میدان یكه‌تازی میرزا

نگاهی گذرا به به نمایش اثر كم‌نظیر غلامرضا اصفهانی در گالری «دال»

میدان یكه‌تازی میرزا




هنرهای تجسمی دارند كم‌كم جایشان را در میان گروه‌های مختلف مخاطبان پیدا می‌كنند. حراج‌های شاخه‌های مختلف این دسته از هنرها دارد با رونق عجیب و غریبی برپا می‌شود و هفته‌ای نیست كه دست‌كم در تهران ده‌ها گالری فضایی كه در اختیار دارند را به نمایش این آثار اختصاص ندهند.
با وجود این اما ارتباط مخاطب عام با بعضی از شاخه‌های هنرهای تجسمی بیشتر است و از برخی شاخه‌ها كمتر استقبال می‌كنند.
این روزها گالری «دال» میزبان یك نمونه عجیب است. خطی از میرزا غلامرضا اصفهانی، خوشنویس مطرح دوره قاجار كه برخی از هواخواهانش هنر او را حتی بیش از میرعماد؛ ستاره پرفروش نستعلیق تاریخ ایران می‌پسندند در این نمایشگاه ارائه شده است برای تماشا.  سوم اسفندماه بسیاری از استادان مطرح خوشنویسی در ایران جزو اولین كسانی بودند كه برای تماشای این اثر به گالری «دال» رفتند. از امیراحمد فلسفی و علی شیرازی گرفته تا الهه خاتمی، حمیدرضا قلیچ خانی، احمد مازادی و دیگران!
یكی از عجایب اثر دیده نشده میرزا غلامرضا، قلم استفاده شده در این كتیبه است. سوای آن‌كه میرزا در قطعه نویسی شهرت بسیار دارد و كتیبه چندانی از او برجای نمانده، پیدا كردن یك اثر كتابتی از او، آن هم در شرایطی كه تنها در یك صفحه، چند تابلو زیبا ارائه شده باشد تا پیش از این به ذهن هیچ خوشنویسی نمی‌آمد. حالا اما این اتفاق افتاده و چرب‌دستی میرزا حتی اساتید خوشنویسی را متعجب كرده است.
خوشنویس شهیر دوره قاجار در اثر به نمایش درآمده در گالری «دال» تسلط بی‌چون و چرایش را بر قلم ریز نشان داده؛ از جادو تا غبار قلم‌های ریزی است كه تبحر خوشنویس را در این زمینه به نمایش می‌گذارد؛ آن هم در شرایطی كه حتی خیلی از اساتید خوشنویسی تا پیش از این صرفا چیرگی قلم میرزا را در درشتنویسی دیده بودند. حالا همین اساتید می‌گویند اثر تازه به نمایش درآمده از میرزا آنقدر عجیب و غریب است كه به تنهایی ارزش برگزاری یك نمایشگاه را داشته باشد.
بینندگان احتمالی «یك اثر یك نمایشگاه» این فرصت را دارند كه با فراغ بال بروند سراغ دستخط میرزا در گالری دال. آنها می‌توانند بنشینند و با همین یك اثر حسابی خلوت كنند؛ می‌توانند تمركز كنند روی این همه ظرافت كه بعد از سال‌ها مجالی پیدا شده برای به نمایش‌درآمدن. گالری «دال» تا 10 اسفندماه میزبان مخاطبان «یك اثر یك‌نمایشگاه» است.