پول حسابی به ما نمی‌رسد!

مختار سائقی، بازیگر در گفت‌وگو با جام‌جم بیان كرد:

پول حسابی به ما نمی‌رسد!

 در تاریخ بازیگری ایران كم نیستند بازیگرانی كه هرچند هیچ‌گاه فرصت پیدا نكرده‌اند نقش اصلی محصولات را ایفا كنند و به اصطلاح هیچ‌گاه رُل یك بهشان نخورده، اما آنقدر در ایفای نقش‌های مكمل مهارت به خرج داده‌اند كه گاهی شهرتی به‌مراتب فراتر از برخی بازیگران رل یك دارند. مختار سائقی
در زمره نقش مكمل‌های مشهور ایران است. او كه كار بازیگری را از اوایل دهه 60  در سینما آغاز كرد از اواخر همین دهه و با مجموعه «عطر گل یاس» به كارگردانی زنده‌یاد بهمن زرین‌پور، وارد كار در تلویزیون شد و باگذشت سه دهه همچنان همراهی با تلویزیون را ادامه داده است. سائقی در گفت‌وگو با جام‌جم، هم درباره تازه‌ترین كارهای تلویزیونی‌اش حرف زده و هم از كاستی‌های حرفه‌اش گفته است.
 در ماه‌های اخیر پركارتر از گذشته شده‌اید و در كنار فعالیت‌های تلویزیونی، یك تئاتر مفرح را هم روی صحنه داشته‌اید.
ابتدای سال آنقدر بیكار بودم كه نگو و نپرس!! ولی خوشبختانه در نیمه دوم سال اوضاع بهتر شد و هم توانستیم نمایش «داری داری...» را روی صحنه ببریم و هم درگیر دو مجموعه تلویزیونی شدم. یكی از این مجموعه‌ها ادامه سریال كودكانه «محله گل و بلبل» است كه تلاش شده باز هم فضای مفرحی داشته باشد و دیگری هم سریال تاریخی «حكایت‌های كمال» است.
 از حكایت‌های كمال بگویید. آیا این سریال هم در گونه كمدی جای می‌گیرد؟
شخصیت اصلی سریال یك كودك است به نام كمال كه نقشش را محمدرضا شیرخانلو ایفا كرده، اما سریال كاملا جدی است و رگه‌های تاریخی خاص خود را دارد. سریال ابدا طنز نیست، ولی مفرح است و می‌تواند مخاطبان را پای تلویزیون نگه دارد. نقشم در سریال میرابی است كه در حوالی سال‌های 1310 تا 1315 زندگی می‌كند.
 قدرت‌ا... صلح میرزایی، كارگردان «حكایت‌های كمال» را به عنوان یكی از تجاری‌سازان سینما می‌شناسیم و این‌كه ایشان به سمت سریال تاریخی آمده پرسش‌برانگیز است.
این تجربه كاملا جدیدی در كارنامه صلح میرزایی است و ایشان بشدت وسواس داشت در تولید سریال. شاید باورتان نشود، اما برای فیلمبرداری ده قسمت سریال نزدیك به شش ماه زمان صرف شد و كارگردان تلاش كرد بهترین نماها را بسازد. فكر می‌كنم حكایت‌های كمال تصویری تازه از صلح میرزایی را پیش روی مخاطبان قرار دهد بخصوص كه كار بسیار پربازیگر هم بوده و سكانس‌هایی بشدت پركنش دارد.
 این پركاری‌تان در نیمه دوم سال به‌پرپول‌شدن‌تان هم منجر شده؟
(می‌خندد) نه! این پركاری برای ما كه دستمزدی میانه دارد و پول حسابی به آنهایی می‌رسد كه آن بالا هستند! من در این سن و سال با 30سال فعالیت خیلی كه هنر كنم جلسه‌ای یك میلیون تومان دستمزد بگیرم كه البته همین مبلغ هم در چند قسط پرداخت می‌شود و شاید در یك سریال چندماهه ده جلسه هم كار نداشته باشم. شاید خیلی‌ها باورشان نشود، اما بعد از سال‌ها كار كردن هنوز مستأجرم. این دیگر اپیدمی شده كه همكاران به نقش‌های كوتاه هرقدر هم كه متفاوت اجرا شوند، حقوق اندكی می‌دهند؛ بماند كه مدام هم از من ایفای تیپ خلافكار را می‌خواهند كه واقعا خسته‌كننده است. دوست دارم نقش مثبت بازی کنم. خیلی هم خوب می‌توانم  ولی چون زمانی نقش معتاد را بازی كرده‌ام همچنان یكی از اولین گزینه‌ها برای ایفای نقش معتادان هستم. شاید كسی نداند، اما 13 سال است كه من سیگار هم نمی‌كشم و وقتی از من می‌خواهند نقش معتاد را بازی كنم به شدت برایم سخت است.
 برخی می‌گویند مهران مدیری با جمع كردن گروه بازیگران سریال‌های جذابش قصد ساخت یك سریال تازه را دارد. آیا شما هم در این سریال تازه خواهید بود؟
فعلا كه همه چیز در حد حرف است و من هم فقط از دوستم ساعد هدایتی شنیدم ممكن است مدیری یك سریال تازه برای تلویزیون بسازد. این‌كه مدیری سریال بسازد خیلی خوب است و مایه امیدواری، اما این را شبكه سه سیما باید بخواهد به خصوص كه صحبت ساخت «شب‌های برره2» طرح شده است!
 اصلا ساخت ادامه مجموعه‌ای انتقادی مانند شب‌های برره چقدر ممكن است؟
...«برره» با آن طنز انتقادی صریحش معلوم است اگر دنباله‌اش ساخته شود آبروی خیلی از مدیران ناكارآمد را می‌برد و خیلی‌ها جلویش را می‌گیرند، چون ذات آن مجموعه پرداختن به معضلات با نگاه انتقادی بود. این نگاه انتقادی تولید فصل دوم شب‌های برره را دشوار می‌كند، ولی اگر بشود چه می‌شود...