیده نیست كه تلاش و همبستگی میان ایران و روسیه به خصوص بعد از سال 2015 سرنوشت جنگ در سوریه را تغییر داد و روند تازه‌ای را شروع كرد كه در نهایت به شكست كامل گروه‌های تكفیری تروریستی در این كشور منجر شد. این همكاری در عین حال خاری در چشم بسیاری از دشمنان سوریه به ویژه دشمنان محور مقاومت در منطقه و در راس آنها رژیم صهیونیستی بود كه بارها تلاش كرد با پخش شایعاتی چنین وانمود كند كه این همكاری درحال قطع شدن است. در این میان نباید فراموش كرد ایران و روسیه در سوریه منافع مشترك و متفاوتی دارند كه در دوران بعد از پیروزی بر گروه‌های تروریستی بیشتر خود را نشان می‌دهد و باید به‌خوبی مدیریت شود.

رسانه‌های اینترنتی و شبكه‌های وابسته به معاندان و مخالفان محور مقاومت طی روزهای اخیر شایعات جدیدی را پیرامون اختلافات بین ایران و روسیه در خاك سوریه منتشر كردند. در یك نمونه، امیر اشل، فرمانده سابق نیروی هوایی رژیم صهیونیستی حدود یك هفته پیش در یك مصاحبه رسانه‌ای اذعان كرد: «قدرت بزرگ نظامی اسرائیل نیز نمی‌تواند ایران را از سوریه خارج كند.» وی در ادامه اظهاراتش مدعی شد، «تنها روسیه است كه می‌تواند ایران را از سوریه خارج كند.»
 به دنبال چنین اظهاراتی توسط این فرمانده عالی‌رتبه نظامی رژیم صهیونیستی، رسانه‌های وابسته به مخالفان و معاندان دولت سوریه نیز اقدام به شایعه‌پراكنی درخصوص بروز اختلافاتی میان ایران و روسیه كردند؛ به‌گونه‌ای كه در نهایت بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در این خصوص گفت: « بخش بزرگی از این تلاش‌ها به جنگ رسانه‌ای مربوط می‌شود كه علیه ائتلاف ایران و روسیه در پرونده سوریه و سیاه‌نمایی در روابط میان مسكو و تهران، آغاز شده است. اما همكاری میان روسیه و ایران در پرونده سوریه همچنان ادامه دارد و همه تلاش‌ها برای از بین بردن این همكاری‌ها محكوم به 
شكست است.»
به گزارش العالم، لیوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران نیز در واكنش به این جنجال رسانه‌ای و شایعه‌پراكنی‌های بی‌اساس، تاكید كرد، روسیه شریك استراتژیك ایران است و از همكاری با ایران نه‌تنها در پرونده سوریه بلكه در موارد دیگر نیز راضی است و این همكاری ادامه خواهد داشت.
بازی صهیونیست ها در میان است
چندی پیش نشریه فارین‌پالیسی در گزارشی پیرامون وضعیت آینده ایران در سوریه نوشت: «سپاه پاسداران كه در هفت سال گذشته حضور بسیار پررنگی در سوریه داشته است، به‌هیچ‌روی نمی‌تواند ببیند رقبای دیگر یعنی اسرائیل، عربستان سعودی و ایالات متحده عربی دستاوردهایش را در این كشور تصاحب كنند». البته این نشریه نیز در ادامه گزارش خود سعی كرد وانمود كند منافع ایران و روسیه در خاك سوریه متفاوت بوده و به‌زودی به اختلافات بین آنها منجر خواهد شد . 
 در ادامه این نفاق افكنی ها، یو آو گالانت، از اعضای حزب لیكود اسرائیل و وزیر مهاجرت این رژیم به دنبال اظهارات نتانیاهو، مبنی بر درخواست از آمریكا برای حفظ نیروهایش در سوریه گفت: « اسرائیل برنامه دارد نیروهای ایرانی در سوریه را از این كشور بیرون براند». وی ادامه داد: «اسرائیل و روسیه دغدغه مشتركی برای بیرون راندن ایران از سوریه دارند». 
به عبارت دیگر شایعات مطرح شده از یك سو قصد دارد بگوید بین ایران و روسیه اختلاف افتاده و از سوی دیگر می‌خواهد این‌طور وانمود كند كه بین اسرائیل و روسیه تفاهمی به‌وجود آمده است تا بر مبنای آن از حضور ایران در سوریه
 كاسته شود.
پشتیبانی از محور مقاومت 
تحلیلگران می‌گویند؛ واقعیت مسلم این است كه ایران و روسیه به رغم همه همكاری‌های امنیتی در سوریه، اختلاف منافعی نیز با یكدیگر دارند، به‌ویژه وقتی پای اسرائیل به میان كشیده شود. با این حال، آنها تاكنون توانسته‌اند با مدیریت اختلافات به همكاری‌ها ادامه دهند و زمینه‌های تثبیت نظام سیاسی سوریه را فراهم سازند. به گفته آنان، هرچه به پایان جنگ در سوریه نزدیك‌تر می‌شویم، احتمال آشكارتر شدن اختلافات میان تهران و مسكو نیز بیشتر خواهد بود. با این حال، دو كشور باید بتوانند برنامه‌های مشترك خود را در خاك سوریه به نحوی پیش برند كه در عین تضمین ثبات و آبادانی سوریه در مجموع تقویت‌كننده محور مقاومت به‌عنوان بزرگ‌ترین خط استراتژیك منطقه باشد.
هم‌اكنون ایران و روسیه گفت‌وگوهای مفیدی برای ترسیم آینده سیاسی سوریه در قالب نشست‌های سوچی و آستانه دارند و همراه با تركیه تلاش می‌كنند هرچه زودتر روند سیاسی در این كشور تكمیل و نهایی شود.در هر حال حقیقت این است که نقش آفرینی  ایران و حزب‌ا... لبنان در سوریه موجب تقویت محور مقاومت در منطقه شده است؛ محوری كه هرچند خواب و آرامش را از صهیونیست‌ها گرفته و آنها را به‌شدت برآشفته است اما در همان حال امید را در دل ملت‌های مظلوم منطقه به‌خصوص مردم فلسطین كه 70 سال است از اشغالگری رنج می‌برند، برانگیخته است.