حس خوب زیارت

حس خوب زیارت


این اواخر هر وقت می‌رفتیم بهشت زهرا، افسرده می‌شدیم. دیگر زیارت شهدا حالمان را خوب نمی‌كرد.
با بُهت و حیرت به خانه برمی‌گشتیم و از خودمان می‌پرسیدیم یعنی قرار است هیچ‌كس كاری نكند؟ باید سنگ مزارهای شهدا تا این حد جرم گرفته، بی‌رنگ و بدشكل شوند؟ باید رفته رفته همه سنگ‌ها تعویض شده و سنگ‌های سیاه رنگِ بی‌روح و دلگیر جایگزین شوند؟ اصلا مگر شهدا جزو اموات هستند كه سنگ مزارشان سیاه
باشد؟
بعضی خانواده‌ها و بستگان شهدا فكر می‌كردند باید به احترام شهیدشان سنگ مزار تازه‌ای بگذارند؛ اما انگار نمی‌دانستند فضای نوستالژیك گلزار شهدا با این تعویض‌ها از بین می‌رود و دیگر آن حس و حال خوب دهه‌های 60 و 70 وجود نخواهد داشت. با خیلی‌هایشان حرف زدیم، همه می‌گفتند چون سنگ مزار شهیدشان جرم گرفته یا اسیدسوخته شده و دیگر صیقل و زیبایی نداشت، مجبور بودند سنگ مزار را عوض كنند.
خیلی‌ها هم پشیمان بودند و می‌گفتند سنگ قدیمی خیلی بهتر بود، كاش عوض نمی‌كردیم! سنگ‌های سیاه بعد از یكی دو سال سفیدك می‌زد و واقعا بدشكل می‌شد. برخی مادرها هم سنگ كدر و حتی معیوب قدیمی را به سنگ سیاه ترجیح می‌دادند و هرطور بود آن را حفظ می‌كردند.
القصه، هیچ‌كس متوجه سونامی تعویض سنگ مزارها نبود. اما امام(ره) گفته بودند: «قبور شهدا زبان گویایی است كه به عظمت روح جاوید آنان شهادت می‌دهد.» حالا اما این زبان (سنگ مزار و حجله) داشت از بین می‌رفت.
دست به كار شدیم. روش‌های همه گروه‌هایی را كه روی سنگ مزارها كار می‌كردند مطالعه كردیم. با متخصصان سنگ و رنگ، مشاوره‌های مفصل داشتیم. دو سه نفری شروع كردیم و یك صفحه در اینستاگرام ساختیم، اسمش را هم گذاشتیم
baraye_shahid@. شهریور 97 با یك جمع 43 نفری اولین روز كاریمان را شروع كردیم و تا الان 530مزار را رنگ‌آمیزی كرده‌ایم.
بی‌اغراق، تخصصی‌ترین روش را برای حفظ سنگ مزارها و كاستن از انگیزه‌های تعویض سنگ مزارها توسط اشخاص، پیش گرفتیم. بعد از سه ماه تلاش دستگاهی ساختیم كه در صنعت سنگ وجود نداشت! و طی ده مرحله، رسوب سی چهل ساله سنگ مزار را برمی‌دارد و صیقل ممتاز به سنگ مزار می‌دهد. صیقل و جلایی كه كارخانه‌های سنگ هم قادر به ارائه آن نیستند. قیمت یك خط صیقل كارخانه‌ای 300 میلیون تومان بود، اما دستگاه ما با 5/1 میلیون تومان درست شد. هزینه صیقل سنگ در كارخانه دو سال پیش 500 هزار تومان بود اما حالا ما بدون برداشتن سنگ مزار با 15 هزار تومان صیقل ممتاز ارائه می‌دهیم. همه هزینه‌هایمان مردمی بوده و از هیچ جا كمك دولتی نگرفته‌ایم. خود شهدا راه را باز كردند و هر چیزی را كه لازم داشتیم، جلوی پایمان گذاشتند. ما مردمی بودیم كه دوست نداشتیم یادگار مادران شهدا به‌خاطر بی‌توجهی‌ها و گذر زمان از بین برود. فقط خدا می‌داند هر سنگ مزار چند بار صورت نازنین مادر شهید را حس كرده است. فقط خدا می‌داند چرا حفظ آن حجاری‌های زیبا، پرمعنا و بی‌بدیل واجب است؛ ما به اندازه حس‌ها و خاطرات كودكی‌مان از گلزارهای شهدا ماجرا را دنبال می‌كنیم.
حالا دیگر هیچ خانواده‌ای نباید به خاطر جرم‌گرفتگی و اسیدسوختگی، انگیزه تعویض سنگ مزار شهیدش را داشته باشد. دوست داریم گلزار و مزاری باقی بماند كه به زیارتش برویم. دوست داریم باز هم مثل قدیم‌ها از دیدن یك عالم رنگ و تنوع متن و حجاری سنگ مزارها ذوق كنیم و حالمان خوب شود.
همه آثار باستانی ایران را شاهان و سلاطین ساخته‌اند، اما گلزارهای شهدا تنها اثر فرهنگی و میراثی هستند كه «مردم» آنها را خلق كرده‌اند؛ با عواطف و عقاید و تفكر نابشان. ما باید این مزارها را برای آیندگان حفظ كنیم؛ به احترام مادران شهدا و #برای_شهید. در معرفی صفحه اینستاگرام نوشته‌ایم: هدیه به مادر بی‌مزار شهدا(س).