نسخه Pdf

«خودنویس» شروع یک حرکت است

«خودنویس» شروع یک حرکت است

دكتر قاسم صفایی‌نژاد / مدیر نشر جام‌جم

تولیدكنندگان محتوا از دیرباز برای اثرگذاری بر مخاطبان خود به ابزار و فناوری نیاز داشته‌اند. چه در زمان‌های دور كه دود، كبوتر و چاپار می‌توانستند پیامی را منتقل كنند و چه در سده‌های اخیر كه چاپ، رادیو و اینترنت این امكان را برای بشر تسهیل كرده‌ است. فناوری هر چقدر پیشرفت كند و هر چقدر امثال مك لوهان معتقد باشند كه «رسانه همان پیام است»،‌ اما می‌دانیم همیشه آن چیزی كه حرف نهایی را برای اثرگذاری بر مخاطبان می‌زند و اصالت دارد، «محتوا» است. 
در دنیایی كه ما زندگی می‌كنیم روز به روز، سهم محتوای مصرف شده در فضای مجازی در حال فزونی است و مدیریت مصرف محتوا در این شرایط نیازمند سیاستگذاری جدی است. مردم در سراسر جهان زیر بارش اطلاعاتی پرشتاب، به سمت مصرف بیشتر محتوای سطحی، كوتاه و روزمره می‌روند و این در میان‌مدت و بلندمدت یعنی «سطحی شدن تفكر انسان‌ها»؛ خطری كه اندیشمندان دنیا با توصیه به بالا رفتن سطح «سواد رسانه‌ای» و مدیریت مصرف محتوا با آن مقابله می‌كنند.
مصرف رسانه‌های عمیقی مانند كتاب و سینما در كشور ما وضعیت مناسبی ندارند؛ می‌بایست فكری كرد در خور نام و سابقه تمدن اسلامی ایرانی‌مان. نیاز به «یك نهضت تولید محتوا» داریم كه در آن میزان قابل اعتنایی محتوای «عمیق» نیز تولید شود. پرسش این است كه مگر می‌توان نهضتی را پایه گذاشت بدون حضور «مردم»؟ 
در دوره جدید نشر جام‌جم برنامه‌ریزی جامع و دقیقی طراحی شده است تا بتوانیم زمینه‌های لازم برای این نهضت مردمی تولید محتوای عمیق را فراهم كنیم. «خودنویس» شروع یك حركت است؛ یك حركت به سمت بهتر اندیشیدن و بهتر زندگی كردن. 
در دور اول مسابقه داستان‌نویسی خودنویس، در كمتر از شش ماه، ۴۵۹ داستان بلند توسط مردمی نوشته شد كه تا به حال هیچ داستانی از آنها منتشر نشده بود. ۲۹ استان از ۳۱ استان كشور عزیزمان در این مسابقه شركت كردند و ۲۵۰ نفر به عنوان نفرات شایسته حمایت در سه رده طلایی و نقره‌ای و برنزی از این میان معرفی شدند. در ماه‌های گذشته كارگاه‌های داستان‌نویسی برای ۲۰ نفر طلایی این مسابقه برگزار شد و با كمك مربیان مطرح كشور سعی كردیم آثار تقویت شود. حمایت‌ها برای نفرات نقره‌ای و برنزی هم در راه است.
معتقدیم با جدی انگاشتن رویكرد «صنایع خلاق» می‌توان علاوه بر تولید محتوا و اثرگذاری فرهنگی، منفعت مالی برای تولید‌كنندگان محتوا ایجاد كرد. بنابراین پس از این‌كه آثار به كمك مربیان تقویت شد، با انتشار آن آثار و تخصیص درصدی از فروش به نویسندگان مردمی، سعی در تحقق این وظیفه داریم.
معتقدیم «ما می‌توانیم» یك شعار نیست و با حضور مردم در این عرصه، موانع موجود در صنعت نشر و نشر الكترونیك بسیار آسان‌تر از قبل، از میان خواهد رفت.
این برنامه بی‌نقص نیست و دست یاری به سمت تمام اندیشمندان و صاحبان فكر این حوزه دراز می‌كنیم.
این شماره از «قفسه» به خلاصه ۲۰ کتاب برتر خودنویس اختصاص یافته که می‌خواهیم با کمک همه مردم، نفرات برتر را شناسایی کنیم. کتاب‌های منتشرشده را در کتابخوان جام جم بخوانید و به آنها رأی دهید.