حذف نفت از سفره  اقتصاد

جام‌جم از تولید و پخش برنامه‌ای اقتصادمحور در شبكه 3 گزارش می‌دهد:

حذف نفت از سفره اقتصاد

ادامه از صفحه 5
فاصله گرفتن از استودیو

برنامه تلویزیونی اقتصادمحور منهای نفت این روزها اواخر پایان فصل اول است. برنامه‌ای تلویزیونی كه مدتی است پخش خود را روی آنتن شبكه سه سیما آغاز كرده و تاكنون ده قسمت از این برنامه 13 قسمتی روانه آنتن شده است. با این حال در همین مدت كوتاه پخش، استقبال مخاطبان و رضایت مدیران از دغدغه‌ها و جنس موضوعات این برنامه، امتداد حیات و ساخت فصل دوم آن را تضمین كرده است.
احسان شادمانی، تهیه‌كننده برنامه تلویزیونی منهای نفت در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: این روزها در حال ضبط سكانس‌های تكمیلی فصل اول هستیم و سپس سراغ ساخت فصل دوم مجموعه خواهیم رفت.
برنامه تلویزیونی منهای نفت گرچه پخش خود را از نیمه دوم سال از آنتن شبكه سه سیما شروع كرده است، اما پیش‌تولید آن از تابستان شروع شد. شادمانی می‌گوید: پیش‌تولید ما از مردادماه و با محوریت ارزآوری و محصولات و صنایعی كه می‌توانند به كشور ارز بیاورند، شروع شد. تیم پژوهشی‌مان روی منابع مختلف كار كرد و از تحلیل‌های رسانه‌ای كمك گرفت و به این نتیجه رسیدیم كه در فصل اول تولیداتی چون میگو، خرما، پسته، لبنیات، زالو و ... را مورد بررسی قرار بدهیم.
او با ارزیابی استقبال مخاطبان و در مجموع كیفیت و ساختار فصل اول برنامه توضیح می‌دهد: از جمله ویژگی‌های اصلی منهای نفت كه از همان ابتدا مورد توجه‌مان بود، فاصله گرفتن برنامه از محیط استودیو و رفتن به دل سوژه‌ها و گزارش‌ها بوده است. این اتفاقی است كه برای مخاطبان هم جذاب بوده و موجب استقبال آنها از برنامه شده است.
این تهیه‌كننده تصریح می‌كند: ما میزان استقبال را از نظرات مردم در فضای مجازی و نیز پیامك‌هایی كه برای برنامه می‌فرستند، می‌سنجیم. 
مسؤولیت اجتماعی
از جمله ویژگی‌های قابل توجه در برنامه تلویزیونی منهای نفت كه نظر مخاطبان را هم به خود جلب كرده است، نوع نگاه و رویكرد آن نسبت به مسائل اقتصادی است. در واقع منهای نفت از نقطه شروع یك ایده و كار اقتصادی را آغاز كرده و با بیان الفبای اولیه، تا مراحل بعدی كار پیش می‌رود و همه را برای مخاطبان به نمایش می‌گذارد. شادمانی با اشاره به این رویكرد تصریح می‌كند: برای بسیاری از افراد جذاب است كه بدانند یك صنعت اقتصادی، از صفر تا صد چه مراحلی را طی می‌كند و از كجا به كجا می‌رسد. به قول معروف بازاریابی قضیه چطور است. ضمن این‌كه صنایع مختلف كشور هم معرفی می‌شوند.
شادمانی می‌افزاید: از جمله نكاتی كه برای خودمان جالب توجه است، پیامك‌های برنامه است. مثلا بارها شده فردی به ما پیامك زده و گفته من سرمایه مورد نظر را دارم، اما نمی‌دانم از كجا شروع كنم و ما او را راهنمایی كرده‌ایم. در واقع هر كسی به فراخور علاقه‌ای كه به هر یك از قسمت‌های برنامه دارد، از ما راهنمایی می‌خواهد و ما هم تا جایی كه می‌توانیم كمكش می‌كنیم یا او را با اتحادیه‌ها و دیگر مسؤولان ذی‌ربط ارتباط می‌دهیم.
كار تیم تولید منهای نفت بعد از پایان پخش هر قسمت تمام نمی‌شود و آنها بعد از پخش برنامه هم عموما با كارشناسان و فعالان آن حوزه و نیز مخاطبان در ارتباط هستند. این تهیه‌كننده می‌گوید: ما با پایان پخش هرقسمت از برنامه، جلسه‌ای تشكیل می‌دهیم و از افراد شاخص در آن صنعت دعوت می‌كنیم. دور هم جمع می‌شویم و موانع و مشكلات را بررسی می‌كنیم. برای مثال در خصوص صنعت میگو كه صنعت نوپایی در كشور است، جلسه‌ای تشكیل دادیم و یكی از افرادی كه میگو پرورش می‌دهد، گفت سال‌هاست با بیماری لك قرمز میگو روبه‌روست. در همان جلسه رئیس مركز آبزیان و پرورش میگو هم حضور داشت و مطرح کرد ما سال‌ها مشغول پژوهش در خصوص این مشكل هستیم. در واقع این دو نفر فقط همدیگر را نمی‌شناختند و ما به هم ارتباطشان دادیم. این قضیه وظیفه یك برنامه‌ساز نیست، اما ما متوجه این حلقه‌های مفقوده صنعت شدیم و در صدد برطرف كردنشان برآمدیم. برای این جلسات هیچ برآورد اضافه‌ای از شبكه نمی‌گیریم و خودمان به نتیجه رسیدیم كه این فعالیت را انجام دهیم.

دانش‌بنیان‌ها در فصل دوم
محمدهادی نعمتی، كارگردان این برنامه تلویزیونی هم با اشاره به طیف مخاطبان منهای نفت می‌گوید: برنامه ما خندوانه نیست كه همه حتما به تماشایش بنشینند. با این حال زمان پخش خوبی داریم و بعد از سریال شبانگاهی شبكه سه (لحظه گرگ‌ومیش) و مسابقه تلویزیونی برنده‌باش پخش می‌شود. زمانی كه شبكه مخاطبان زیادی دارد و در این بین بخشی از این مخاطبان منهای نفت را هم تماشا می‌كنند.
این كارگردان در خصوص رضایت شبكه سه از پخش این برنامه هم عنوان می‌كند: اتفاقا هفته گذشته جلسه‌ای با مدیر شبكه سه سیما داشتیم و ایشان خودشان هم بازخوردهایی را نسبت به برنامه از اطرافیان دریافت كرده بودند. بر این اساس شبكه استقبال كرد ساخت فصل دوم را زودتر شروع كنیم.
به گفته عوامل تهیه و تولید منهای نفت، فصل دوم این برنامه در فصل بهار روانه آنتن خواهد شد. نعمتی می‌گوید: ما در فصل اول بیشتر سراغ محصولات و صنایع رفتیم و در 13 قسمت دوم به بحث‌های دانش‌بنیان توجه بیشتری خواهیم داشت.
نعمتی تصریح می‌كند: شاید خیلی از مخاطبان ما این تصور را نداشتند كه بشود جدای از نفت، اقتصاد ارزآور دیگری هم در كشور داشت. با این حال نشان دادیم ما صنایع صادراتی دیگری هم به جز نفت داریم و خیلی‌ها از نمایش این تصویر جدید و معرفی صنایع متفاوت استقبال كردند.
​​​​​​​
سخت اما شیرین
حسین اسدی مجری جوان برنامه تلویزیونی منهای نفت است. او با اشاره به تجربه اجرای این برنامه و حضور در مناطق مختلف كشور برای ضبط می‌گوید: كار میدانی دشوار و سختی فراوان دارد؛ اما در عین حال این سختی به چشممان نمی‌آید و با توجه به اهمیت موضوعات برنامه از آن استقبال می‌كنیم. این كار در عین سختی، برایمان شیرین است و بسیاری از فضاهایی كه می‌رویم، برای خودمان تازگی دارد.
این مجری می‌افزاید: تا قبل از اجرای این برنامه تا حدی آشنایی با اقتصاد كشور داشتم؛ اما من هم دانشم به نفت و دلار و ... محدود بود و با حضور در این برنامه فهمیدم كه تعریف اقتصاد در كشور ما چیز دیگری است. برای مثال زالو، برنج، چای و گیاهان دارویی كه می‌توانند پا به پای نفت ارزآوری داشته باشند.
او تاكید می‌كند: ما توانستیم فقط بخشی از كارآفرینان و صاحبان صنایع مختلف كشور را در طول برنامه معرفی كنیم و بی‌شك تعداد فعالان واقعی، بسیار بیش از اینهاست. همه این مناطق و فضاها برای خودم جذاب بودند و بازخوردهایی هم كه در مكان‌های مختلف دیدم، امیدبخش بود.