نمازجمعه در خدمت مردم

نمازجمعه در خدمت مردم

بیانیه رهبر معظم انقلاب با عنوان گام دوم انقلاب، منشور کاملی است که چشم‌انداز بسیار خوبی را ترسیم می‌کند و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای در این بیانیه، میراث عظیم انقلاب اسلامی را به صورت کاملا رسمی تحویل نسل جدید و جوانان داده‌اند.
تریبون‌های نماز جمعه در طول 40 سال گذشته، تریبون‌هایی بوده که آثار آن بخش عظیمی از جامعه را فراگرفته و آثار معنوی و برکات آن در کشور کاملا مشهود بوده است. دشمن در این 40 سال از جمله در مقطع جنگ تحمیلی بارها با هدف ناامید کردن مردم دست به شایعه‌پراکنی و سم‌پاشی زد اما همه این توطئه‌ها از طریق تریبون‌های نماز جمعه خنثی شد.
در چهار دهه که از انقلاب می‌گذرد بارها شاهد طرح شبهات و سوالاتی در جامعه بوده‌ایم و با توجه به این‌که در دهه‌های گذشته فضای مجازی همچون الان وجود نداشت، تریبون‌های نماز جمعه به بسیاری از سوالات مردم پاسخ می‌داد.
به جرات می‌توان گفت با توجه به این‌که در سال‌های اول انقلاب، ماهواره و اینترنت و فضای مجازی نبود، نماز جمعه یکی از تاثیرگذارترین رسانه‌ها بود. البته رفته‌رفته به دلیل افزایش رسانه‌ها و آمدن اینترنت، ماهواره، فضای مجازی و تلگرام و اینستاگرام و .... رقابت جدی شده است. به دلیل جدی شدن رقابت و از آنجا که منبرها و تریبون‌های نماز جمعه در حال حاضر تنها جایی نیستند که مردم بخواهند اطلاعات را از آنجا بگیرند به‌همین‌دلیل امامان جمعه وظیفه سخت‌تر و سنگین‌تری دارند. امامان جمعه باید بدانند اگر به همان سبک و سیاق گذشته و روش‌های سنتی عمل کنند و خود را بروزرسانی نکنند قطعا در جذب قاطبه مردم و جوانان موفق نخواهند بود. البته متاسفانه این مشکل را در حال حاضر مشاهده می‌کنیم و بدون تعارف در بعضی از نما‌ز جمعه‌های ما حضور جوانان بسیار کمرنگ است و این به‌خاطر این است که امام جمعه محترم آن شهر نتوانسته با جوان‌ها ارتباط برقرار‌کند. در این زمینه نیاز به ابتکار عمل،‌ خلاقیت، مطالعات جدیدتر و کارها و فکرهای جدید است که ائمه جمعه می‌توانند با این روش‌ها کار تبلیغاتی خود را به بهترین نحو انجام دهند.
بیانیه رهبر معظم انقلاب، وظیفه سنگینی بر عهده ما گذاشته است و ایشان، هفت محور اصلی را در این بیانیه مطرح کرد‌ه‌اند که از جمله آنها بحث عدالت و اشاعه سبک زندگی اسلامی و پیشرفت های علمی و اخلاق و معنویت است.
نکته مهم دیگری که می‌توان در نقش‌آفرینی ائمه جمعه به آن اشاره کرد تجربیاتی است که در چند ماه گذشته داشتیم. یکی از این تجربیات را خود من داشتم که با لباس مبدل برای رسیدگی به مشکلات مردم به منطقه گمرک شهرستان رفتم و در واقع با این کار جرقه‌ای زده شد.
در این چند ماه شاهد نمونه‌های دیگری از این موارد بودیم مثلا امام جمعه محترم تبریز سوار تاکسی شدند و در کنار جوانان به سینما رفتند و خودشان خرید می‌کنند، همچنین امام جمعه قزوین اقدامات مشابهی داشتند. سیره‌های اخلاقی که سال 97 البته عده‌ کمی از ائمه جمعه از خودشان نشان دادند ثابت کرد در پیشبرد انقلاب اسلامی، سیره اخلاقی امامان جمعه بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد.