مرز اعتماد به روش‌های افزایش قد تا كجا ؟

مرز اعتماد به روش‌های افزایش قد تا كجا ؟


قد بلندی رویای خیلی از آدم‌هاست. خیلی‌ها
به آن فكر می‌كنند و آرزوی آن را در سر دارند و برخی جدی‌تر دنبال راهی برای تحقق این رؤیا هستند. آنچه باید مورد توجه قرار گیرد، این است كه بعد از پایان سن بلوغ، رشد استخوانی صورت نخواهد گرفت و افزایش قدی وجود نخواهد داشت. وقتی استخوان شكل گرفت هیچ عاملی نمی‌تواند باعث افزایش قد شود. تغذیه هم دیگر در این زمان كمكی به افزایش قد نخواهد كرد. شاید پایان دهه دوم زندگی
و 20 سالگی آخرین مهلت برای افزایش طول استخوان‌ها باشد.
عدم وجود سابقه كوتاه قدی به لحاظ وراثتی، سلامت در دوران كودكی، عدم دارودرمانی طولانی مدت به‌دلیل بیماری‌های مختلف، تغذیه مناسب، استفاده كافی از میوه‌ها و سبزیجات و تحرك كافی كودك در دوران رشد از مهم‌ترین عوامل مؤثر در رشد قد افراد هستند.
مشاوره با فیزیوتراپیست‌ها به‌خصوص در دوران بلوغ و آموزش تمرینات تقویتی و تعادلی برای ارتقای عملكرد عضلات ثبات دهنده اطراف ستون فقرات با پیشگیری از بروز
قوز پشتی بیش از حد یا انحراف جانبی ستون فقرات می‌تواند مانع كوتاه قدی شود.
 انجام مرتب این تمرینات مانع تشدید ناهنجاری‌های كیفوز و اسكولیوز می‌شود و از كوتاه قد شدن افراد جلوگیری می‌كند. نوشیدن آب كافی هم مانع تغییر شكل و كاهش ارتفاع دیسك‌های بین مهره‌ای و كوتاهی قد می‌شود. در ارتوپدی روش جراحی به نام الیزاروف وجود دارد كه اولین‌بار توسط جراحان روسی انجام شد.
در بیمارانی  که به علت تصادفات و سوانح هر دو پا اختلاف طول پیدا كرده‌اند، این روش برای اصلاح اندام‌ها و عملكرد آنها انجام می‌شود كه متأسفانه به‌رغم عوارض زیاد و دوران نقاهت سخت و طولانی‌مدت بسیاری از افراد فقط برای چند سانتی‌متر بلندتر شدن علاوه بر جراحات روی اندام درد و رنج زیادی را به جان می‌خرند و تازه این مشكلات در صورتی است كه همه چیز در جراحی و بعد از آن به‌خوبی پیش برود كه در غیر این‌صورت ممكن است برای همیشه از این تصمیم خود پشیمان شوند.
 تمرینات كششی و تمریناتی كه علاوه بر انعطاف پذیری به جهش و پرش می‌پردازند، می‌توانند مفید باشند و در عوض ورزش‌هایی كه بدن وزن زیادی را در آنها تحمل می‌كند یا ضرباتی مكرر به بدن وارد می‌شود برای قد افراد مضر است.