دردهای با منشا احشایی را بشناسید

دردهای با منشا احشایی را بشناسید


دردهایی كه از ناحیه شكم و یا ارگان‌های داخل قفسه سینه منشأ می‌گیرند، دردهای با منشأ احشایی نام دارند. در كلینـــــــــــیك‌هــــای فیزیوتراپی ارزیابی و پرونده‌نویسی بیماران قدم اول و مقدم بر شروع اقدامات درمانی است. هنگام گرفتن شرح حال بیمار، اگر فیزیوتراپیست دریابد كه فعالیت و تحرك، درد بیمار را زیاد نمی‌كند و استراحت و بی‌حركتی از درد بیمار نمی‌كاهد، شك او به دردهای با منشأ احشایی زیاد می‌شود.
این‌گونه دردها می‌توانند با احشای لگنی، حفره شكمی یا كلیه‌ها مرتبط باشند. این دردها معمولا با تخریب شیمیایی بافت‌ها، اختلال در خون‌رسانی به بافت‌ها یا اسپاسم عضلات این نواحی ایجاد می‌شود. سوراخ شدن یا افتادگی هریك از ارگان‌ها ممكن است دردهایی در ناحیه كمر و پشت ایجاد كنند. افزایش فشار، اختلال در گردش خون ناحیه، عفونت و یا التهاب ساختارهای موجود در حفرات شكمی، لگنی و قفسه سینه دردهایی به بیرون از این نواحی ایجاد می‌كنند كه كمردرد یكی از این دردهاست. دردهای با منشأ احشاء به ندرت به صورت نقطه‌ای احساس می‌شوند و غالبا پخش و منتشر به اطراف هستند. كمردردهای پخش و غیرمتمركز می‌توانند با بیماری‌های شكم و لگن مرتبط باشند و به‌ندرت از بیماری‌های داخل قفسه سینه منشأ می‌گیرند.  بیماری‌های قفسه سینه، شكم، مجاری ادراری و اندام‌های تناسلی، اعصاب حسی كه از نخاع منشأ می‌گیرند و مربوط به فقرات كمری هستند را تحریك می‌كنند و باعث بروز چنین كمردردهایی می‌شوند.
اسپاسم عضلات و درد و حساسیت در امتداد مهره‌های پشتی ممكن است نشانه‌هایی از درگیری‌های احشایی باشد. تصور كنید بیماری كه با تشخیص بیرون‌زدگی دیسك كمر با كمك ام‌آر‌آی به فیزیوتراپی مراجعه كرده و فیزیوتراپیست پس از گرفتن شرح حال و ارزیابی او را به متخصص گوارش ارجاع می‌دهد و كمردرد بیمار با مداوای این متخصص بهبود می‌یابد. یا خانمی كه كیست یا فیبروم داخل رحمی او نادیده گرفته شده و قبل از شروع درمان فیزیوتراپی با ارجاع به جراح متخصص زنان در مسیر صحیح درمان قرار می‌گیرد. بیماری‌هایی كه در تخصص‌هایی چون ارتوپدی، نورولوژی، جراحی اعصاب، روماتولوژی و فیزیوتراپی كمتر به آنها پرداخته می‌شود و فقط صرف وقت و شنیدن گزارش‌های بیماران و ارزیابی‌های دقیق و تجربیات پزشك و تراپیست است كه می‌تواند بیمار را از گرفتار شدن در یك مسیر نادرست و زمان‌بر رها سازد.