معمای قهرمانی

همای سعادت روی شانه كدام تیم می‌نشیند؟

معمای قهرمانی

 پرسپولیس، سپاهان، استقلال، تراكتورسازی یا پدیده؛ كدام تیم قهرمان هجدهمین دوره لیگ برتر می‌شود؟
سال گذشته در همین مقطع از فصل، به جز پرسپولیس كه با رسیدن به امتیاز 50 بارش را برای قهرمانی بسته بود، هیچ تیمی حتی از امتیاز 35 عبور نكرده بود، اما امسال جدول در پایان هفته 21 واقعا دیدن دارد؛ پرسپولیس 42، سپاهان با یك بازی كمتر 41، استقلال و تراكتورسازی 40 و پدیده 39 امتیاز.
چنین رقابت جذابی، ما را یاد چهاردهمین دوره لیگ برتر می‌اندازد، همان سالی كه در هفته پایانی‌اش، 5 تیم فولاد، پرسپولیس، نفت، سپاهان و استقلال شانس قهرمانی داشتند و در نهایت فولاد جام قهرمانی را بالای سر برد. با این حال سطح رقابت در هجدهمین دوره لیگ برتر حتی از دوره چهاردهم آن هم بالاتر است.
در لیگ برتر چهاردهم، فولاد در حالی قهرمان شد كه در پایان هفته بیست و یكم، 39 امتیاز داشت، اما الان امتیاز تیم پنجم جدول
 39 است و چهار تیم با رسیدن به مرز 40 یا عبور آن، كورس قهرمانی را داغ‌تر كرده‌اند.
با این شرایط و با توجه به رقابت نزدیك
 5 مدعی قهرمانی، احتمالا تكلیف قهرمان زودتر از پنجشنبه 26 اردیبهشت كه شاهد برگزاری رقابت‌های هفته سی‌ام خواهیم بود، مشخص نخواهد شد. به نظر شما كدام تیم قهرمان هجدهمین دوره لیگ برتر می‌شود؟
 لیگ قهرمانان، تعیین‌كننده است
در میان 5 تیم بالای جدول، دو تیم پرسپولیس و استقلال تا پایان رقابت‌های این فصل، درگیر حضور در لیگ قهرمانان آسیا هستند؛ موضوعی كه می‌تواند به شكل قابل توجهی از شانس قهرمانی سرخابی‌ها بكاهد. در شرایطی كه برنامه فشرده بازی‌های لیگ، صدای همه تیم‌ها را در آورده است، اضافه شدن 6 بازی سنگین در لابلای این برنامه ریزی فشرده، می‌تواند شاگردان برانكو و شفر را زودتر از سایرین از پای در بیاورد. پرسپولیس و استقلال، فعلا یك بازی آسیایی را سپری كرده‌اند اما این تازه اول ماجراست. پرسپولیس 5 بازی دشوار مقابل الاهلی عربستان (2 بازی)، السد قطر (2 بازی) و پاختاكور در ازبكستان دارد و استقلال هم كه در گروه مرگ قرار دارد باید با تیم‌های العین امارات (2 بازی)، الهلال عربستان (2 بازی) و الدحیل قطر (یك بازی) مواجه شود. فشار این بازی‌ها حتی اگر به اندازه 2 یا 3 امتیاز در روند امتیازگیری استقلال و پرسپولیس در ادامه رقابت‌های لیگ، تاثیرگذار باشد، می‌تواند آنها را از دستیابی به جام قهرمانی محروم كند.
 استقلال و مزیت میزبانی
اگر نبودن در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان آسیا، برای تیم‌های سپاهان، تراكتورسازی و پدیده یك امتیاز بزرگ محسوب می‌شود، تعداد بازی‌های خانگی بیشتر هم امتیازی است كه استقلالی‌ها از آن بهره می‌برند. تا پایان لیگ هجدهم فقط 9 هفته باقی مانده است كه استقلال 6 بازی را در ورزشگاه آزادی برگزار می‌كند و فقط برای سه بازی از تهران خارج می‌شود؛ بازی با سپاهان در اصفهان (هفته 25)، بازی با پدیده در مشهد (هفته 27) و بازی با صنعت نفت در آبادان (هفته 29).
البته شهرآورد پایتخت، نه برای استقلال و نه برای پرسپولیس، نمی‌تواند حكم یك بازی خانگی صددرصد را داشته باشد. همین موضوع باعث می‌شود كار پرسپولیس در ادامه فصل، دشوارتر از سایر مدعیان باشد. تیم برانكو با احتساب شهرآورد، فقط در 4 بازی از 9 بازی باقی مانده اش میزبان است و 5 بازی را باید در ورزشگاهی غیر از ورزشگاه آزادی برگزار كند. این برای پرسپولیسی‌ها كه در رقابت‌های این فصل، در بازی‌های خارج از خانه خوب نبوده و اكثر امتیازاتش را در بازی‌های خانگی كسب كرده، اصلا اتفاق جالبی نیست. تراكتورسازی با 5 میزبانی، بعد از استقلال، بیشترین تعداد میزبانی‌ را در رقابت‌های این فصل لیگ برتر دارد. البته سپاهان هم با احتساب بازی معوقه اش مقابل ذوب آهن، در 5 بازی از 10 بازی خود میزبان است. پدیده هم، مثل پرسپولیس، فقط در 4 بازی میزبان خواهد بود.
 7 فینال بزرگ
لیگ هجدهم تا روز پایانی خود 7 فینال بزرگ دارد؛ دیدارهایی كه در آن 5 تیم بالای جدول به مصاف یكدیگر می‌روند. برای مدعیان قهرمانی، دشوارترین بازی‌ها همین بازی‌هاست. طبق برنامه، 4 تیم پرسپولیس، پدیده، سپاهان و استقلال، در 3 بازی از این 7 فینال حضور دارند، اما كار استقلال با توجه به این‌كه دو فینال را باید خارج از خانه برگزار كند و در یك فینال هم باید به مصاف پرسپولیس برود، سخت تر از دیگر تیم‌هاست. در این بین تراكتورسازی، قرعه بهتری دارد. پرشورها، فقط دو فینال بزرگ در ادامه لیگ دارند و جالب آنكه در هر دو بازی بزرگ هم میزبان هستند. برنامه 7 فینال بزرگ لیگ هجدهم را به خاطر بسپارید:
جمعه 24 اسفند:
تراكتورسازی - پدیده
شنبه 10 فروردین:
پرسپولیس - استقلال
جمعه 23 فروردین:
سپاهان - استقلال
جمعه 6 اردیبهشت:
پدیده - استقلال/ پرسپولیس - سپاهان
چهارشنبه 11 اردیبهشت:
تراكتورسازی - پرسپولیس
شنبه 21 اردیبهشت:
پدیده - سپاهان