پا در کفش تام هنکس

بالیوود در جدیدترین کپی‌کاری خود، فارست گامپ را بازسازی می‌کند

پا در کفش تام هنکس

عامرخان در روز تولد 54 سالگی خود، خبر بازی در فیلم تازه‌اش را داد. رسانه‌های گروهی این كشور آسیایی می‌گویند طرفداران بازیگر از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شده‌اند. این خوشحالی البته به این دلیل نیست كه عامرخان برای كار تازه‌اش یكی از معروف‌ترین فیلم‌های تاریخ هالیوود را دوباره‌سازی می‌كند! طرفداران بازیگر به این دلیل ابراز خوشحالی كرده‌اند كه تصور می‌كردند عامر به این زودی‌ها جلوی دوربین فیلمبرداری فیلم تازه‌ای ظاهر نشود. شكست سخت و فجیع «قاتلان هندوستان» به گونه‌ای بود كه همه را در هند در بهت و حیرت فروبرد و از نزدیكان بازیگر نقل قول شد كه او برای مدتی، قصد ظاهر شدن جلوی دوربین را ندارد. اما اعلام خبر تولید فیلم تازه بازیگر كه از سوی رسانه‌ها لقب آقای كمالگرا را گرفته، خط پایان خوشی بر آن گمانه‌زنی‌ها و شایعات بود. عامرخان بعد از حضور در نقش یك جوان ملنگ در قاتلان هندوستان (كه شباهت‌های زیادی به نقش جانی‌دپ در مجموعه اكشن و ماجراجویانه «دزدان دریایی كارائیب» داشت)، حالا پا در كفش تام هنكس می‌كند.

نشریه هالیوود ریپورتر هم با آب و تاب فراوان خبر تولید نسخه هندی زبان و دوباره‌سازی شده فارست گامپ را منتشر كرده است. منبع خبر البته نه رسانه‌های گروهی هندی، بلكه شركت فیلمسازی وایاكوم ایندیاست. این شركت فیلمسازی فارست گامپ هندی را با همكاری شركت فیلمسازی خود عامرخان تهیه می‌كند. نام نسخه هندی این كمدی درام تاریخی و اجتماعی «لال سینگ چادها» است. این نام، همنام شخصیت عامر در داستان فیلم است. سازندگان فیلم گفته‌اند كلید فیلمبرداری آن را در روزهای پایانی سال جاری میلادی خواهند زد. به این ترتیب، دوستداران عامر خان امسال موفق به تماشای آن نخواهند شد و باید تا سال آینده میلادی برای اكران عمومی آن صبر كنند.
 فیلمنامه بومی
برای كارگردانی فیلم، آدوریت چاندان انتخاب شده است. او همان كسی است كه سال 2017 «سوپراستار مخفی» را كارگردانی كرد و با آن، هم به شهرت زیادی رسید و هم نام عامر را به عنوان تولیدكننده آثار برتر بالیوودی مطرح كرد. فیلم كه عامر را در نقش مكمل و منفی داشت، توانست خوب فروش کرده و لقب یك كار بسیار پرفروش سال را از آن خود كند. چاندان فیلم نامه لال سینگ چادها را هم می‌نویسد. او اعلام كرده طی دو هفته قبل، حداقل هشت‌بار فارست گامپ را تماشا كرده و قصد دارد فیلمنامه‌ای بومی و مناسب با شرایط هند برای نسخه تازه بنویسد.
 دریافت امتیاز قانونی
عامر خان در گفت‌وگوی ویژه مطبوعاتی‌اش با خبرنگاران در شهر بمبئی چنین گفت: «شركت فیلمسازی من امتیاز قانونی برگردان سینمایی فارست گامپ را از كمپانی پارامونت خریده است. ما كارمان را كاملا قانونی انجام می‌دهیم و كپی رایت را رعایت می‌كنیم. همیشه این فیلم و بازی تام هنكس را دوست داشتم. فیلمنامه‌اش عالی است. داستانی هیجان‌انگیز و فوق‌العاده دارد. فیلمش حس بسیار خوبی به آدم می‌دهد. در عین حال، فیلمی برای جمع خانواده است.»
 لال‌سینگ به جای فارست گامپ
رسانه‌های گروهی از ماه اكتبر به عنوان زمان شروع فیلمبرداری لال سینگ چادها اسم برده‌اند و می‌گویند عامر در آن در نقش یك سیك ظاهر خواهد شد. به نوشته این رسانه‌ها، عامر تا قبل از این در هیچ یك از فیلم‌هایش در چنین نقشی ظاهر نشده و بازی او در فیلم تازه، حتما توجه محافل عمومی و منتقدان هندی را به خود جلب خواهد كرد. اما خبر فوق از سوی بازیگر و تهیه‌كنندگان فیلم تایید نشده است.
نسخه آمریكایی سال 1994 فارست گامپ را رابرت زمه كیس كارگردانی كرد. این فیلم در كنار نظر مثبت منتقدان، مورد توجه فراوان تماشاگران هم قرار گرفت و با فروشی بالا در آمریكای شمالی، به عنوان یكی از كارهای بسیار پرفروش سال شناخته شد. اعضای آكادمی اسكار هم روی خوشی به فارست گامپ نشان داده و شش جایزه اسكار به آن دادند. دو تای آنها جوایز اسكار بهترین كارگردانی و بازیگری مرد برای زمه كیس و هنكس بود. هنكس در كنار این فیلم، اسكار بهترین بازیگر مرد را هم برای «فیلادلفیا» گرفت. با این جایزه، او اولین بازیگر تاریخ سینما شد كه توانست دو سال پیاپی این جایزه را از آن خود كند. داستان فارست گامپ درباره یک مرد عقب مانده ذهنی است كه موفق به همراهی با تعدادی از وقایع پرسروصدا و سرنوشت‌ساز تاریخی می‌شود. هنوز معلوم نیست داستان نسخه هندی، چه مقدار به داستان نسخه اصلی وفادار مانده و از آن استفاده می‌كند.
 هالیوودی‌های بالیوودی
بالیوود در سال‌های اخیر تعدادی از محصولات هالیوودی را با اجازه تهیه‌كنندگان آنها به فیلم‌های هندی زبان تبدیل كرده است. از جدیدترین آنها می‌توان به دو فیلم «سرآشپز» و «بنگ بنگ» اشاره كرد. اولی درامی خانوادگی براساس فیلم سرآشپز با بازی سیف علی خان بود كه نتوانست موفقیتی در جدول گیشه سینماهای هند كسب كند. اما دومی كه فروش خوبی در سینماهای این كشور آسیایی كرد، نسخه دوباره‌سازی شده اكشن ماجراجویانه «شوالیه و روز» تام كروز و كامرون دیاز بود. نقش این دو بازیگر را در نسخه هندی هریتیك روشن و كاترینا كیف بازی كردند.