نسخه Pdf

پرسش و پاسخ قضایی

پرسش و پاسخ قضایی

با توجه به پرسش خوانندگان درخصوص موضوعات حقوقی از جمله فریب در ازدواج، نفقه و پارک ماشین تپش در مصاحبه با مریم جنت‌آبادی،کارشناس ارشد حقوق خصوصی به پرسش‌های شما خوانندگان پاسخ داده است. مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامك به شماره 300011224 مطرح کنند و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

 همسرم قبل از ازدواج مدعی بود ازدواج نكرده و پزشك متخصص است، اما حالا متوجه شدم تكنیسین اتاق عمل است و قبلا ازدواج كرده. اگر از او به خاطر فریب در ازدواج شكایت كنم، چه مجازاتی در انتظارش است؟
براساس ماده 647  از كتاب پنجم قانون مجازات اسلامی، چنانچه هریك از زوجین قبل از عقد ازدواج، طرف خود را به امور واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمكن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فریب دهد و عقد بر مبنای هریك از آنها واقع شود به حبس تعزیری از شش ماه تا دو سال محكوم می‌شود. باید توجه داشت، مصادیق ذكر شده برای امور واهی در این ماده جنبه احصائی نداشته، بلكه تمثیلی بوده است. به عبارت  دیگر هر امری كه موجب فریب دیگری شود را شامل می‌شود. حتی اگر از موارد مذكور در این ماده نباشد. لذا عرف در این مورد تشخیص دهنده است. مانند این‌كه فردی برخلاف واقع خود را دارای ثروت و مقام معرفی كند.
من شش ماه قبل با همسرم آشنا شدم و نامزد كردیم. اما او در این مدت نفقه مرا نپرداخته است. چه كار باید انجام دهم؟
باید توجه داشته باشید نفقه پس از عقد به زن تعلق می‌گیرد و قبل از آن برای دوران نامزدی نفقه‌ای به شما تعلق نمی‌گیرد. 
یكی از ساكنان ساختمان، ماشین را مقابل در پارك می‌كند كه رفت و آمد به پاركینگ را با مشكل رو به رو كرده و نمی‌توان حتی زنگ خانه را به راحتی زد. به او اعتراض می‌كنیم، می‌گوید قسمت مشاع است و به او تعلق دارد. از این كار او می‌شود شكایت كرد؟
بله، می‌توانید علیه ایشان شكایت كنید به دلیل این‌كه موجب ایجاد مزاحمت برای شما شده‌اند. لذا در همان لحظه باید با پلیس تماس بگیرید و چند بار 
صورت جلسه تهیه كنید و شهادت دیگر ساكنان ساختمان هم موثر است.
ضمیمه چار دیواری