استقبال 6000نفری

همه چیز درباره كتابخانه‌ای كه مردم مشهد برای عضویت در آن صف كشیده‌اند

استقبال 6000نفری

همین دو هفته پیش افتتاح شد، اما تصاویری كه از صف طولانی مردم برای عضویت در آن منتشر و در فضای مجازی دست به دست چرخید، از اتفاقات جالب این روزها محسوب می‌شود. آن‌طور كه علیرضا مختارپور، دبیركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور می‌گوید، كتابخانه عمومی امام خمینی(ره) كه به‌تازگی در شهر مشهد افتتاح شد، امكانات بسیار خوبی برای اهالی كتاب فراهم كرده و نتیجه‌اش هم شده این كه در همین مدت كوتاه بیش از 6000 نفر در آن ثبت نام كرده‌اند.

وقتی با مختارپور تماس گرفتیم تا درباره این كتابخانه و امكاناتش صحبت كنیم، حرف‌هایمان رسید به رشد كتابخانه‌های عمومی طی چهار دهه گذشته. او می‌گوید: تعداد كتابخانه‌های عمومی از ۳۷۳ كتابخانه در سال ۵۷ به ۳۴۳۳ كتابخانه در سال ۹۷ رسیده است. میزان منابع كتابخانه‌ای از دو میلیون و ۴۰۰ هزار منبع به ۴۲ میلیون جلد؛ میزان عناوین منتشر شده از ۲۹۴ عنوان كتاب در سال ۵۷ به ۹۹ هزار عنوان در سال۹۶؛ تعداد عناوین كتاب‌های چاپ اول از ۲۱۷ عنوان كتاب در سال ۵۷ به ۶۱ هزار عنوان در سال ۹۶، تعداد نشریات از ۲۴۹ نشریه در سال ۵۷ به ۶۲۸۲ نشریه در سال ۹۶ رسیده كه بسیار قابل توجه است. تمامی این پیشرفت‌ها حاصل مهم‌ترین اثر فرهنگی انقلاب اسلامی یعنی تحول انسان‌هاست.
او در ادامه درباره كتابخانه امام خمینی (ره)
 اظهار می‌كند: وقتی با رهبر معظم انقلاب از نزدیك بودن افتتاح این كتابخانه صحبت كرده و از ایشان خواستم هدیه‌ای به كتابخانه بدهند، كتاب مقدس و حیات‌بخش قرآن را به این كتابخانه اهدا كردند و مایه مسرت است كه این اتفاق با لطف و عنایت قرآن آغاز شد.
به گفته مختارپور تا پایان امسال صد كتابخانه عمومی در سراسر كشور افتتاح خواهد شد كه تاكنون 55 مورد آن فعالیت خود را آغاز كرده ‌است. 
دبیركل نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور در ادامه امكانات كتابخانه امام خمینی (ره)
 را بسیار ویژه دانسته و تاكید می‌كند كه این كتابخانه می‌تواند فرصتی متفاوت برای محققان این شهر باشد. 
چند روز پس از صحبت‌هایمان با مختارپور است كه تصویر صف‌های طولانی برای عضویت در كتابخانه منتشر شد. با مهدی رمضانی معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور هم تماس گرفتیم تا ببینیم ماجرا از چه قرار است. او به جام‌جم گفت: حدود یك هفته از افتتاح كتابخانه مركزی امام خمینی(قدس سره) مشهد كه البته در آن تعطیلات و برنامه‌های فرهنگی دیگری نیز وجود داشته می‌گذرد، اما در همین مدت كوتاه 6000 نفر به عضویت این كتابخانه درآمده‌اند كه عدد قابل توجهی است. 
رمضانی درباره روند بهره‌برداری از بخش‌های مختلف كتابخانه مركزی امام خمینی(قدس سره) مشهد، عنوان كرد: با توجه به وسعت فضای كتابخانه مركزی مشهد در ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع زیربنا، طبیعی بود كه در ابتدای مراحل افتتاح و بهره‌برداری، همه بخش‌های این پروژه عظیم زیر بار بهره‌برداری نرود و عملیاتی نشود و قسمت‌های مختلف بر اساس یك برنامه‌ریزی و فازبندی راه‌اندازی شود.
او افزود: با توجه به این‌كه كتابخانه در تعریف كلاسیك خود، به فضایی اطلاق می‌شود كه بر اساس یك سری استانداردها دارای یك مخزن اصلی و سالن مطالعه باشد، در مرحله اول بهره‌برداری از مخزن اصلی، كتابخانه، بخش ثبت نام و عضوگیری برای كتابخانه درنظر گرفته شد. این كتابخانه مخزن عظیمی دارد كه اكنون دارای چیزی بالغ بر ۷۰ هزار جلد كتاب در قفسه‌های مخزن اصلی و حدود یكصدهزار جلد كتاب در كتابخانه با درنظر گرفتن بخش مرجع و بخش كودك است.
او با اشاره به نهایی شدن بهره‌برداری از سایر بخش‌های این كتابخانه در هفته آتی، تصریح كرد: بعضا نكاتی مبنی بر عدم رعایت امنیت و استانداردهای لازم برای بهره‌برداری از كتابخانه عنوان شده كه البته اطمینان داریم از سر دلسوزی مطرح می‌شود، اما قطعا در این اظهارنظرها نقص اطلاعات وجود دارد كه این موضوع با یك بازدید قابل مشاهده و اثبات است. بر این اساس از همه عزیزان دعوت می‌كنم كه با حضور در این كتابخانه اطلاعات خود را تكمیل كنند و با نگاهی جامع و هم‌افزایانه، با این اتفاق مباركی كه در حوزه فرهنگ كشور رخ داده، همراه شوند و با انعكاس مجدد نظرات خود، ضریب تأثیر این كار را بیشتر كنند.
معاون توسعه كتابخانه‌ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه‌های عمومی كشور گفت: انصافا هیچ نمایشی در افتتاح كتابخانه مركزی مشهد وجود نداشته و همه بخش‌ها كاملا تجهیز شده است. اتفاقا ملاحظاتی كه به لحاظ ایمنی، امنیت مردم و مخاطبان كتابخانه داشتیم باعث شد كه عملیاتی كردن سایر بخش‌ها را به تعویق و تأخیر بیندازیم. بنده در جلسه كمیته فنی كه یك روز پیش از افتتاح در محل كتابخانه تشكیل شد حضور داشتم، اكثر نكاتی كه دوستان در این كمیته مطرح می‌كردند برطرف شده و برخی نیز در حال رفع است.
او یادآور شد: در همه پروژه‌های عمرانی بزرگ، پس از تحویل پروژه، افتتاح و راه‌اندازی، مرحله رفع نقص وجود دارد كه این مرحله برای این كتابخانه نیز جاری و ساری است. به طور كلی مردم بهره‌برداران واقعی این پروژه هستند و از نعمت وجود این كتابخانه متنعم می‌شوند و نمی‌شود از این موضوع گذشت كه با راه‌اندازی این كتابخانه ۴۰ درصد به سرانه فضای كتابخانه‌ای شهر مشهد اضافه شده است.
 در كتابخانه چه خبر است؟ 
اما كتابخانه امام خمینی (ره) چه امكاناتی دارد كه تا این حد علاقه‌مندان به مطالعه را به وجد آورده است؟ این كتابخانه شش طبقه و گنجایش حدود ۲۰۰ هزار نسخه (شامل صدهزار نسخه مخزن اصلی و صدهزار نسخه بخش كودك و نوجوان) ۴۳ خدمت برای مراجعان پیش‌بینی شده كه از این میان ۱۳ خدمت به عنوان خدمات نوین كتابخانه‌ای برای اولین بار برای مراجعان ارائه خواهد شد. بخش‌هایی چون خدمات تحویل مدرك، بخش ناشنوایان، بخش كم‌سوادان، بخش مادر و كودك، بخش دیداری و شنیداری، بخش مدیریت واحدهای سیار و شعب، پیشخوان كتابخانه‌های عمومی، بخش مهد كتاب، آسمان‌نما و اتاق نجوم، اتاق علم، دفتر پیشخوان دولت الكترونیك، رستوران و فروشگاه محصولات فرهنگی از جمله بخش‌های جدید این كتابخانه است.