عادی نمی‌شود!

موج محکومیت همنشینی سران کشورهای عربی با نتانیاهو

عادی نمی‌شود!

كنفرانس ورشو هرچند برای تشكیل ائتلافی علیه ایران برگزارشده بود و درعمل ناكام ماند، اما برخی تماس‌ها بین سران كشورهای عرب با مقامات رژیم صهیونیستی اعتراضات گسترده‌ای را به همراه داشت. یكی از این نمونه‌ها عكسی بود كه خالد الیمانی، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن را در كنار بنیامین نتانیاهو نشان می‌داد. همین عكس كافی بود تا مردم یمن را به خشم آورده و در اعتراض به چنین رفتاری برای برگزاری یك تظاهرات گسترده فراخوان بدهند. مردم یمن رژیم صهیونیستی را یكی از شركای اصلی جنگ تجاوزگرانه به كشورشان می‌دانند.

به گزارش ایسنا، عبدالملك الحوثی، رهبر جنبش انصارا... یمن از حامیان خود در این كشور خواست در راستای تاكید بر موضع مخالف خود با رژیم صهیونیستی امروز (یكشنبه ) دست به تظاهرات بزنند. به نقل از المسیره، وی در بیانیه‌ای با اشاره به دولت مستعفی یمن گفت: این راهپیمایی تأكیدی بر برائت ملت یمن از خیانتكاران منافق و تاكید بر مواضع اصولی و استوارشان در مقابله با دشمن (نیروهای ائتلاف عربی) است. وی افزود: «كنفرانس ورشو به خواست و نظارت آمریكا و به منظور طرح توطئه‌هایی علیه ملت‌ها برگزار شد. در این میان ظهور نماینده خیانتكاران و مزدوران در كنار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در عكس‌ها، لكه ننگ و بیانگر وضعیتی بود كه خیانتكاران و رؤسای آنها به دنبال تحمیل آن بر مردم یمن هستند. پناه بر خدا !»
هرچند الحوثی به نام این نماینده اشاره‌ای نكرد، اما منظورش خالد الیمانی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن بود كه در كنار بنیامین نتانیاهو نشسته بود. در یكی از نشست‌های پشت درهای بسته ورشو زمانی كه نوبت بنیامین نتانیاهو برای سخنرانی رسید وی میكروفن را گرفت، اما صدای او شنیده نشد، خالد الیمانی كه در كنار نتانیاهو نشسته بود میكروفن خود را به او قرض داد و نخست‌وزیر اسرائیل كه از این اتفاق تعجب كرده بود در پاسخ به شوخی گفت كه «همكاری جدیدی میان اسرائیل و یمن وجود خواهد داشت!» پخش این مطالب و تصاویر الیمانی در شبكه‌های مجازی بازتاب‌های گسترده‌ای داشت تا آنجا كه وی را مجبور كرد در توییتی بنویسد: «موضع یمن درباره مساله فلسطین ثابت است!» پخش این تصاویر وزیر خارجه كویت را هم مجبور كرد تا بگوید گرفتن عكس در كنار نتانیاهو به معنای عادی‌سازی روابط نیست.
شتاب روند عادی‌سازی
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی است تا‌كنون به صورت مخفیانه به چهار كشور عربی سفر كرده است. اینها غیر از سفر علنی و آشكار او به کشور عمان است كه با واكنش‌های منفی بسیاری همراه بود. رژیم صهیونیستی تنها با اردن و مصر به موجب دو توافق‌نامه صلح، روابط دیپلماتیك دارد؛ این رژیم تا پیش از این تلاش می‌كرد هرگونه روابط خود با كشورهای عرب را مخفی نگه دارد، اما به تازگی مقامات صهیونیستی تاكید دارند روابط پنهان خود با برخی از كشورهای عرب را علنی سازند. این درحالی است كه سران برخی كشورهای مرتجع عرب نیز با چشم پوشی از آرمان‌های مردم فلسطین و پشت كردن به آنها به دنبال برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی هستند. حضور نتانیاهو در كنفرانس ورشو و داد و ستد او با برخی از مقامات عربی نشانی دیگر از تلاش وی برای علنی كردن روابط با كشورهای عربی بود. هرچند برخی تحلیلگران این تلاش نتانیاهو را در راستای تقویت جایگاه سیاسی خود در داخل و آمادگی برای انتخابات آینده توصیف می‌كنند، اما هرچه باشد این آشكار‌سازی توهینی آشكار به آرمان‌های مردم فلسطین بود و قبح عادی‌سازی روابط با اشغالگران را از بین می‌برد.  
در این میان برخی كشورهای عرب به رهبری عربستان سعودی نیز برای این عادی‌سازی لحظه شماری می‌كنند. (سایت الخلیج آنلاین می‌گوید تماس‌های بین مقامات عربستان و اسرائیل هفتگی شده است) به‌خصوص كشورهایی مانند بحرین و امارات كه در كنفرانس ورشو از حقوق صهیونیست‌ها برای حمله به سربازان سوری دفاع كردند و آن را قانونی دانستند. در واقع صهیونیست‌ها با بزرگنمایی خطر ایران موفق شده‌اند برخی از این كشورها را با خود همراه سازند.
در یك جبهه
نزدیكی اخیر برخی كشورهای عرب به رژیم صهیونیستی و گرفتن عكس‌های یادگاری با سران این رژیم در كنفرانس ورشو كار را به جایی رساند كه روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در تحلیلی نوشت: «اسرائیل و كشورهای عربی در یك جبهه هستند.» این روزنامه در ادامه آورد: اسرائیل وارد مرحله جدیدی از عادی‌سازی روابط با كشورهای عربی شده است و مشكلات موجود با فلسطینی‌ها كه در كنفرانس مشاركت نكردند دیگر مانع پیشرفت روابط كشورهای مذكور با تل‌آویو نیست و تهدید مشترك ایران است كه از اهمیت بیشتری برای همه برخوردار است و آنها را به یكدیگر نزدیك می‌كند.
سخنان وزیر خارجه بحرین نیز كه گفته بود «اطمینان دارد روابط دیپلماتیك با تل‌آویو در آینده برقرار خواهد شد» برای رسانه‌‌های رژیم صهیونیستی بسیار خبر مسرت‌بخشی بود. از مجموع پنج وزیر خارجه عربی كه در ورشو حضور داشتند چهار نفر از آنان از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود در برابر ایران حمایت كردند. سخنان دیروز وزیر خارجه پاكستان نیز خبر مسرت‌بخش دیگری برای صهیونیست‌ها بود. زیرا شاه محمود قریشی كه برای حضور در كنفرانس امنیتی مونیخ به آلمان رفته بود از آمادگی كشورش برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی سخن گفت. وی نیز به رادیو اسرائیل گفت: عادی‌سازی روابط كشورش با رژیم صهیونیستی منوط به حل مسأله فلسطین است و امیدوار است طرح صلح آمریكا (معامله قرن) در حل مسأله فلسطین نقش داشته باشد.
اما اظهارات این مقامات رسمی نمی‌تواند ملاك تعیین‌كننده‌ای باشد. زیرا سالیان دراز است مقامات مصری روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی كرده‌اند، اما هرگز این مساله مورد پذیرش مردم مسلمان مصر نبوده و آنها هربار فرصتی یافته‌اند به این موضوع اعتراض كرده و خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از كشورشان شده‌اند. حال نیز شاید وزیر خارجه دولت مستعفی یمن یا وزیر خارجه پاكستان بتوانند در كشوری خارجی و در كنفرانس‌هایی مشكوك از صهیونیست‌ها دفاع كرده یا در كنار آنها عكسی یادگاری بگیرند، اما مردم مسلمان كشورهایشان به‌خوبی می‌دانند دست‌های صهیونیست‌ها تا كجا آلوده به خون فلسطینی‌ها یا یمنی‌هاست، بنابراین هرگز حاضر به عادی‌سازی روابط با چنین دشمنی نخواهند شد.