سدی كه بسته می‌شود سدی كه سرریز می‌شود

سدی كه بسته می‌شود سدی كه سرریز می‌شود


سد زاینده رود، یك ماهی می‌شود كه باز شده تا جریان زلال و خروشان آب، دوباره در بستر زاینده رود زیبا جاری شود و از قلب نصف جهان بگذرد و شادی را به دل شهروندان و گردشگران اصفهان بازگرداند. اما انگار همای سعادت دوباره از روی شانه‌های این شهر پرخواهد كشید؛ از بامداد امروز 28 بهمن با بسته شدن دوباره دریچه‌های سد زاینده رود. خبری كه ساسانی، معاون شركت آب منطقه‌ای اصفهان به آن اشاره كرده و درعین حال وعده داده است نیمه دوم فروردین ماه بحث بازگشایی مجدد آب مورد بررسی قرار بگیرد.
ساسانی با بیان این‌كه اكنون میزان آب ورودی به سد 30 و خروجی 80 متر مكعب در ثانیه است، افزود: جریانات خروجی سد زاینده‌رود بسته خواهد شد تا برای تأمین آب شرب استان با مشكل مواجه نشویم.
از آن سوی و از خوزستان خبر می‌رسد احتمال سرریز كنترل نشده از سد كرخه وجود دارد و به تمام بخش‌ها اعلام آماده باش شده. این خبر را هم لشكری، معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با نگرانی بیان كرده و گفته اگر نتوانیم میزان خروجی را در این سد مدیریت كنیم امكان تنظیم آب خروجی وجود نخواهد داشت و احتمال دارد شاهد
سر ریز كنترل نشده از سد باشیم كه مشكلاتی را در پایین دست رودخانه به وجود خواهد آورد.
لشكری افزود اکنون میزان ورودی آب به سد كرخه از خروجی آن بیشتر است. در این زمینه به بخش‌های مختلف اعلام كرده‌ایم در آماده باش كامل باشند، زیرا با محدودیت‌هایی در بحث ظرفیت رهاسازی آب در رودخانه مواجه هستیم. وی با بیان این‌كه اكنون سر ریز كنترل شده از سد كرخه انجام می‌گیرد، خاطرنشان كرد: به منظور كنترل سیلاب در رودخانه كرخه ممكن است میزان خروجی آب از این سد را افزایش دهیم.