نسخه Pdf

راز ماندگاری عطرها

راز ماندگاری عطرها

ندا اظهری

خوشبو بودن یكی از معیارهایی است كه در نگاه و نظر اطرافیان نسبت به ما تأثیر چندانی دارد. عطر و بوی خوش همیشه در خاطره‌ها می‌ماند و یادگاری دلنشینی در ذهن افراد به‌جا می‌گذارد. اما چه كنیم كه همیشه خوشبو باشیم و بوی خوشی كه به لباس و بدنمان می‌زنیم ماندگارتر كنیم؟ با انجام برخی كارهای ساده می‌توانید به این هدف برسید. 
عطر را كجا نگهداری كنیم؟
اگر می‌خواهید عطرتان ماندگارتر باشد، از قرار دادن ظرف یا شیشه محتوی عطر در حمام یا محیط‌های مرطوب خودداری كنید. به‌طور كلی، گرما، نور و رطوبت مولكول‌های عطر را تجزیه كرده و از كیفیت آن می‌كاهد. در عوض، عطر را در محیطی خنك و خشك مانند محیط اتاق نگهداری كنید و از پنجره هم دور كنید. 
قبل از این كه عطر را روی محل عبور نبض بزنید، روی آن كمی وازلین بمالید تا بوی عطرتان را ماندگارتر كند. وازلین با چربی بالایی كه دارد مانند یك سد عمل می‌كند و چنانچه عطر را روی پوست غیرخشك اسپری كنید، عطر روی پوست ماندگارتر می‌شود.  پیش از عطر زدن از كرم مرطوب‌كننده استفاده 
كنید.
 این كار به‌ویژه روی پوست‌های خشك با رطوبت كمتر اهمیت بالایی دارد. عطر زدن روی پوست خشك، بوی عطر را به‌دام می‌اندازد و باعث ماندگاری عطر می‌شود. 
بلافاصله بعد از خارج شدن از حمام و پیش از پوشیدن لباس، عطر بزنید. رطوبتی كه پس از حمام روی پوست بدن می‌نشیند، به ماندگاری بوی عطر روی پوست كمك كرده و مانع از تغییر رنگ لباس‌ها و جواهرات می‌شود. 
پس از اسپری عطر روی مچ دست، پوست مچ دست را روی هم نمالید. این كار باعث از بین رفتن هر چه سریع‌تر بوی عطر از مچ دست می‌شود.
روی ضربان بزنید
موقع عطر زدن، نقاطی از بدن را انتخاب كنید كه ضربان دادند و گرم باشند و برای هر بار، تنها روی دو نقطه گرم و نبض‌دار عطر بزنید. این نواحی از بدن به انتشار عطر در كل بدن شما كمك می‌كند مانند مچ پا و ساق پا. 
برای این كه عطر كمتری به بدنتان برسد، عطر را ابتدا در هوا اسپری كنید و سپس وارد آن قسمت عطرزده شوید. این كار از تمركز بو روی بدن شما می‌كاهد. 

رابطه عطر و خشكی مو
اسپری عطرهایی با پایه الكل به طور مستقیم روی موها باعث خشكی مو می‌شود. در عوض، قبل از
 شانه كردن موها، عطر را روی شانه اسپری كرده و با آن موها را شانه كنید تا آسیبی به آنها وارد نشود. 
اگر می‌خواهید از عطرهای مختلف برای معطر كردن خود استفاده كنید، این كار را به صورت لایه‌لایه انجام دهید. ابتدا مقداری از عطرهایی با روغن‌ها و بوهای مختلف را به‌طور همزمان روی یك كاغذ تستر اسپری كنید تا تركیب آنها با یكدیگر را متوجه شوید. زمانی كه به تركیب بوی موردعلاقه خود رسیدید، آنها را روی پوست خود بزنید. ابتدا عطرهای قوی‌تر و سپس عطرهای ضعیف‌تر را روی پوست اسپری كنید. با این كار، بوی عطر اول بر بوی دوم غالب نخواهد شد. 
اگر عطری را تست می‌كنید كه از بوی آن خوشتان نمی‌آید، می‌توانید با دستمال‌های مرطوب مخصوص پاك كردن آرایش از بوی آن خلاص شوید. موقع تست یك عطر، برای این كه بوی واقعی آن را متوجه شوید، پس از اسپری آن روی پوست بگذارید روی پوست خشك شود و سپس آن را بو كنید. اولین بویی كه به محض اسپری عطر روی پوست متوجه می‌شوید، نخستین نت بو است كه در چند دقیقه اولیه پس از اسپری شدن از بین می‌رود. پس اجازه دهید مدت كوتاهی از اسپری آن روی پوست بگذرد تا بوی واقعی آن ظاهر شود. 
بالش معطر
اگر می‌خواهید بالشتان معطر باشد، پیش از آن كه روی آن سر بگذارید و بخوابید، عطر را روی بالش بپاشید و مدتی صبر كنید تا  آن را جذب كند، سپس بخوابید.  برای معطر كردن كیف دستی، چند گوش‌پاك‌كن را به عطر آغشته كنید و داخل كیف قرار دهید. این آسان‌ترین روش معطر ماندن كیف است. از طرف دیگر برای معطر ماندن لباس‌هایتان، كف كشوی لباس‌ها را با دستمال كاغذی پوشانده و به آن عطر مورد علاقه‌تان را اسپری كنید تا لباس‌هایتان معطر شوند. از طرف دیگر، می‌توانید صابون معطر را لابه‌لای دستمال كاغذی بپیچانید و آن را داخل كشو و لای لباس‌ها قرار دهید تا لباس‌هایتان معطر شوند. 
ترجمه و تنظیم: چاردیواری
منبع: cosmopolitan
ضمیمه چار دیواری