مادورو پیشنهاد بسیج نیروهای ارتش را داد

مادورو پیشنهاد بسیج نیروهای ارتش را داد

رئیس‌جمهور ونزوئلا پیشنهاد داد برنامه‌ای برای بسیج دائم نیروهای مسلح این كشور در راستای دفاع در مقابل مداخله احتمالی خارجی تصویب شود. این پیشنهاد در حالی ارائه می‌شود كه خوان گوآیدو، رهبر مخالفان نیز به ارتش هفت روز مهلت داده است تا به گفته او «در كنار قانون اساسی بایستند.» اینها نشان می‌دهد كشمكش بر سر ارتش در ونزوئلا همچنان ادامه داشته و موضعگیری نهایی این نهاد در تعیین سرنوشت آینده این كشور نقش مهمی خواهد داشت.
به گزارش اسپوتنیك، نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در پی یك تمرین نظامی گفت: این برنامه برای حفظ بسیج نیروهای مسلح بولیواری برای دفاع از كشور ما بوده و یكی از الزامات قانون اساسی ونزوئلا همین بسیج و آموزش نیروها و استقرار آنهاست. باید تانك‌ها، موشك‌ها و سربازان جمهوری ونزوئلا، دفاع مشترك هوایی، دریایی و استقرار نیروهای ما با هدف اجرای رزمایش‌ها باشد. مادورو همچنین یادآور شد كلمبیا و آمریكا به دنبال حمله نظامی به ونزوئلا هستند.
از سوی دیگر خوان گوآیدو، رئیس‌جمهور خود‌خوانده ونزوئلا از ارتش كه حامی اصلی نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور این كشور است خواست طرف خود را عوض كرده و در كنار قانون اساسی بایستند. وی گفت: آقایان محترم در نیروهای مسلح ۲۳ فوریه (شنبه هفته آینده) روز بسیار مهمی برای جامعه ونزوئلاست. در این روز درها به سوی تغییر در ونزوئلا باز می‌شود. شما این فرصت را دارید، شما هفت روز وقت دارید در كنار قانون اساسی قرار بگیرید. وی همچنین یاد آور شد: مادورو باید از غصب قدرت در كشوری كه در فقر و بحران به سر می‌برد، دست بردارد.
گفته می‌شود ۲۳ فوریه انتظار می‌رود كمك‌های بشردوستانه با هماهنگی به دست ونزوئلا برسد. دولت ونزوئلا تاكنون از قبول كمك‌های بشر دوستانه خودداری كرده و می‌گوید این كمك‌ها یك نمایش سیاسی است.
در یك تحول دیگر روز گذشته منابع خبری به نقل از نیكلاس مادورو نوشتند او در صدد مذاكره با آمریكاست. به گزارش مهر، نیكلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس ضمن انتقاد از رویكرد واشنگتن در قبال بحران جاری در كشورش گفت هنوز امیدهای خود را برای دیدار با دونالد ترامپ از دست نداده و تلاش می‌كند از طریق واسطه‌هایی با آمریكا مذاكره كند. رئیس‌جمهور ونزوئلا تایید كرد وزیر خارجه دولت وی در جریان گفت‌وگوهایی مخفیانه در نیویورك از الیوت آبرامز، نماینده ویژه آمریكا در امور ونزوئلا دعوت كرده است به صورت «خصوصی، علنی یا مخفیانه» از این كشور دیدار كند. وی جزئیات بیشتری از مذاكرات مخفیانه نیویورك و طرح خود برای دیدار با الیوت آبرامز ارائه نكرد. به گزارش آسوشیتدپرس، یك مقام ارشد دولت آمریكا كه نخواست نامش فاش شود تاكید كرد واشنگتن مایل است با «مقامات سابق ونزوئلا از جمله مادورو در مورد طرح شان برای ترك قدرت» گفت‌وگو كند.