دروغ سیزده؟ پرسپولیس قهرمان لیگ می‌شود!

شفراز رسم های ایرانی ها می گوید

دروغ سیزده؟ پرسپولیس قهرمان لیگ می‌شود!

وینفرد شفر سرمربی استقلال در تازه ترین گفت‌وگوی خود حرف‌هایی خواندنی به زبان آورده است. او درباره عید نوروز، وضعیت اقتصادی ایران، رسم و رسوم جالب، جلساتش با كی روش و.... چیزهایی گفته كه در نوع خود جالب است.
وینفرد شفر ابتدا درباره سفره هفت سین گفت: «اولین بار كه سفره پر از میوه‌جات را دیدم از مردم پرسیدم چرا این همه میوه روی میز قرار می‌دهید كه متوجه شدم این كار یك سنت است. مردم ایران انواع چیزهایی را كه با حرف «س» شروع می‌شود مثل سیب، سبزی و ... روی سفره‌های خود قرار می‌دهند. این یك سنت جالب است و از آن لذت بردم. شنیده‌ام در ایام نوروز همه جا تقریباً تعطیل است و مردم سر كار هم نمی‌روند ولی در آلمان این‌گونه نیست و البته سنت‌ها هم با هم متفاوت است.»
چهارشنبه سوری یكی از رسوم جالب ایرانی هاست. شفر هم درباره اش توضیح داد: «این آتش‌بازی و ترقه‌ها را متوجه شدم و یك مقدار از آن را هم در اروپا دیدم البته نه به این شكل پرسروصدا.  به نظرم اگر این ترقه‌بازی‌ها كمتر شود، بهتر است؛ چون ممكن است به خیلی‌ها آسیب وارد شود. مردم می‌خواهند در پایان سال كنار هم باشند و این ترقه‌ها ممكن است روحیه آنها را دچار مشكل كند. در آلمان هم شبیه چنین كارهایی انجام می‌شود و این اتفاقات هم تا حدودی رسم و رسوم است.»
وقتی از شفر سوال شد كه می‌توانید یك دروغ سیزده بگویید با خنده و شوخی گفت: «پرسپولیس قهرمان می‌شود (با خنده) البته این یك شوخی با خود آقای برانكو است.»
یكی از چیزهای عجیب برای مرد آلمانی مثلا در خیابان‌های یك‌طرفه ماشین یا موتورسیكلت مستقیم به سمت خودروی ما می‌آید، واقعا تعجب می‌كنم كه مگر آن خیابان تابلو ندارد؟ یكبار در یكی از اتوبان‌های پرتردد دیدم كه یك خودرو متوقف شد، مسیر را برعكس دور زد و در یك لاین دیگر به مسیرش ادامه داد اگر این كار در آلمان اتفاق بیفتد، حداقل یك سال باید به زندان بروید. خیلی مواقع دیده‌ام یك پدر فرزند دو یا سه ساله‌اش را پشت فرمان می‌گذارد و رانندگی می‌كند، من اصلا این را درك نمی‌كنم یا مثلا یك كودك روی پای مادرش در صندلی جلو نشسته است و با یك ترمز ساده آن بچه به بیرون پرت می‌شود.
اگر شما پدر یا مادر هستید و فرزندتان را دوست دارید نباید این كار را انجام بدهید. من خواهش می‌كنم این موضوعات را در تلویزیون هم اعلام كنید كه بچه‌ها باید در ماشین یك صندلی جداگانه داشته باشند.»
 و اما حرف‌های پایانی شفر درباره كارلوس كی روش و جلساتش با او: «كی‌روش كارهای خوبی انجام داده و قبل از این‌كه از ایران برود اطلاعاتی به من داد و گفت مواظب باش! حالا هم من بیشتر از قبل مواظب هستم. در كل به نظرم كی‌روش صحبت‌های خوبی در مورد لیگ ایران انجام نداد و حتی صحبت خوبی در مورد مربیان لیگ نكرد. اسم این را نمی‌شود همكاری گذاشت.  بعد از جام‌جهانی اصلا خوب نبود كه كی‌روش در مورد برانكو مصاحبه كرد، كار او را متوجه نشدم؛ حتی روزنامه‌های ایران و كشورهای مختلف در مورد فوتبال ایران مطلب ننوشتند و فقط در مورد این مصاحبه كی‌روش حرف می‌زدند. در حالی كه ما هم تیم‌های خوبی در آسیا داشتیم و هم مربیان خوبی.»