سینماگران به ما انگیزه بدهند

ناشر برگزیده آثار سینمایی در گفت‌وگو با جام‌جم:

سینماگران به ما انگیزه بدهند




چند روز پیش هشتمین دوره اعطای جایزه كتاب سال سینما، نشان هدهد، در سالن سیف‌ا... داد خانه سینما برگزار شد. خسرو دهقان، منتقد و نویسنده شناخته‌شده سینمایی، همچون دوره گذشته دبیر این دوره بود و حسن خجسته، سیدحسن حسینی، مازیار اسلامی، علیرضا محمودی، لیلا ارجمند، فتاح محمدی و ناصر صفاریان اعضای هیأت داوران این دوره را تشكیل داده بودند. مهرزاد دانش و اصغر یوسفی‌نژاد مشاوران هیأت داوران بودند. 35ناشر، با 72 عنوان كتاب با هم رقابت كردند كه از این عناوین 40 عنوان تالیف و 30عنوان اثر ترجمه بود. نهایتا در بخش تالیف، جایزه هشتمین دوره كتاب سال سینما و تندیس هدهد زرین به صالح نجفی برای تالیف مجموعه كتاب‌ «فیلم به مثابه فلسفه» از نشر لگا اهدا شد. در این بخش از عباس بهارلو برای تالیف كتاب، سینماسوزی در ایران از نشر قطره تقدیر شد. جایزه هشتمین دوره كتاب سال سینما در بخش ترجمه به مهدیس محمدی برای ترجمه كتاب قاب‌زدایی (جستارهایی در باب نقاشی و سینما) اثر پاسكال بونتیزر از نشر علمی و فرهنگی اهدا شد. در این بخش از رحیم قاسمیان برای ترجمه كتاب درك تئوری فیلم اثر كریستین اترینگتون رایت و روث داوتی از نشر واحه تقدیر شد. اما طبق روال هر سال ناشر برگزیده آثار سینمایی هم معرفی شد؛ تندیس هدهد زرین و لوح تقدیر امسال به اعظم كیان‌افراز مدیر نشر افراز به‌خاطر تداوم این نشر در انتشار كتاب‌های سینمایی اهدا شد.
از همین رو از اعظم كیان‌افراز خواستیم به دو پرسش جام‌جم پاسخ دهد. پرسش‌های ما و پاسخ‌های او را بخوانید:
مدت‌ها وقتی از سینماگران می‌پرسیدی چرا كتاب نمی‌خوانید، می‌گفتند ما كتاب سینمایی چندانی نداریم؛ حالا یكی دو دهه است انتشار آثار سینمایی تالیف و ترجمه به شكل چشمگیری افزایش یافته. حالا معتقدید سینماگران كتاب می‌خوانند؟ شمارگان كتاب‌های خودتان در این باره چه می‌گوید؟
درست است كه در دو دهه اخیر عناوین منتشرشده كتاب‌های سینمایی بیشتر شده ولی از آنجاكه كتاب‌های سینمایی مخاطب خاص دارد، همیشه در تیراژ كمتری از كتاب‌های دیگر منتشر شده و اكنون كه متاسفانه تیراژ همه كتاب بسیار كمتر از قبل شده، خواه‌ناخواه تیراژ كتاب‌های حوزه سینما هم كمتر شده است. امیدوارم لااقل سینماگران و استادان دانشگاه كه مخاطبان اصلی بسیاری از كتاب‌های تخصصی سینمایی هستند با خواندن و استفاده از این آثار، انگیزه ما ناشران را برای چاپ كتاب‌هایی از این دست بیشتر كنند.
مشكلاتی را كه در انتشار كتاب‌های سینمایی دارید چطور می‌توان فهرست‌بندی كرد؟
در حال حاضر مشكلات انتشار كتاب فراگیر است، از بی‌ثباتی و افزایش روزافزون قیمت كاغذ و دیگر مواد مصرفی تولید كتاب گرفته تا كپی و قاچاق كتاب و عمومیت یافتن كتاب نخواندن جامعه و... سبب شده كه مشكلات سرراه نشر دوچندان شود. درخصوص كتاب‌های سینما تخصصی بودن این حوزه سبب شده مولفان و مترجمان كمتری بتواند در این حوزه فعالیت كنند و به همین دلیل كتاب‌های علمی و آكادمیك كمتری در این حوزه تولید و منتشر شود. از سوی دیگر از جامعه آكادمیك انتظار می‌رود اقبال بیشتری به این كتاب‌ها نشان دهند و به دانشجویان معرفی كنند. از آنجاكه بیشتر كتاب‌های سینمایی مصور هستند به‌طور كلی آماده‌سازی كتاب‌هایی این‌گونه چه صفحه‌آرایی و چه چاپ، زحمت و هزینه بیشتری نسبت به كتاب‌های بدون عكس مثل رمان یا شعر دارند.