تجلیل از آبروی هنر ایران

تجلیل از آبروی هنر ایران


روز جمعه خانه هنرمندان محلی برای پاسداشت هنری شخصی بود كه بیش از 60 سال است به نوعی آبروی هنر ایران است. مراسم تجلیل از شش دهه خلاقیت تصویری كامبیز درم‌بخش در شانزدهمین جشن تصویر سال و جشنواره فیلم تصویر برگزار شد. در ابتدای این مراسم، سیف‌ا... صمدیان، دبیر جشن تصویر سال در سخنانی گفت: «بی‌شك كامبیز درم‌بخش یكی از كسانی است كه وجودش به تصویر در ایران آبرو بخشیده است. او با بازگشت به ایران، به‌نحوی غربت را به غربت فرستاد. او از جمله هنرمندانی است كه ثانیه ثانیه زندگی‌اش به خلق می‌گذرد.»
مجید رجبی‌معمار، مدیر خانه هنرمندان هم درباره این هنرمند پیشكسوت گفت: «كامبیز درم‌بخش یكی از مطرح‌ترین هنرمندان ایران در عرصه بین‌المللی به‌شمار می‌رود و آثارش به معتبرترین موزه‌های جهان راه پیدا كرده است. او با تداوم در كارش، راهگشای بسیاری از هنرمندان این مرز و بوم بوده است.»
جواد علیزاده، مدیرمسؤول مجله طنز و كاریكاتور هم با بیان این‌كه كامبیز درم‌بخش غروری هنرمندانه دارد، گفت: «خودم را انسان بسیار خوشبختی می‌دانم كه كارم را با كامبیز درم‌بخش در مجله كاریكاتور شروع كردم. شیفتگی و عشق بی‌حد و حصر او به كاریكاتور روی من و هم‌نسلانم چنان تاثیری گذاشت كه كاریكاتور را جدی بگیریم.»
پخش پیام تصویری اردشیر رستمی، كاریكاتوریست و از شاگردان كامبیز درم‌بخش، دیگر بخش این مراسم بود. او در این پیام خطاب به درم‌بخش گفت: «می‌خواهم از شما به دو دلیل تشكر كنم؛ اول این‌كه كارهای‌تان خیلی زیباست و مهربان، صمیمی و انسانی هستند، دوم این‌كه شما هر كجای دنیا بودید، با اسم ایران در جشنواره‌ها شركت می‌كردید. مرسی كه ایران عزیز را هیچ‌وقت فراموش نكردید.»
در ادامه، سیدمسعود شجاعی ‌طباطبایی، مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری هم در سخنانی گفت: «درم‌بخش یكی از هنرمندانی است كه وجودشان مایه مباهات ایران در عرصه بین‌المللی است. او در كاریكاتورهای خود، نقش‌مایه‌های ایرانی را با زبانی جهانی به تصویر می‌كشد.»
او افزود: «بخش عمده‌ای از حضور این هنرمند در عرصه كارتون مطبوعاتی می‌گنجد، اما او با ذهن خلاق خود همزمان پایه‌گذار مفهوم تازه‌ای از كارتون نیز بوده است. بدون شك درم‌بخش نماینده اندیشه‌ای تازه و جسورانه در كارتون ایران است كه با حذف قید و بند از شیوه‌های كلاسیك وارداتی، در سبكی خلاصه می‌شود كه كاملا متعلق به خود اوست.»
این مراسم با سخنان كامبیز درم‌بخش ادامه یافت كه با بیان خاطراتی از او همراه شد؛ خاطراتی طنز از دیگر مراسم بزرگداشتش كه با خنده حاضران در سالن همراه شد. اهدای تندیس جشن تصویر سال و لوح تقدیر خانه هنرمندان ایران به این هنرمند پیشكسوت، پایان‌بخش مراسم تجلیل از كامبیز درم‌بخش بود.