پیشگیری از سرطان روده بزرگ  با غربالگری

پیشگیری از سرطان روده بزرگ با غربالگری

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی با اشاره به نقش پزشكی شخصی در درمان شایع‌ترین سرطان‌ها، گفت: انجام غربالگری به‌ویژه از 50 سالگی برای تشخیص به‌موقع سرطان روده بزرگ امری ضروری است.
دكتر لیلا صادقی اظهار كرد: پزشكی شخصی شاخه‌ای از درمان سرطان به‌شمار می‌رود و در كشور ما تلاش‌های زیادی صورت گرفته كه درمان‌های اختصاصی‌تری برای این بیماران ارائه شود تا علاوه بر منفعت بیشتر بیمار هزینه‌های درمانی كمتر و اثربخشی بیشتر را نیز شاهد باشیم.
وی تاكید كرد: امروزه سرطان روده‌بزرگ یكی از شایع‌ترین سرطان‌ها در دنیا به‌شمار می‌رود و چهارمین سرطان شایع است كه متاسفانه آمار آن نسبت به گذشته در كشور ما نیز بیشتر شده است. بخشی از افراد به‌صورت ارثی مبتلا به این بیماری می‌شوند و وراثت می‌تواند نقش 10 تا 15 درصدی در این زمینه ایفا كند. به عبارتی حدود 15 درصد افرادی كه مبتلا به سرطان روده بزرگ شوند سابقه ژنتیكی و خانوادگی را در ابتلا به این بیماری دارند. این متخصص با اشاره به علائم هشداردهنده سرطان روده بزرگ گفت: مشاهده خون در مدفوع، كاهش وزن ناگهانی، تغییر اجابت مزاج، دردهای شكمی و كاهش قطر مدفوع از نشانه‌های این سرطان به‌شمار می‌رود كه با غربالگری و تشخیص به موقع می‌توان از ابتلا به آن جلوگیری كرد. این انكولوژیست خاطرنشان كرد: انجام غربالگری از 50 سالگی به بعد باید جدی گرفته شود كه این مساله در افراد دارای سابقه فامیلی و خانوادگی سرطان باید با حساسیت بیشتری پیگیری و زودتر انجام گیرد./ جام جم